Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Någon som har en bild på en Japansk jumbo bredvid en "vanlig" japan?  (läst 8336 gånger)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
Hur mycket större är en jumbovaktel egentligen än en liten japan? Anledningen till att jag undrar är för att min cremehöna tycker jag är så mycket större än mina andra vaktlar... O-o'' Och min vakteltupp verkar inte alls lika kär i henne som de mindre tjejerna.

Någon som har en jämförelsebild på en jumbo?
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Fredrikslund

• Södermanland
finns på rytterings sida, ser ingen skillnad på dom där O.o

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
Okej... Tänk om hon är en jumbo då. O-o'' Det förklarar som sagt varför hon är så tjock och stor emot de andra isf... xD Ska ta mig en titt på hemsidan.
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Fredrikslund

• Södermanland
en normalvikt för vaktel höna ligger på ca 160 gram (tror jag). du kan ju väga och se om de andra vå väger mycke mindre än henne..

märker att kalkon göder dom verkligen. tupparna ska väga typ 130 gram. mina vägde nog 170 gram  :-[

Fredrikslund

• Södermanland
och en jumbo ska visst väga ca 300 gram. så väger hon det så är det nog en jumbo  :-X

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
en normalvikt för vaktel höna ligger på ca 160 gram (tror jag). du kan ju väga och se om de andra vå väger mycke mindre än henne..

märker att kalkon göder dom verkligen. tupparna ska väga typ 130 gram. mina vägde nog 170 gram  :-[

Herregud!! XD Suzan har överviktiga vaktlar!! x3 x'D Har du inte testat att dra ned på det ännu och blandra i lite ihop med allfoder ist som jag gör? XD

Daaniel

• Gäst

Fredrikslund

• Södermanland
Herregud!! XD Suzan har överviktiga vaktlar!! x3 x'D Har du inte testat att dra ned på det ännu och blandra i lite ihop med allfoder ist som jag gör? XD

du, jag tror jag måste göra det >_< shit, har aldrig haft någon överviktig höna. hur f*n kan inte sebbe gå upp närhan får i sig det där  :-X  ;D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
Vet du för det har han faktiskt börjat göra nu!!! ;D ... Fast han är fortfarande som en underviktig fotomodell om du fattar vad jag menar... xD

Rytterling

• Västergötland
    • Rytterlings hemsida
Jag försökte få till några foton idag på Jumbo vs "vanlig".. vilket inte var så lätt..hihi....
men här kommer några i alla fall.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
Åh, tack! :D ... Hm... Var ju inte så himla stor skillnad, ungefär sådär stor är hon faktiskt min krämis i förhållande till de andra som på mittenbilden. :O Hur mycke värper jumbosar, för hon värper 1 ägg varje dag nu... Kanske bara är kraftig vanlig japan ändå?  ???

Rytterling

• Västergötland
    • Rytterlings hemsida
De värper som japaner.. och jag har också ett par japaner som är rätt stora.. tror det kan vara så att
man korsat jumbo och japan någon gång... och sen finns det ju de som är mer lugna än de andra och
de lägger på sej mer tycker jag.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
Okej. :D Haha, tänkte precis fråga om man kunde korsa jumbo och vanlig. ;D Nu fick jag svar på det innan jag hann fråga! ;D
Hon är rätt lugn så kan nog stämma. ;D Tycker för övrigt alla har blivit så lugna sedan de kom ned till hönshuset. Idag låg de utspridda i buren och badade i spånet (sanden krafsar de snabbt bort ur lådan eller äcklar ned >_<'') så att det flög spån ur hela buren.   ;D ;D ;D Så söta!

Är det vanligt att tupparna är lugnare än hönorna med föresten?  ??? Brukar plocka ut min tupp och klappa och prata med dagligen just för att han verkar så orädd utav sig och låter sig hanteras. Hönorna är spralligare när man tar i dem.

En sak de verkar känna av väldigt mycket är blickar föresten. ;D Haha, de kan stå i matskålen bakom ryggen på så vänder man sig om och tittar på dem, då far huvudena upp på en gång och sedan springer de och gömmer sig och ligger och trycker och som kollar på en, slutar hon inte titta snart så vi kan gå fram och äta igen?

Fredrikslund

• Södermanland
jag har hört att jumos ska värpa liite sämre..

haha, mina hönor är tamare. en är som en jätte tam höna. lite fundersam på hur det gick till, hon är lite "efter" ;D

Jennyt

• Västergötland
Jag har nollkoll på vaktlar, gillar däremot att leka detektiv. ;) Är det någon skillnad på äggstorlek mellan de båda ??? Skulle det i så fall kunna vara ett sätt att veta säkert?
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
Haha, nej det är inte ett säkert sätt då vaktlarnas ägg verkar byta storlek och färg för varje dag fast det är samma individ som lägger dem. xD Fredrikslund har fått flera vaktelägg från "vanliga" japaner som vägt som ett dvärghönsägg... xD

Jennyt

• Västergötland
AAAAJJJJJ :o (med förlossning i nära minne) :-X
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
Ja, det måste ha gjort ont... >_<'' (både för dig och för vaktlarna, själv har jag ingen aning då jag inte fött ;D)

Fredrikslund

• Södermanland
ooh, jag var så glad när jag fick de äggen. men måste ju kännas som att förlösa ett barn varje dag egentligen, fast snabbt då  :-X nu lägger dom mest normala ägg, nått mera jumbo ägg har jag fått men annars kör de på de vanliga. typ 10-11 gram styck :)

Skytten

• Skåne
Jumbon är dubbelt så stor som en vanlig japansk värpvaktel.  Nu finns det alla möjliga övergångar, då de inte alltid hålls isär.
En slaktad japansk vaktel väger 90 gram och en jumbo  ca 200 gram.  Tupparna är lite mindre, men de ätbara bitarna skiljer inte så mycket.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Dela detta:

* Inloggade just nu

464 gäster, 2 användare
Elayabgäv, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser