Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad för substrat?  (läst 2619 gånger)

Tonysson

• Värmland
Vad för substrat?
« skrivet: 15 nov-09 kl 19:15 »
Ser ibland olika program på Tv, nu senast ett program om växter inom Ayurvedaläran, där bitar av en växt fås att gro och växa i ett provrör/glaskolv under ljus.
Enda synliga substratet liknar en gel av agar eller liknande.

Vet någon vad detta substrat är och var man kan inhandla sådant?

Vore kul att testa i mitt välbelysta tomma akvarium nu i vinter.

Tony

mistel

• -
SV: Vad för substrat?
« Svar #1 skrivet: 15 nov-09 kl 20:48 »
Det ÄR agar agar + man använder olika hormoner i gelen beroende på vilket stadie i processen (man byter burk och gele-hormonblandning några gånger)+ allt måste vara steriliserat annars blir det en mögelodling

Tonysson

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 15 nov-09 kl 21:16 »
Mera detaljer!

Tony

Jan lindgren

« Svar #3 skrivet: 15 nov-09 kl 22:33 »
Hej!
Det hala beror på vad du vill odla.Ska du bara ha växten att växa vidare så gär det troligen med en svag näringslösning och lite socker. Sterilisera blandningen i en tryckkokare. 120 grader i 20 min. Rensa växtdelen i såpa eller diskmedel sedan doppar du växtdelen i en ca 10 procentig lösning av klorin. Skölj i sterilt vatten.  Har du nu tur så har alla svampar och bakterier dött på växten. Nu är det bara att ha ett sterilt utrymme så att du kan föra över plantan i det sterila provröret. Har du nu lite tur så växer det.
Vill du däremot föröka plantan in vitro så blir det lite mer komplicerat men det är absolut inte omöjligt. Lär boken Plants from Test Tubes av Lydiane Kyte så får du en bra kunskap. Ska du lyckas krävs en hel del utrusning. Sterilbänk är optimalt men fruktansvärt dyrt. Du kan använda en sk still air box. Kemikalier finns att köpa delvis färdigblandade. Jag har pysslat lite med att föröka rhododendron med mikroförökning. Det var ett bra tag sedan men jag fick nog investera ca 15 000kr till material. Det är troligen dyrare idag. Dessutom inredde jag ett av husets badrum till laboratorium.
MVH
Jan

Tonysson

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 15 nov-09 kl 22:49 »
Hej,

när det gäller tekniken med sterilisering och matrielen, har jag allt detta. Exempelvis autoklav, Petriskålar, sterila rör och kolvar.
Det är receptet på substratet som det finns varianter av. Dessa recept vore guld att få veta hur jag kan få tag på.

Hilfe, Hilfe, led mig rätt!

Tony

Jan lindgren

« Svar #5 skrivet: 16 nov-09 kl 09:36 »
Hej!
Du måste veta vilken växt du vill föröka. De flesta sorter behöver lite olika substrat. I den bok jag refererar till så finns det en del recept. Det finns även en del litteratur som bara innehåller recept. Förmodligen kan du hitta en del på nätet.
Vilka växter vill du föröka?
MVH
Jan

Tonysson

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 16 nov-09 kl 20:30 »
Hej,

nja,vilken växt eller växter jag i dagsläget tänkt mig vet jag inte riktigt, men låt mig säga att om jag skulle bestämma mig för exempelvis olika växter inom familjen potatisväxter, borde substratet vara detsamma.
Alltså. tror jag, kunde man rimligtvis välja substrat efter släktskapet på växten.

Nu kom jag exempelvis på vad jag vill testa: den överlevande, nu i fönstret stående plantan av Virginiatobak. Vill kolla om jag kan övervintra den. (från min snustobaksodling)

Tony

Jan lindgren

« Svar #7 skrivet: 16 nov-09 kl 22:35 »
Hej!
Man har odlat nicotiana på Murashige and Skoog. pH 5,7 20 gram sopcker per liter, hormoner mycket olika siffran är mg/liter. 1,1 BAP,  1 2,4-D ,   0,1 IAA + 10 Kin

Det här är bara ett exempel. Jag hittade 350 olika refererade försök med nicotiana i min lilla pärm. Ska du börja med något medium så skulle jag rekommendera Murashige and Skoog och seda göra varoationer från det. Det finns färdiblandad Murashige and Skoog att köpa. När jag höll på med ericaceae så använde jag Andersons media som jag sedan varierade lite beroende på sort. Jag förmodar att du vill ha MS innehåll.
KKN4NO3    1650
KNo3             1900
CaCl x 2H2O  440
MgSO4 x 7H2O  370
Kh2PO4          170
H3BO3               6,2
MnSO4 x H2O   16,9
ZnSO4 x /H2O   8,6
KI                         0,83
Na2MoO4 x 2H2O  0,25
CuSO4 x 5 H2O   0,025
CoCl2 x 6 H2O    0,025
FeSO4 x7H2O    27,8
Na2EDTA(2H2O   37,3
Inositol                100
Nicotinic Acid     0,5
Thiamine HCl      0,1
Pyridoxine HCl     0,5
Sucrose                30 000
IAA
Kinetin
Agar                       1 000

Enheten är mg/liter

Hoppas att jag skrivit av rätt. IAA och kinetin samt andra hormoner varierar med sort så det är bara att pröva sig fram. Det finns sedan en massa andra substrat att prova. Det enklaste är att använda blomstra med lite tillsatser. Jag vet att det har gått bra när det gäller lätta växter som ST Paula.
MVH
Jan

Jan lindgren

« Svar #8 skrivet: 16 nov-09 kl 22:44 »
Hej!
Du kan hitta receptet på Wikipedia.
MVH
Jan

Tonysson

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 17 nov-09 kl 17:59 »
 ???   :o Nu jäklar i mig, blev jag imponerad Jan. "I min lilla pärm", hur ser det då ut i den stora?

Eftersom min erfarenhet endast handlat om provtagningsrör och petriskålar med färdigt substrat,
tänkte jag att det kanske finns "färdigt" substratpulver att blanda till med sterilt vatten.
Som man gör med olika farmakologiska preparat i torrampuller.
Eller pulverkräm med jordgubbssmak. ;D ;D

OM, det nu finns sådant, var kan det då inhandlas? Knappast bland torvmullen hos gardencenters.

Tony

Jan lindgren

« Svar #10 skrivet: 17 nov-09 kl 18:12 »
Hej!
När jag höll på så handlade jag av LabKemi, Traktorvägen 19, 22660 Lund. De var agent för Sigma. I deras katalog fanns allt man kunde önska sig. Murashige Skoog kan du köpa i stort sett färdigt men du måste tillsätta vissa organiska ämnen. Förmodligen finns det fler labfirmor som har allt du behöver. Jobbar du på någon typ av lab så finns där säkert flera olika kataloger. Du har tydligen lite vana av sterilarbete annars så kan det bli svårt i början. Jag var helt okunnig men min fru var mikrobiolog så hon lärde mig.
MVH
Jan

Dela detta:

* Inloggade just nu

505 gäster, 2 användare
Nataks, johber

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser