Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Färgfråga (dvkochin)  (läst 13726 gånger)

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
SV: Färgfråga (dvkochin)
« Svar #120 skrivet: 25 nov-09 kl 16:49 »
oj jag glömde ju llilla randis ("den gråa")
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Gert

• Småland
« Svar #121 skrivet: 25 nov-09 kl 16:50 »
Citera
F.ö. är stjärten ok på tuppen på bilden, eller bör de hålla ihop sig bättre även på tupparna?

Den är väl rätt ok. Den ska valika tät som hönornas.

Citera
I mina ögon ser åtmonstone den på undre bilden rätt tafflig ut i stjärten.   Men det är vad jag tycker, gillar när det är mer bolligt och runt (och tyvärr har inte min pärlgrå en sådan stjärt T____T)!

Jag håller med.

Gert

• Småland
« Svar #122 skrivet: 25 nov-09 kl 16:55 »
Citera
Nu måste jag med fråga om mina dvkochin ser "bra" ut eller ej ( det är ju min tråd  )     jag bekymrar mig mest över deras stjärtar, den ena (vita) har knappt boll och den andra ("gråa") har bara en lite plutteboll   Växer det ut mer "boll"  De är 24-26v.

Den grårandiga har den bästa stjärten av dom även om den inte är riktigt bra.
Nä, dom blir inte mer "bolliga" än så utan man får para dom med tuppar som har bättre stjärtar.

Gert

• Småland
« Svar #123 skrivet: 25 nov-09 kl 17:07 »
Citera
Nu måste jag med fråga om mina dvkochin ser "bra" ut eller ej ( det är ju min tråd  )     jag bekymrar mig mest över deras stjärtar, den ena (vita) har knappt boll och den andra ("gråa") har bara en lite plutteboll   Växer det ut mer "boll"  De är 24-26v.

Om vi ska ta typen i övrigt så är den vita rätt så hyfsad.
Den grårandiga är sämre i typen och var den min så skulle jag inte avla vidare med henne.

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #124 skrivet: 27 nov-09 kl 23:22 »
vad menas med black unicolor split:white (rec)???
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Gert

• Småland
« Svar #125 skrivet: 27 nov-09 kl 23:44 »
Citera
vad menas med black unicolor split:white (rec

Svart enfärgad med anlag för vit.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #126 skrivet: 28 nov-09 kl 08:14 »
Mina svarta kycklingar f slutet av augusti har några vita fjädrar.
Kommer de att försvinna när de byter kostym?
De byter ju  flera ggr första året.
Föräldad vita hönor och svartgrönglänsande tupp.
Nu är jag inne på ngn annans tråd :P men det hör till ämnet :-[
Hedemorahöns

Ratchaburi

• Södermanland
« Svar #127 skrivet: 28 nov-09 kl 09:36 »
Mina svarta kycklingar f slutet av augusti har några vita fjädrar.
Kommer de att försvinna när de byter kostym?
De byter ju  flera ggr första året.
Föräldad vita hönor och svartgrönglänsande tupp.
Nu är jag inne på ngn annans tråd :P men det hör till ämnet :-[

Det är väldigt vanligt att dom har vita inslag.
Det brukar alltid försvinna. ;-)
My name is not Rihanna....

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #128 skrivet: 01 dec-09 kl 12:41 »
Hum... Rotade igenom min kamera i letande efter några bättre bilder på min svarta höna och hittade några bilder på min pojkväns dv kochintupp istället... Tyvärr finns han inte bland oss längre då han blev sjuk i någon tarmsjukdom i somras...  :'(

... Han var väldigt rund! ;D Söta lilla Blöjan... Snäll men samtidigt kaxig, skyddade ruvande hönor och kycklingar och kunde då ibland när man vände sig om göra små utfall mot allt möjligt inklusive människor...  :-\  ;D Och när man vände sig om för att säga åt honom på skarpen så rullade han iväg den fegisen med ett skrattande läte som, haahaa, jag nöp dig i din vad!

Här struttar han runt som nybliven pappa... :')

Och här visar han hönorna vart han tycker att de ska värpa (i matpytsen!)

"Eller njäää... Det här stället är kanske bättre!" ;D

Struttar runt i nässlorna...
« Senast ändrad: 01 dec-09 kl 12:44 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #129 skrivet: 01 dec-09 kl 19:48 »
Nu jäklar har jag bilder! Inte de bästa men de får duga (tagna med min halvtrasiga digitalkamera...   :-\ Blä!) Sedan så har jag även tagit bilder på den där som jag undrade kunde ha någon svartvitprickig förfader, få se vad ni säger om den...

Här i alla fall kommer det lite nya bilder på tjocki... Jag menar fina damen.   ::)  :P Dock så är inte hennes stjärt den bästa nu vid ruggningstider.   :-\ Den är annars mycket större, rundare och fluffigare! Nu är den nästan borttynad...   :-\ Sedan så är hon INTE brun på de ställen där det ser brunt ut, det är min skitkameras fel som omvandlar svart till brunt i blixten!

♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #130 skrivet: 01 dec-09 kl 19:49 »
Tog även nya bilder på laxarna.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #131 skrivet: 01 dec-09 kl 19:51 »
Lyckades få en bild på hönan när hon står upp också, som ni märkt vill hon gärna ligga ned när man fotar henne.  :P Och sedan den vetefärgade, kan hon ha någon frisserad gen i sig som spökar?  ??? Kolla bara vid sadeln på henne! Är lite novis på hur de vetefärgade ska se ut i färgen med så, hjälp tack.... =/

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #132 skrivet: 01 dec-09 kl 19:54 »
Och till sist den pärlgrå hönan igen, profilfoto.... Eller nästan... :P Och under henne kommer då den där silkes korsat med dv kochin som jag undrar om teckningen... Som ni ser har han fullt med små vita prickar i fjäderdräkten vid halsen (han har även några på vingarna och lite på bröstet). Dock så är han typ röd på ryggen... Vad kan föräldrarna haft för färger?

Gert

• Småland
« Svar #133 skrivet: 01 dec-09 kl 20:00 »
Den svarta är fin i typen. Dom laxfärgade kommer nog att bli bra typ på. Svårt att säga nåt om färgen
på tuppen än så länge.

En länk till olika dvärgkochinfärger där du kan jämföra med din vetefärgade. Tarwe=vetefärgad.

http://www.kippenencyclopedie.nl/php/index.php?title=Cochinkriel

Kan inget om hur dom frisserade generna jobbar tyvärr.

Gert

• Småland
« Svar #134 skrivet: 01 dec-09 kl 20:06 »
Citera
Vad kan föräldrarna haft för färger?

Svårt att säga var det röda kommer ifrån, det finns ju många olika färger som har röd rygg.
Att en förfader har vart vitfläckig är väl rättså klart men det kan ju va längre tillbaks än föräldrarna.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #135 skrivet: 01 dec-09 kl 22:40 »
Ja, nu var det ju dethär med färgen.....åsså undrar jag....hur mycket brukar de nedärva stor kam. Den mörkare hönan är ju lite androgyn :-[ Ni får Självklart tycka till om typen oxå och vad behöver jag kompletera upp gruppen med ??? Gruppen består av 2:2 och jag har en förtydligande rumpbild på ene tuppen, för den undrar jag oxå lite över.  Alla tips mottages väl :-*

Jennyt
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Jennyt

• Västergötland
« Svar #136 skrivet: 02 dec-09 kl 22:53 »
Ingen?

Glömde skriva att alla är kläckta i år...men det kanske syns ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

Gert

• Småland
« Svar #137 skrivet: 02 dec-09 kl 23:41 »
Hönan längst bort på första bilden och den som är närmast på den sista (är det samma höna kanske?) är lite för ljus.
Övriga har bra färg. Den näst sista hönan har som sagt lite för stor kam och jag tycker att hennes stjärt är för bred.
Den ljusa hönan har bättre stjärt men är sämre i typen i övrigt. Tupparna verkar rättså likvärdiga (bröder?), inget speciellt att klaga på där.

Om du är ute efter så rastypiska dvärgkochin som möjligt så sätt ihop dom parvis, den typmässigt bästa hönan (den mörka) med den sämsta tuppen (har den ena tuppen mindre kam än den andra?).  Den ljusa hönan med den typmässigt bästa tuppen.

Om jag börjar med dvärgkochin igen så måste jag bara ha pärlgrå (och röd), dom är ju så fina.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #138 skrivet: 03 dec-09 kl 09:08 »
Helt min smak Gert ;)

Tack för svar. Ja, den ene tuppen har mindre kam. Han är lägst i rang och något ljusare. Han är lite senare än sin bror (tror jag oxå) så jag trodde kanske att kammen skulle komma sig. Precis som du säger så hade jag tängt para ihop dem när det blir kläckningsäsong, men min första tanke var att gå efter färg.  Verkar ju som om det blir samma sak i och för sig. Vet du hur det är med nedärvning av stor kam? Min kläckare kommer vilken dag som helst och jag ska göra en provkläckning av dem tänkte jag. Det är bara den mörkare hönan som värper hittils och jag skulle inte tro att den ljuse tuppen får komma till. ska bli spännande att se vad det blir utav det :D

Gert

• Småland
« Svar #139 skrivet: 03 dec-09 kl 14:04 »
Det som intresserade mej mest var färgaveln så jag kan inte så mycket om hur kammar och
annat nedärvs men logiken säger att en tupp med en för liten kam och en höna med för stor
borde ge kycklingar med ett mellanting. Men jag vet att så enkelt är det inte. Jag ska se om
jag kan hitta nåt i ämnet och återkomma sedan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

472 gäster, 4 användare (2 dolda)
torpjens, kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser