Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Könsmogen nu!  (läst 2599 gånger)

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
Könsmogen nu!
« skrivet: 28 nov-09 kl 18:59 »
Hej!

Mina myskankor verkar blir könsmogna nu, Sir Francis Drake uppvakar damerna - och utan artiga krusiduller om jag far säger det.
Okej, anktjejerna blir damerna, fruntimmer.   ::) Betyder det att dom nu ska börja lägger ägg nu i vintermörkret?  ???

Om ja,

vilka reden har funkat bäst för är? Är det 'risk' att dom börja ruva nu?  :o
kommer dom att blir mera trogen stallet eller höjs risken att dom vill flytta och har sina ägg ostörda utanför garden?

Undrar

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Tuppen Ture

SV: Könsmogen nu!
« Svar #1 skrivet: 29 nov-09 kl 16:49 »
Härligt att nån öppnar en sån här länk :D
Jag är 15 bast och bor på en gård med Höns: Bramha,Hedemora,dv.paduan,dv.kochin   

Och så har jag katter och kaniner och 5 blandras ankor

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #2 skrivet: 29 nov-09 kl 17:57 »
myskankor börjar värpa i april ca.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 29 nov-09 kl 19:28 »
fast har hört att dom har börjat värpa mitt i vintern också. just när de är deras första ägg som kommer tror jag att de kan börja när som helst, det är sedan när de redan har kommit in i värpcykeln som de lägger ägg vanlig tid på året. som då ska vara våren...

Lena i Storgårn

« Svar #4 skrivet: 03 dec-09 kl 12:36 »
Har fått några myskanksägg sista veckan, men det är nog bara tillfälligt.  De har ätit av hönsens värpfoder. Mina äldre honor brukar börja värpa regelbundet i mars-april.
undersköterska med hästar höns ankor hundar och kattor

Weasel

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 03 dec-09 kl 12:52 »
Mina ankor gillar att värpa i en murarbalja fylld med halm.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Sara zon 7

• Västerbotten
    • Kåtaliden Gård
« Svar #6 skrivet: 04 dec-09 kl 09:58 »
Ankorna (visst vad det mysk?) börjar alltid lägga ägg ibland tidigt i jan - feb men då brukar det bara vara vara några få, men sen mars - april mera på allvar. Då kan man äta upp de första och sen när man tycker att det är okej att de lägger sig får de börja samla i redet.
Bästa rederna har varit  gamla bildäck eller fyrkantiga drickesbackar som fanns förr. Massor med halm.
Själva iordningställandet av rederna brukar dra igång äggläggandet, flera år har de börjar lägga ägg strax efter jag ställt in rederna. De blir jätteivriga och bäddar och grejar, de har inte reden året om.

Sara
Jag är intresserad av gamla lantraser och andra djur till husbehov. På gården finns Klövsjöfår, Gotlands- och Mellerudskaniner, Skånska Blommehöns, Skånegäss och Myskankor.

Januschka

• Västmanland
« Svar #7 skrivet: 04 dec-09 kl 10:51 »
Okej,

nu vet jag mera och känner mig bättre rustat. Tack för alla era inlägg och tips   :-*

Vi har gamla bildack och även katttoaletter som kan ersätta murarbaljor. Ska se sedan vad damerna föredrar.

Januschka

Sara zon 7

• Västerbotten
    • Kåtaliden Gård
« Svar #8 skrivet: 04 dec-09 kl 16:35 »
De vill ha djupa reden, kan tänka att kattlådor blir grunda. De gör djupa hål där de lägger äggen. Då hålls de ihop bättre också, de kan ju ibland ligga på upp emot 20 ägg. Det är inga problem sedan för ällingarna att ta sig ur, de är otroliga att klättra. Vilt lägger de sina ägg lite högre upp i hålor i nåt träd.
Ibland lägger jag  nån bräda eller vedträ som trappsteg utifrån när de ska tillbaka i redet.

Sara
Jag är intresserad av gamla lantraser och andra djur till husbehov. På gården finns Klövsjöfår, Gotlands- och Mellerudskaniner, Skånska Blommehöns, Skånegäss och Myskankor.

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 04 dec-09 kl 17:59 »
Det du ser nu är nog det att dom parar ihop sej "bildar par" Jag har märkt det på mina ankor sissta tiden.

/Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Januschka

• Västmanland
« Svar #10 skrivet: 04 dec-09 kl 19:14 »
Än så länge är alla 5 en grupp. Det blir intressant att se vad som förändras.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #11 skrivet: 15 dec-09 kl 20:28 »
Vilka väluppfostrade ankor ni har som väntar med att börja värpa tills dom får reden. Min hona (som hade ungar i somras tyckte det var dags igen) gjorde sig ett eget rede i smyg i hönshuset och gömde äggen så noggrant under halmen att jag inte anade ugglor i mossen förrän hon kom utrusande en morgon i "burrdräkt" och kastade i sig lite frukost....

Har förvisso inte lyst äggen men om allt går som det ska så får vi ällingar den 17 januari :-\ 

Blir det något får jag förbereda för husarrest för mor och barn.... Man vill ju inte att dom ska försvinna och frysa ihjäl i vintermörkret!
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Lia-Ia

« Svar #12 skrivet: 27 dec-09 kl 11:11 »
En av mina pekingakor har också fått för sig att det skulle vara mysigt med små ankungar.
När det var som kallast här (-18) hittade jag henne liggandes i ett egenhändigt gjort rede liggandes på 7 ägg.
Är dock tveksam till att det blir något, hur länge kan ankorna lämna sina ägg innan de fryser ihjäl? När dom andra ankorna går ut så går också hon med, nu är de ju inte ute så länge i taget, men upp till en timme kan det nog bli.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #13 skrivet: 27 dec-09 kl 11:33 »
Ankorna sjävla brukar ha bra koll på hur länge de kan lämna äggen även om en timme låter som en väldigt lång tid i alla fall nu på vintern. Men hon packar säkert över äggen bra med dun så de klarar sig tills hon kommer tillbaka om det inte är alltför kallt där de ligger.

Lia-Ia

« Svar #14 skrivet: 27 dec-09 kl 19:22 »
Hon använder halm att packa in äggen med, det var därför som jag inte märkte att hon låg på ägg först.
Jag är dock tveksam till att det blir något, det känns som att det är för kallt för att ruva fram ankungar så här års? Det borde väl räcka med att hon lämnar dom lite för länge så är det adjöss med äggen?
Jag vet inte heller om hanen är könsmogen ännu, jag har inte sett att han har "varit på" någon hona iallafall. Hur gamla är dom när de blir könsmogna, hanen är född i juli/augusti.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #15 skrivet: 27 dec-09 kl 19:30 »
Han kan nog vara i yngsta laget. Men ta och lys äggen när det har gått en dryg vecka så ser du om det är liv i dem. Är de inte befruktade skulle jag ta bort dem och stänga för så honan inte kan ta sig in dit tillbaka, är ju onödigt att hon ska ligga i flera veckor till på tomma ägg i såna fall.

Lia-Ia

« Svar #16 skrivet: 27 dec-09 kl 19:41 »
Ok, då ska jag lysa nu med andra ord.
Hur gör jag? Jag har försökt lysa hönsägg, men jag har aldrig lyckats förstå hur, jag misstänker att ficklampan som jag använde inte var tillräckligt bra, jag såg lixom ingenting. Är det svårare att se om det har gått längre tid än en vecka?
Hur avgör jag om det är något i dom eller inte?

Dela detta:

* Inloggade just nu

529 gäster, 3 användare
Toothpaste, Galaxie, Ljunghonung

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser