Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att öppna höbalar  (läst 3199 gånger)

Fritsla

Att öppna höbalar
« skrivet: 13 nov-09 kl 10:05 »
Hej allihopa  :D

Jag hoppas att någon av er har ett bra tips på hur jag öppnar mina höbalar bäst.

Jag har 4 värmlandstackor och köper höbalar på 350 kg från bonden ...... problemet är att öppna höbalen så att de kommer till att äta så mycket som möjligt.

Vad göra?

vallhunden

• Västergötland
SV: Att öppna höbalar
« Svar #1 skrivet: 13 nov-09 kl 11:25 »
Förstår inte riktigt hur du menar...?

Jag brukar ha dessa stora höbalar stående på en lastpall, under tak. Jag har dom stående - inte liggande. Sedan kan man sätta en ätgrind på en sida och ha någon annan form av tät grind på resterande sidor. (Du har ju bara 4 tackor, så en ätgrind räcker.) Byt sedan plats på ätgrind och resten av grindarna...

Kan detta vara ett svar?
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Fritsla

« Svar #2 skrivet: 13 nov-09 kl 11:54 »
Mina har stått fria på en pall så att de kan äta från alla sidor .......... har inte varit särskilt lyckat.

Tack för svaret jag måste fixa ihop något liknande  :)

ulfg

« Svar #3 skrivet: 14 nov-09 kl 18:21 »
Jag slitsar upp 15-20 cm breda strimmor utefter sidorna på mina balar. Fåren drar ut fodret och äter sig efterhand in i den hårt packade balen. På det här viset utnyttjar jag plastens förmåga att hålla ihop balen och skydda den från väta. Eftersom balen inte rivs upp utan man låter fåren äta av den lager för lager behålls plastpackningens konserveringsförmåga bra. Den skyddar också mot väta. Till 3-4 får kanske det räcker med en 4-5 strimmor runtom balen. Till mina 20 får drar jag upp strimmor varje halvmeter och ser balen ätas upp på en 8-10 dagar. Det sista hivar jag upp i i en rund foderhäck och slänger plasten. Eftersom konserveringsförmågan bevaras på det här viset håller en bal i upp till 4 veckor om temperaturen är under 10 C. Om den inte äts upp innan dess. Med en lastpall under tycker jag det här är en kostnadseffektiv och hygienisk strategi för att fodra får. Jag ställer ut balarna lite runtom i markerna så att de aldrig grisar ner mer än fläckvis
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

569 gäster, 1 användare
borsdorfer

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser