Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Färgfråga (dvkochin)  (läst 13786 gånger)

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
SV: Färgfråga (dvkochin)
« Svar #20 skrivet: 20 nov-09 kl 17:50 »
hur vet jag om jag har dominant vit eller reccensiv???  har en dominant 2 vita föreldrar??
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Gert

• Småland
« Svar #21 skrivet: 20 nov-09 kl 20:54 »
Citera
hur vet jag om jag har dominant vit eller reccensiv???  har en dominant 2 vita föreldrar??

Så långt har jag inte k0ommit än. Men jag vet att Leghorn vit är dominant och mina Antwerpen var reccesiv vit.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #22 skrivet: 21 nov-09 kl 11:08 »
Jag har 2st syskon eller halvsyskon eller samma blandning (dv silke med dv kochin) i alla fall där hönskycklingen, hon blev helvit med hätta och skägg och tuppkycklingen han blev svart med lite rött som viltfärgade inslag och fullt med en massa små vita prickar över kroppen och främst hitills i kragen (det ser ut som vita pärlor) med hätta och skägg.

Kan någon av föräldrarna varit svartvitprickig och den andra halvan vit?  ??? Eller hur funkar svartvitprickig om man korsar med vit, kan man få fram helvita avkommor då?
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Gert

• Småland
« Svar #23 skrivet: 21 nov-09 kl 15:23 »
Korsar man svart vitfläckig med vit så får man helsvarta kycklingar.
Om man sen korsar en av dessa kycklingar tillbaks på den vita modern
så blir några av dom kycklingarna vita.
Men det förutsätter att djuren var färgrena från början.

På din beskrivning av tuppkycklingen verkar det som att han inte är färgren (bild?) men att
han har en förfader som var svart vitfläckig verkar mycket troligt.

För att krångla till det ännumer så har vita silkeshöns en genuppsättning som skiljer sej från
övriga vita raser. Men fråga mej inte hur för jag har själv inte pysslat med silkeshöns.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #24 skrivet: 21 nov-09 kl 15:42 »
Okej... Ja... Bild... Kommer om sådär 3 veckor när kameran anländer.   :P
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Carmen

• www.brujacarmen.dinstudio.com
    • Småland
    • bruja Carmen
« Svar #25 skrivet: 22 nov-09 kl 17:40 »

Tack Gert!
Jag har funderat på var pärlgrå kommer ifrån och var säker på att de kommer från blåspättat eller blå!
Där ser man. alltid lär man sig något nytt, det är roligt!   ;D

mvh
Carmen

Gert

• Småland
« Svar #26 skrivet: 22 nov-09 kl 18:07 »
Varsågod.
Principen är den samma med blå och choklad.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #27 skrivet: 22 nov-09 kl 18:51 »
Nu börjar min mycket lilla hjärna gå varm ::) Om man har pärlgrått på pärlgrått så förstår jag att man kan få svart vitt och pärlgrått......eller. Blir då de pärlgrå bra i sin färg, eller är det bättre att "korsa" fram den pärlgrå färgen ???

Hoppas du inte tycker att jag svävar iväg njura :-[ Hojta isåfall ;)

:)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

sonja på slätten

• Halland
« Svar #28 skrivet: 22 nov-09 kl 19:11 »

Jag har ingen egen erfarenhet av avel med pärlgrått, bara med blått. Men jag troddet att dessa anlag skiljde sig på så sätt att det går
att renavla pärlgrått. Detta går ju inte med blått, hur mycket man är parar blått-blått blir det alltid svarta och "spättade" också.
Så är det väl inte med pärlgrått?
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #29 skrivet: 22 nov-09 kl 19:21 »
Som jag har fattat det så ska det gå att ha pärlgrå på pärlgrå. Men det känns som om jag bara fattar mindre och mindre ju mer jag lär mig ::) :-X Vad jag funderar på är om de blir bra i färgen, eller om jag ska blanda upp gruppen ???
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

Gert

• Småland
« Svar #30 skrivet: 22 nov-09 kl 19:57 »
Två pärlgrå ger enbart pärlgrå kycklingar. Gör dom inte det så är dom inte färgrena.
Man kan andvända svart i sin avel med pärlgrå men då får man naturligtvis också
några svarta kycklingar. Pärlgrå och vit ger enbart svarta kycklingar. Men om man para en
av dessa svarta tillbaks på pärlgrå så får man både svart och pärlgrå.

[quoteJag har ingen egen erfarenhet av avel med pärlgrått, bara med blått. Men jag troddet att dessa anlag skiljde sig på så sätt att det går
att renavla pärlgrått. Detta går ju inte med blått, hur mycket man är parar blått-blått blir det alltid svarta och "spättade" också.
Så är det väl inte med pärlgrått?][/quote]

Helt rätt. Vad jag menade är att pärlgrå, blå och choklad är färger som egentligen skulle vart svarta
om inte djuren hade den så kallade dilute-genen som bleker det svarta till pärlgrå, blå och chocklad.
Att det sen går att renavla pärlgrå och choklad men inte blå är en helt annan sak.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #31 skrivet: 22 nov-09 kl 20:04 »
Nu klarnar det på en dimmig himmel ;D Då ska jag göra precis som jag tänkt från början; utöka med mer pärlgrått.

Tack Gert (och Sonja) :-*

sonja på slätten

• Halland
« Svar #32 skrivet: 23 nov-09 kl 09:33 »

Jag vill sätta ett litet varningstecken för det där med att använda vitt. Man kan inte säga generellt  att vitt ger så och så, det beror på vad som ligger dolt bakom det vita anlaget. Det kan vara vad som helst.
Jag har haft  två vita i avel för länge sedan. Den ena fungerade precis som en svart, den andra som en blå. Detta när de parades med blått eller svart.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Gert

• Småland
« Svar #33 skrivet: 23 nov-09 kl 15:30 »
Citera
Jag vill sätta ett litet varningstecken för det där med att använda vitt. Man kan inte säga generellt  att vitt ger så och så, det beror på vad som ligger dolt bakom det vita anlaget. Det kan vara vad som helst.
Jag har haft  två vita i avel för länge sedan. Den ena fungerade precis som en svart, den andra som en blå. Detta när de parades med blått eller svart.

En rent vit höna parad med en svart tupp ger enbart svarta kycklingar.
Tar man istället en blå tupp blir kycklingarna hälften blå och hälften svarta.
 Om inte det var fallet i ditt exempel så var nåt av djuren inte färgrent.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #34 skrivet: 23 nov-09 kl 16:03 »

Men menar du med detta att en blå inte är färgren?  (Det är den ju på sätt och vis inte och kan inte vara det.)
Såhär var det:
Tuppen var vit och hade kommit ur en blå-svart grupp. Parad med svart höna fick han svart och blå avkomma.
Han var alltså genetiskt blå, fast det inte syntes.Hönorna hade uppenbarligen inte anlag för vitt.

Gert

• Småland
« Svar #35 skrivet: 23 nov-09 kl 16:07 »
Om den vita tuppen kom från en blå-svart grupp så var han ju inte färgren.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #36 skrivet: 23 nov-09 kl 16:22 »
Snarare var det hans föräldrar som inte var färgrena, de bar på anlag för recessivt vitt.

Minnas

• Dalarna
    • Rensbyn´s Höns
« Svar #37 skrivet: 23 nov-09 kl 16:52 »
http://cochin.forum24.se/ här finns ett Cochin forum om intresse finns alla Cochin fantaster är välkomna :)

sonja på slätten

• Halland
« Svar #38 skrivet: 23 nov-09 kl 18:58 »

Det var en fråga tidigare om dominant vitt och recessivt vitt.
Dominant vitt är mycket ovanligt. Som Gert skrev har vit leghorn det (vilket förstås gör färgen jättevanlig, men ovanlig på andra raser)
Dominant vitt verkar på svart. Den gör svart till vitt. Brunt o.d. bryr den sig inte om. Den ovanliga färgen rödsadlad (pyle) har detta anlag som här har gjort alla svarta inslag vita, men behållit det röda på t.ex rygg och vinge.
Recessivt vitt verkar på alla färger.
Men det vita tar inte bort andra färganlag, det bara döljer dem.

Träsktrollet

• -
« Svar #39 skrivet: 23 nov-09 kl 20:18 »
Nu blev jag lite fundersam, går det alls att renavla färgen vit? Hur går man isf tillväga?

Och är det okey att ha en grupp tex med färgerna blå, svart och vit tillsammans och avla på? (Tanken är att de är färgrena...)
Måste man tänka på något speciellt eller blir avkommorna dåliga i färgen? Blir de rent av ej färgrena? Ska man helst ha varje färg för sig och bara avla på en färg per grupp?

Ska hönorna ha vissa färger och tupparna andra för att få fina färger på djuren?
Kan man ha fler färger i en sån grupp, tex pärgrått, tvärrandigt m m, eller är det dömt att misslyckas...
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

Dela detta:

* Inloggade just nu

501 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser