Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad har vi hittad i gallblåsan?  (läst 2900 gånger)

kulantummelisa

• Skåne
Vad har vi hittad i gallblåsan?
« skrivet: 23 nov-09 kl 20:35 »
Hej!

Efter att länge ha läst inlägg här har jag nu registrerat mig för att ställa min första fråga till er: Vi hemslaktade lamm nu och de var fina, friska och ovanligt stora. Dock hittade vi någon slags larver i gallblåsan, se bild. Ängsliga över att det skulle kulle kunna vara leverflundra skar vi sönder levern ordentligt på tjockaste stället och den såg exemplariskt fin ut. Inga tecken till konstigheter vad vi kunde se. Frågan är dock vad det är för parasiter vi hittat och om man vågar äta levern ändå?

Tack på förhand!

kulantummelisa

• Skåne
SV: Vad har vi hittad i gallblåsan?
« Svar #1 skrivet: 23 nov-09 kl 20:37 »
Kan tillägga att de är ca 2 mm breda som mest, max ca 1 cm långa och jättetunna, platta.

esten

• -
« Svar #2 skrivet: 23 nov-09 kl 20:48 »
Leverflundrorna lever i gallgångarna och har därifrån till levern som vid stora angrepp inflammeras .
Så detta hade kanske inte hunnit gå så långt än .

kulantummelisa

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 23 nov-09 kl 21:18 »
Så de samlas först i gallblåsan och växer till ett tag innan de vandrar vidare till levern? Hur stora är de när de beger sig in i levern? Och hur kan man behandla mot dessa?

ulfg

« Svar #4 skrivet: 23 nov-09 kl 22:26 »
Du har lilla leverflundran. Den är i måttliga mängder ofarlig för djuren och påverkar inte tillväxt eller hälsa på djuren. Sprids med bla myror som mellanvärd på torra naturbetesmarker och skogsbeten - där det finns myror, helt enkelt. Googla på "lilla leverflundran". Skiljs från stora leverflundran på att den stora är mycket större - upp till 4-5 cm långa och uppträder på fuktiga betesmarker med snäckor som mellanvärdar.
Meningslös att bekämpa. Dels är den relativt harmlös, dels återsmittas djuren på betet igen.
Du kan inte äta levern - den måste kasseras eller kokas till hundfoder. Av 7 lamm fick jag själv kassera 5 st pga lilla leverflundran.

Fler människor med mer erfarenhet av lilla leverflundran?
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #5 skrivet: 23 nov-09 kl 22:36 »
Du har lilla leverflundran. Den är i måttliga mängder ofarlig för djuren och påverkar inte tillväxt eller hälsa på djuren. Sprids med bla myror som mellanvärd på torra naturbetesmarker och skogsbeten - där det finns myror, helt enkelt. Googla på "lilla leverflundran". Skiljs från stora leverflundran på att den stora är mycket större - upp till 4-5 cm långa och uppträder på fuktiga betesmarker med snäckor som mellanvärdar.
Meningslös att bekämpa. Dels är den relativt harmlös, dels återsmittas djuren på betet igen.
Du kan inte äta levern - den måste kasseras eller kokas till hundfoder. Av 7 lamm fick jag själv kassera 5 st pga lilla leverflundran.

Fler människor med mer erfarenhet av lilla leverflundran?

Eftersom vi har naturbetesmarker (och äter gärna lever) bara levern måste kasseras, inte köttet ?  Och om den (levern) går till katterna ska den kokas först ?

Och man ser det alltid på det att där är dom där små flundrarna i gallblåsan ?

kulantummelisa

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 23 nov-09 kl 23:35 »
Tack för svar. Lilla leverflundran är det alltså. Skönt att veta. Fåren betar i skog och där finns ju enorma mängder myror. Bra miljö för dessa otäckingar alltså. Men jag undrar: Hur ser man på levern att den är angripen? Eller kasseras den alltid om man funnit lilla leverflundran i gallblåsan oavsett hur levern ser ut?

kulantummelisa

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 23 nov-09 kl 23:46 »
Jo, en fråga till: påverkas njuren också så att den inte heller bör ätas?

ulfg

« Svar #8 skrivet: 24 nov-09 kl 07:05 »
Njure påverkas inte av lilla leverflundran. Den bosätter sig endast i levern och huserar där i gallgångarna. Leverflundran påverkar inte resten av djuret - det  är endast levern som blir boplats för parasiten. Parasiten samexisterar med fåret och hotar inte dennes hälsa om den inte förekommer i onormala mängder. Så flundran är tyvärr ett halvtrist faktum när fåren går på skogsbete och torra naturbeten tillsammans med myror. Man ser på levern en del vita strimmor och små knutar på ytan. När man skär upp levern hittar man den vuxna parasiten tillsammans med larver. Det är ingenting man funderar på att äta själv. Ge inte heller hunden rå, kasserad lever. Koka eller släng.  Levande larver i rå lever kan eventuellt överleva och infektera andra djur än hundar. Mina lamm som hade leverflundra var i perfekt kondition, hade hög formklassning och låg  mellan 19-21 kg i slaktvikt. Samma sak även med en 2 årig tacka, som hade 26 kg slaktvikt. Det är stora leverflundran jag är rädd för - på sumpmarksbete.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

frineur

« Svar #9 skrivet: 24 nov-09 kl 19:48 »
Man behöver inte öppna gallblåsan för att leta flundror, det räcker med ett litet snitt på levern och att trycka på gallgångarna. Man vet att man hittat en gallgång om det kommer grönt ur den, annars ser de ut som vanliga kärl. Finns det flundror så kommer de oxå när man trycker.

Dela detta:

* Inloggade just nu

505 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser