Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Någon som har en bild på en Japansk jumbo bredvid en "vanlig" japan?  (läst 8312 gånger)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
Oj, 90g... Vad lite. :P Fredrikslund små japaner vägde 160g!!!  :o Nu får jag upp synen att dina är extremt feta Suzan, haha! XD
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Fredrikslund

• Södermanland
Fast när jag tänker efter hade nog mina allt kvar inne, men inga ben, huvud eller fjädrar. Men kommer inte ihåg >w< dock så säger alla "oj, är verkligen vaktlar så stora? :o" haha, tja, mina är överviktiga :''3

Skytten

• Skåne
När de är flådda eller plockade och urtagna är det liksom ganska lite kvar.  Kommer i håg när jag skulle slakta ett hundra tal gamla hönor, som helst skulle kokas för att bli tuggvänliga.

Jag klippte av vingar och ben, snittade i låret och flåde med fjädrarna på. Skar sedan bröst och lår. Jag tog aldrig ur dem.  Det gick väldigt fort, och det var egentligen inte så mycket som gick förlorat.

Låren stektes ändå  som tilltugg till pilsner, och av brösten gjordes en gryta efter det att de fått koka ett tag.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Rytterling

• Västergötland
    • Rytterlings hemsida
Tog en bild i dag på en "vanlig" tupp och min Jumbo-tupp:

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
Är hos Fredrikslund nu och jag skrek rakt ut när jag såg hennes vaktlar... Känner mig övertygad om att hennes har jumbo i sig. xD De är ju ENORMA emot mina!!! :P
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Rytterling

• Västergötland
    • Rytterlings hemsida
Ja visst finns det korsningar mellan vanlig och jumbo, och sen finns det säkert dem som kallas jumbo..som har lite vanligt i sej. Jag håller därför i sär mina nu, och har jumbogruppen för sej. Sen är det ju mycket viktigt för storleken att man tar in nytt blod, inavel drar ner storleken markant.

Skall försöka väga mina idag tänkte jag.. för att få en levande vikt på Jumbo vs vanlig... hur jag nu skall få dem att sitta still på vågen hihi...

Skytten

• Skåne
Är hos Fredrikslund nu och jag skrek rakt ut när jag såg hennes vaktlar... Känner mig övertygad om att hennes har jumbo i sig. xD De är ju ENORMA emot mina!!! :P

Ja det kanske inte var en kråka som skrämde bonden i furuskogen.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Suss i Sannum

• Västergötland
    • Sannum
Hm, om inte jag hängt med fel så kommer äggen från mina vaktar och de är japanska. Såg jumbo hos samma uppfödare och det fick mina att framstå som små pluttar. Skulle tro att de är välnärda  ;).
Här finns en hoper höns i olika raser och japanska/jumbo vaktlar. Titta gärna in på hemsidan och bloggen. Där finns bilder på fjädrarna och lite annat.
www.sannum.eu
http://blogg.sannum.eu

Dixiebelle

• Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
Jag har ju vaktlar av Fredrikslund och jag tyckte inte dom var så stora, men när jag stoppade ner nya tuppen från dig Linkoso så var han bara hälften så stor som mina  ;D

Våra kanske inte är stora, dina kanske är SMÅÅÅÅ Sandra!  :P
Nej allvarligt, jag ska ta hem en bra våg från jobbet idag och väga vaktlarna, får se om jag lyckas haha....
*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
Såg jumbo hos samma uppfödare och det fick mina att framstå som små pluttar.

Och hur vet du att denna uppfödare inte har fått in jumbo i sina "små" japanska någon gång med 100%? ;D

Dixi: Haha, lycka till! xD

Rytterling

• Västergötland
    • Rytterlings hemsida
Detta med storlek... jag tog och vägde mina:

Japanska hönor väger i snitt: 220-240 gram.

Japanska tuppar väger i snitt: 190-224 gram.

Jumbohönorna väger i snitt 237-267 gram.

Jumbotupparna väger i snitt 250-265 gram

Sen tror jag att vikten varierar : vinter vs sommar...och från individ till individ... osv.

Jag har t.ex. en "vanlig MB- höna" som väger 292 gram..den största vakteln jag har,detta är ju ovanligt men fullt möjligt... antingen har hon jumbo långt tillbaka.. eller så är hon en stor individ helt enkelt.
Så länge de inte är feta.. utan bara stora.. så gör det mej inget alls.

Likaså kan det dyka upp Jumbos som inte riktigt är så stora att de "håller måttet".. det förekommer ju också.... dessa avlar jag inte på men är ju lika bra värphönor som några andra.

Suss i Sannum

• Västergötland
    • Sannum
Och hur vet du att denna uppfödare inte har fått in jumbo i sina "små" japanska någon gång med 100%? ;D
Tja, det vet jag väl lika säkert/osäkert som de flesta angående sina fåglars bakgrund  ;).
Det finns ju gränsfall med det mesta, japanska i överkant-underkant och jumbos likaså.
Här finns en hoper höns i olika raser och japanska/jumbo vaktlar. Titta gärna in på hemsidan och bloggen. Där finns bilder på fjädrarna och lite annat.
www.sannum.eu

Fredrikslund

• Södermanland
Detta med storlek... jag tog och vägde mina:

Japanska hönor väger i snitt: 220-240 gram.

Japanska tuppar väger i snitt: 190-224 gram.

Jumbohönorna väger i snitt 237-267 gram.

Jumbotupparna väger i snitt 250-265 gram

Sen tror jag att vikten varierar : vinter vs sommar...och från individ till individ... osv.

Jag har t.ex. en "vanlig MB- höna" som väger 292 gram..den största vakteln jag har,detta är ju ovanligt men fullt möjligt... antingen har hon jumbo långt tillbaka.. eller så är hon en stor individ helt enkelt.
Så länge de inte är feta.. utan bara stora.. så gör det mej inget alls.

Likaså kan det dyka upp Jumbos som inte riktigt är så stora att de "håller måttet".. det förekommer ju också.... dessa avlar jag inte på men är ju lika bra värphönor som några andra.

Du är ju bara för bra  :-* Har ju försökt att väga mina, men de vill INTE stå stilla. men när jag vägde en slaktat så vägde en tupp somsagt ca 160 (med innanmätet kvar, tror jag det heter :P) så jag tror våra ligger på ungefär samma skala. Men det jag mest tänker på är ju äggen, hur det kommer sig att mina ägg är större än andras japanska vaktlar. nu har jag ju inte kollat allas. Men har för mig att du, Rytterling, hade skrivit att dina ägg vägde ca 14 gram och det gör mina ägg också. Men tror vi också har från suss i sannum båda två. För mig spelar detta ingen som helst roll!!! Tycker bara de är så söta när de är så stora ;D Men klart man är lite nyfiken ;D Men kan inte suss i sannum och dixiebelle också väga sina ägg?? :)

Rytterling

• Västergötland
    • Rytterlings hemsida
 ;D Mina vill nog inte stå stilla dem heller... men jag tog en tygburk.. och vägde den och satte sen vakteln i den... ;)
Mina ägg väger i regel mellan 12-15 gram.. en och annan unghöna värper mindre... ett och annat ägg väger 17-19 gram..
Jag har endast ett fåtal från Suss i väldigt lagom storlek, plus att jag har från tre andra uppfödare... och det finns olika storlekar på djur från alla uppfödare.
Dessutom kan det ju bero på foder m.m.. ja inte äggstorleken.. men storleken på djuren.

Suss i Sannum

• Västergötland
    • Sannum
Äggen från mina vaktlar väger mellan 11-15 gram. En vit höna värper alltid det minsta ägget...
www.sannum.eu

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
Nu måste jag också springa och väga ett ägg snart! :D Om jag hittar vågen... xD

Dixiebelle

• Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
Okej nu har jag vägt vakteläggen, det största storleksmässigt vägde 16 gram, det minsta från en vaktel som började värpa i helgen låg på 10 gram. Annars låg dom mellan 12-15 gram dom flesta.
Ska väga vaktlar nu, önska mig lycka till  ;D
*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

Rytterling

• Västergötland
    • Rytterlings hemsida
Hur gick det med vägningen... spännande att höra....

På tal om storlek... på ägg... så fick jag ett BAMSE idag.... och det var inte ens från Jumbo-hönorna...

Såna vill man ju inte ha.... nej tacka vet jag "lagom".. 12-15... men detta åt vi upp i alla fall och det
var såklart två gulor.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
Hur gick det med vägningen... spännande att höra....

Det gick inte bra. =/ För våran våg är knäpp! Den stod inställd på 200g hela tiden, gick inte att nollställa den, och när jag la på ett ägg så blev det ingen skillnad! >_< Såg att det stod en massa grejor på den inne i skåpet, säkert trasig pgd. av det!

Rytterling

• Västergötland
    • Rytterlings hemsida
Nu har jag gjort en ny invägning på mina jumbos:
Mina hönor väger nu mellan 230 och 303 gram, tupparna något mindre: 250 9 265  gram.
Sen har jag mina fyra ungdomar som är sex veckor nu och fick väga in sej : mellan 205 - 243 gram!

Inga problem med vägningen heller..

Dela detta:

* Inloggade just nu

359 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser