Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Honor tillsammans?  (läst 1711 gånger)

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
Honor tillsammans?
« skrivet: 30 nov-09 kl 18:19 »
Jag har två unghonor födda i april tillsammans. Nu är jag sugen på att para dom. Min undran är: kan jag ha dom tillsammans i fortsättningen också? Är det någon som har på det viset? Dom verkar trivas tillsammans o har en stor bur på 100 x 200 cm. Det är ett stort krypin i buren där jag har halmat, båda får plats därinne. Tror ni man vågar para dessa tjejer o ha dom ihop med ungar? Vilka risker finns? Tacksam för tips!
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Honor tillsammans?
« Svar #1 skrivet: 30 nov-09 kl 18:25 »
Jag har tre honor o en hane tillsammans , det har funkat superbra !
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #2 skrivet: 30 nov-09 kl 19:50 »
jag hade 2 honor tillsammans. en blev parad så jag tog bort hon där ifrån så de inte skulle bli störda av varandra. tyvär blir det nog inga ungar.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

nysse

« Svar #3 skrivet: 02 dec-09 kl 10:38 »
Jag har 8 honor tilsammans - och dom samsas ganska så bra.

NirsOrs

• Jämtland
    • Nirs'Ors Kaniner
« Svar #4 skrivet: 02 dec-09 kl 22:18 »
Jag hade för några år sedan honor i samma bur, där 2 av 3 honor fick ungar (dom bodde utomhus och hade blivit parade genom gallret som hade ganska stora maskor, av en hane som smitit).
Dom hade fött i underjordiska gångar och när ungarna var omkring 3 veckor (men det visste ju inte jag då) så började ena honan bråka med dom andra. Tog henne därifrån, dagen efter så kollade jag ut genom fönstret på hagen och såg 3 st ungar. Fångade dom och tog in dom till mamman.
Några dager senare så hittade jag entill unge, och tog in den med den andra honan. Och kanske efter en vecka till hittade jag 2 st till ungar, då var jag glad att det bodde en hona kvar där ute som fick foder, annars hade dom ungarna inte klarat sig (det var på hösten).

Men summan av det hela: jag tror inte att det går att ha flera honor med ungar tillsammans p.g.a. bråk. För i mitt fall så blev det bråk när ungarna var så stora att dom började lämna boet.

Bättre då att sära på honorna när dom har kull, och sedan sätta ihop dom igen när ungarna har flyttat :)
Hundägare, kaninägare, bokmal, spinnerska, tjej, samlare, tecknare, datanörd, kaninuppfödare, fotograf, klippare, rosa älskare, pianist. Också är jag lite galen emellanåt.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #5 skrivet: 02 dec-09 kl 22:25 »
Mina honor fick kullar om vartannat o dom levde tillsammans med en hane o ungar huller om buller utan bråk.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #6 skrivet: 03 dec-09 kl 08:29 »
Travellerhorses: Hur gjorde du med parningarna? Blev det inte väldigt täta kullar med hanen gåendes med honorna?

Jag tycker det är trevligt när dessa tjejer går ihop o tror (mänskliga känslor på kaniner  :-[) att dom har det mycket mysigare när dom är två i buren. Jag är samtidigt sugen på att ta kullar på dom snart o man är ju rädd att det skulle bli tjafs med ungarna o så. Vad gäller att se vems som är vems ungar tror jag inte att det är någe problem, för ena honan är en fw o den andra en gotlandshona. Hanen är en fw. Har ingen obesläktad gotlandshane, därför tänkte jag ta en blandis kull på den honan nu, har tingat en gotl.hane men han är för ung för att para med än o jag är rädd att honan blir för gammal för en första kull annars.
Det är ju väldigt bekvämt också när dom går i samma bur med vatten o mat o sånt, har annars fler burar i stallet, men då blir hon ensam därinne tills hon fått ungarna. Ua, jag kanske bara sätter mina mänskliga känslor på kaninerna? En kaninhona kanske struntar helt i om hon bor ensam i stallet i en stor bur tills ungarna kommer? Ensam o ensam.... hästarna är inne på nätterna o fw. hanen bor därinne fast i ett angränsande rum.
Ja, tack för tipsen, jag får väl fundera ett tag till på hur jag ska göra. //Erica
Gift, två barn,

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #7 skrivet: 03 dec-09 kl 09:59 »
Citera
en stor bur på 100 x 200 cm
ena honan är en fw o den andra en gotlandshona.

det är väl inte så stor bur för så stora djur ?
Fw ska ju ha 0,9 själv, så lagligt är det ju ok,men det är ju inte jättestort för 2 djur..... Om du har de ihop när ungarna växer upp och de får 8-14 ungar var så blir det väldigt mkt kaniner på den ytan.... bara en tanke...
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #8 skrivet: 03 dec-09 kl 11:57 »
2m² är ingen stor bur för 2 stora kaniner, anser jag.

Brunftar damerna blir det nog slagsmal som det är, och inte blir det mindre med ungarna. Med vissa av mina honor blir det sa i alla fall, andra, framförallt mor/dotter i en bur, funkar mest bra.

Sammanlagt tycker jag att du skulle tyglar dina ambitioner och inte ha förstföderskor sa tätt inpa varandra (extra stress som inte gör saken enklare för dom) och inte betäcker dom nu bara därför att dom är just uppe i aldern där man kan börja funderar över detta. Vad vinna man pa det? Det är bara din nyfikenhet som driver här, inte kaniners bästa och säkert inte att du behöver köttet snabbt.

Januschka,
som ser inget djurvänligt i tanken här :-(
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #9 skrivet: 03 dec-09 kl 14:24 »
Nej, det är nog så sant. Det är ingen bråska att para dom och när jag ska göra det så får dom egne burar. Så sant som det är sagt, rätt stor yta för en ensam kanin, kanin med ungar är dessa burar alldeles lagoma, men för två damer med ungar alldeles för trångt.
Så en av dom får flytta till egen bur o då är det inga problem när det blir dax för att ta ungar. Vad gäller åldern på dom så är dom 8 mån nu och jag tänkte para dom i januari, då är dom 9 månader. Inte är väl det för tidigt?? Jag har verkligen ingen produktion och naturligtvis går kaninernas väl o ve i första hand! Tar heller inte mer än två kullar per hona o år, men vill gärna ha ungarna födda tidigt på året så dom får gå i uteburar med tillgång till gräs.
Gift, två barn,

Januschka

• Västmanland
« Svar #10 skrivet: 03 dec-09 kl 18:24 »
Hej igen!

mina honor brukar inte tillåta parningar mellan mitten av november till mitten av januari om dom inte luras med konstljus. Kan tänker mig att det är samma tider som gäller lite norrut eller kanske även lite senare.
Utesäsongen börjar nog lite senare också, här räknar jag slutet av april/början maj med första grönskan. Då ska alltså mina unghanar vara 10 veckor gamla och flyttar från mamman. Du kan ju räknar tillbaka.

Samtidigt har vi ofta en väldigt kall vecka här i slutet av februari/början av mars som har ställt till problem för förstföderskors bobygge. minus25 som värst var inte som klarade. Kanske har du liknande väderphenomen som man ska tänker på när kaninerna lever ute (vet inte hur du har det, mina är utomhus jämt).

Hälsningar,

Januschka
GB493

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #11 skrivet: 03 dec-09 kl 20:13 »
Travellerhorses: Hur gjorde du med parningarna? Blev det inte väldigt täta kullar med hanen gåendes med honorna?

Jag tycker det är trevligt när dessa tjejer går ihop o tror (mänskliga känslor på kaniner  :-[) att dom har det mycket mysigare när dom är två i buren. Jag är samtidigt sugen på att ta kullar på dom snart o man är ju rädd att det skulle bli tjafs med ungarna o så. Vad gäller att se vems som är vems ungar tror jag inte att det är någe problem, för ena honan är en fw o den andra en gotlandshona. Hanen är en fw. Har ingen obesläktad gotlandshane, därför tänkte jag ta en blandis kull på den honan nu, har tingat en gotl.hane men han är för ung för att para med än o jag är rädd att honan blir för gammal för en första kull annars.
Det är ju väldigt bekvämt också när dom går i samma bur med vatten o mat o sånt, har annars fler burar i stallet, men då blir hon ensam därinne tills hon fått ungarna. Ua, jag kanske bara sätter mina mänskliga känslor på kaninerna? En kaninhona kanske struntar helt i om hon bor ensam i stallet i en stor bur tills ungarna kommer? Ensam o ensam.... hästarna är inne på nätterna o fw. hanen bor därinne fast i ett angränsande rum.
Ja, tack för tipsen, jag får väl fundera ett tag till på hur jag ska göra. //Erica

Nee  mina fick inte så täta kullar då han hade tre att uppvakta.
en kull i halvåret ungefär , jag tröttnade på ungar efter 1 år o skar hanen  ::) så dom lever fortfarande i hop o har nu kycklinagr att ta hand om ist *S*
Fast mina bor väldigt stort har jag förstått av andra ca 20kvm.

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #12 skrivet: 03 dec-09 kl 21:09 »
Förra säsongen (tidigt i år) parades första honan 20 januari . Hade dock satt in henne med hanen vid ett par tillfällen innan. Hon var förstföderska o det gick jättebra. Hon fick 8 ungar o alla överlevde utom två som var mina klantfel (frostnupen vitkål tog en o en blev illa klämd så jag avlivade den). Så vad gäller honornas egenskaper så vet man ju inte hur dom är innan de haft första kullen... Men mina förstföderskor har gjort riktiga bon med väldigt mkt päls i massor av halm i bolådorna. Så trots -15 som vi hade några dygn, var det inga problem. Men burarnas placering är också med eftertanke så inte vinden blåser rätt in mm. Så jag är inte alls orolig över tidig kull, blir det ungar verkar dom fixa det bra om man inte är o petar i boet för mycket, jag väntade tills ungarna är minst en vecka gamla.
Men det blir att tjejerna får egna burar o besöka hanen när jag planerar för det.
Tjejkollektiv endast tills dom blir myndiga:-)
Gift, två barn,

Januschka

• Västmanland
« Svar #13 skrivet: 03 dec-09 kl 21:14 »
LOL

Ja, tjejkollektiv för en hane blir nog för mycket  ;D

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #14 skrivet: 03 dec-09 kl 23:27 »
Ja speciellt då han är en lejonhuvad dvärgvädur o två av hans fruar är belgiska jättar  ;D

Januschka

• Västmanland
« Svar #15 skrivet: 04 dec-09 kl 00:15 »
Tja, det står ju annorlunda där uppe.. men men...

Kanske finns ju en gotlandshane tillgänglig när Erica bestämmer sig för att vänta några månader, då kan det blir en kull FV och en kull gottisar med papper  :D

Januschka,
som är säker att det alltid finns lösningar

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #16 skrivet: 04 dec-09 kl 19:03 »
Helt riktigt Januschka, det är FV och Gottisar jag har :) En gottishane bokad, men han måste stå på tillväxt först, fast jag väntar nog in honom tror jag.
Gift, två barn,

Januschka

• Västmanland
« Svar #17 skrivet: 04 dec-09 kl 19:17 »
*flinar*

Annars kan du kommer ner med din hona och hon sällskapar en av mina killar under vårvintern.

Det löser sig.

Lyckas till!

Januschka

lädertommy

• Dalarna
    • Tommy Eriksson
« Svar #18 skrivet: 12 dec-09 kl 20:35 »
Jag har två honor tillsammans, mor och dotter. Inga problem mellan dom två, men mamman har vägrat att para sig. Nu har dom varit tillsammans ett och ett halvt år så jag vet inte om jag kan sära på dom. Det vore synd annars för hon tog väl hand om sin avkomma och födde 9 st.
Ensamstående drömmare som inte orkar fullfölja alla konstiga påhitt.

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #19 skrivet: 12 dec-09 kl 20:57 »
Varför skulle du inte kunna sära dom?
Mina honor ska få flytta isär i febrari då jag tänker para FW honan. Gotlandshonans blivande fästman flyttade hit igår  :-*o ska
få växa på sig tills i vår innan dom får dejta  :-[.
Gift, två barn,

Dela detta:

* Inloggade just nu

560 gäster, 2 användare (1 dolda)
Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser