Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vaktlar som kattmat?  (läst 3577 gånger)

trallallaa

• Gäst
Vaktlar som kattmat?
« skrivet: 01 dec-09 kl 20:51 »
Jag funderar på om man kan använda de Kinesiska vaktel tupparna (som man inte får sålda) till kattmat?
Jag avlivar dem förstås först och sedan fryser ner dem och så tinar jag upp någon i veckan. Någon som har provat?
Låter kanske lite makabert med jag ville fråga iallafal... :-[

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Vaktlar som kattmat?
« Svar #1 skrivet: 01 dec-09 kl 21:34 »
Varför inte äta upp dem själv? ;D  ???  ::) (jääättemiddag xD)  Våra katter skulle garanterat sluka dem... Men de skulle även lära sig att "aha, jag får äta dessa"... Vilket inte är så bra, en av våra katter är tokig i småfåglar men han ger fasen i våran undulat i buren för den vet han att han inte får ta (om han kommer lös är en annan sak).  ::) Risken finns ju att han kan få för sig att försöka ta pippina i burarna om han blir matad med sådana av samma sort som den i buren?  ??? ::) :P
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

berglundskan

• Västmanland
    • thelifeinmöklinta
« Svar #2 skrivet: 02 dec-09 kl 07:21 »
Är ju en delikatess att äta vaktel. Skulle få bra betalt i Östermalmshallen för tupparna. Tillaga tupparna och ät dom!
Bor i rött torp med man, 2 barn, 2 katter, 2 kaniner, 2 ankor & 1 get. www.moklintabrollop.blogg.se

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 02 dec-09 kl 08:56 »
Ja, ät! förstår om det blir vääldigt lite. är redan lite kött på japanska, men en 3-4 stycken kineser blir lagom för en person tror jag (haha ironiskt!)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #4 skrivet: 02 dec-09 kl 09:01 »
Ja, och om ni tänker "men så mycket jobb för så lite mat" så tror jag att det inte är så mycket jobb ändå. I alla fall om ni flår. :P Bara bryta upp skinner med handens kraft och klä av (vilket brukar gå väldigt snabbt på en stor ungtupp, så tänk då en sådan där liten kropp), sedan plocka ur innanmätet, färdigt! ... Eller inte färdig att äta, men näst intill.  ::) Tillagning först. :P
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 02 dec-09 kl 09:20 »
fast är väldigt lätt att plocka vaktlar. inget varmt vatten! då blir det svårare, torrplocka och det går galant! Är synd att ta bort skinnet när de är så små  :-\

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #6 skrivet: 02 dec-09 kl 12:20 »
Nja, att äta kinesiska dvärgvaktlar är nog ingen vidare hit. Är mera jobb än vad man får ut. På en japansk vaktel blir det bra mycket mer kött men du behöver ändå ca 2 ungdjur minst för att bli mått. Det torde bli en 4-6 kinesiska minst då de ju är så pass mycket mindre.

trallallaa

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 02 dec-09 kl 13:58 »
hmm, vi får se vad jag gör. Jag vill så gärna äta dem, men det är svårt att ta det steget..flå, ta ur etc. Jag tror jag ska be någon här på forumet kan lära mig, mot ersättning... :P
Jag vågar helt enkelt inte själv...så... nu har jag erkänt det... :-[ när jag har erkänt det,så kan jag även tala om att, det enda djur jag kan döda är flugor och myggor, inte ens fästingar klarar jag av  :-\ , till o med årets första irrierande flugor tar emot i början...
Men jag VILL gärna äta mina egna höns och vaktlar, det är därför jag skaffade dem, bland annat...

Skytten

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 02 dec-09 kl 14:40 »
Vaktel är gott, så visst kan katten äta dem om du inte själv vill. Den kinesiska vaktel är väldigt liten, blir nästans om att äta kramsfåglar.
Så det är närmare en kattportion än en middag, där du behöver åtminstone fem per pers.

Gör du en flerrättersmiddag, kan givetvis det räcka med en eller två per kuvert.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #9 skrivet: 02 dec-09 kl 15:43 »
Göd dem med kalkon göd så har du snart jättestora kineser.  ::) *tittar på Suzan*

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 02 dec-09 kl 17:53 »
Haha! Allihoppa, om det inte är någon som vet nu så säger jag det till er alla... Mina vaktlar är överviktiga. Och som linkoso säger, kalkon göd är svaret till en god middag ;) :p

Skytten

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 02 dec-09 kl 18:00 »
Det finns gränser på hur man kan göda. Det blir fettansamlingar och då inte mer fågelkött.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #12 skrivet: 02 dec-09 kl 18:21 »
Ja, vissa verkar dock gilla fett...   ::) Jag hör nog till de som väljer "lagom" dock. ;)

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 02 dec-09 kl 18:42 »
Jag förstår att det är många som är emot det. Men jag visste inte att det skulle ge SÅ stor effekt :o jag blandar nu ut maten, men jag tyckte i alla fall att det var lite roligt även fast många kanske inte gör det. Men det var ju inte massa fett på dom, det gillar inte jag heller. Utan de är bara större :p

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #14 skrivet: 02 dec-09 kl 18:44 »
Du kanske har "halvjumbos"! ;D

Skytten

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 02 dec-09 kl 20:26 »
Du kanske har "halvjumbos"! ;D

Det är det många som har, de parar ju sig och ju, jag har sett väldigt många vaktlar i  mellanvikt.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #16 skrivet: 02 dec-09 kl 21:15 »
Jamen dåså! ;D Då är det alltså möjligt att de verkligen är det! Hade inte personen som du beställde äggen ifrån jumbovaktlar med? De kanske är korsade? Har du någon bild på när du håller i en vaktel så man kan försöka jämföra? =) (fast funkar inge bra för med mina bebishänder ser allt stort ut xD)

Eller du kanske också har små händer?

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #17 skrivet: 02 dec-09 kl 21:49 »
jag har en enkelt lösning! väg en tupp samt höna och så gör jag det samma! fast om de faktiskt är överviktiga får vi ju ändå inget bra resultat xD men ändå kul!! väg dina! :D

Skytten

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 02 dec-09 kl 21:52 »
Jag har inga vaktlar nu, det är några år sen, och då hade jag rätt många.  Jumbovakteln är inget annat än avel på storlek, och med den snabba generationsväxling som de har, går det ganska fort att få upp storleken.

Annas har jag bilder nånstans på vita jumbo som jag tog fram fån några vita vaktlar som kom med i min första kull.
Ska se om jag kan hitta dem.
« Senast ändrad: 02 dec-09 kl 22:01 av Skytten »

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #19 skrivet: 02 dec-09 kl 21:54 »
gör det :) vad ska en vuxen jumovaktelhöna väga? kom på, men mina ägg väger som vanliga japanska vaktelägg (för det mesta, ibland kommer det ju dubbel så stora). ???

Dela detta:

* Inloggade just nu

468 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser