Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  I komposten .....  (läst 3483 gånger)

alfredsson

• Västergötland
I komposten .....
« skrivet: 11 nov-09 kl 23:50 »
Bara lite funderingar.
Har inte rad att kopa mycket ekologiskt, det mesta kommer fran min egna odlingar (vilka i ar blev minimala)
Koper ju inget GMO-odlat (vad jag vet)
Hur ar det med skal fran besprutad potatis ex?
Har last ..... lagg inget besprutat i komposten.  ocksa last att det bryts ner.
Intressant om nagon har nagon kunskap.

karsan

• Södermanland
SV: I komposten .....
« Svar #1 skrivet: 14 nov-09 kl 22:10 »
Jag komposterar det mesta köksavfallet. Vi köper väl ekologiskt för det mesta, men annars tvekar jag inte att kompostera t.ex. apelsin- och bananskal även om de är besprutade, som de väl är om de inte är ekologiska. Jag räknar med att gifterna bryts ner. Skalen gör det i alla fall.  Vad gäller potatis är jag mer rädd för sjukdomar än för kemikalier. Så när vi har råskalad potatis brukar jag tillaga skalen i mikron innan de åker i komposten.  Det är möjligt att vetenskapen har annat att säga men det är i alla fall min lösning.  Har potatisen kokt med skalen på åker skalen förstås direkt i komposten.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 14 nov-09 kl 22:17 »
Här är potatisskalen inga problem - dem äter hunden upp glatt.
Det enda jag är skeptisk till att slänga i komposten är saker som kan bära på t ex ogräsfrön, sjukdomar eller insektslarver/ägg. När jag har dragit upp maskrosor så får de ligga i en vattenfylld hink någon vecka innan de hamnar på komposten. Äpplen som har snabbruttnat på trädet slänger jag inte alls i komposten utan de hamnar i soptunnan eller en bra bit ut i skogen. Samma sak med t ex insektsangripna äpplen.

ulfg

« Svar #3 skrivet: 15 nov-09 kl 17:08 »
Jag skulle vara lite försiktig ändå med banan- och apelsinskal. De är hårt besprutade och det är inte säkert att de substanserna bryts ner alltför snabbt och lätt. Allt som läggs ner i en kompost sjunker ju ihop så det är en anrikningsprocess det handlar om.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

karsan

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 16 nov-09 kl 01:12 »
Ogräsfrön är jag inte heller rädd för . Jag har knappast problem med ettåriga ogräs. Däremot kvickrot, gåsört, tistlar, smörblomma - rotogräs som redan finns i landen eller invaderar från sidan. Jag slänger maskrosor direkt i komposten, de ruttnar-multnar förstås där.  Komposten kommer på landen, antingne mot hösten eller nästa år. Som sagt, några maskrosor behöver jag aldrig rensa från landen, fast de växer glatt i gräsmattan trots makens flitiga användning av maskrosjärnet. Det är en sluten kompostbrhållare det handlar om.

Ovanstående gäller alltså lerjorden jag har i Saltsjöbaden - nu kom jag på att jag har ettåriga ogräs, massa våtarv, på kalksandjorden på landet i skärgården. Tvivlar dock på att komposten är skyldig, även om jag lägger våtarvrenset på komposten. Orsak: Lika mycket våtarv vare sig landet har gödslats med kompost eller ej.

Vi har massa äpplen och somliga har förstås äppelvecklare och vissa år massa rönnbärsmal och somliga ruttnar i förtid. Hos mig åker dåliga äpplen och äppelrens i landen direkt utan att passera kompostbehållare - den skulle bli knökfull. Likaså soptunnan. Det är kanske dumt men alla andra varianter verkar väldigt jobbiga.  På våren finns en del identifierbara äppelrester, ibland hela äpplen, kvar i landet, men efter någon månad är de borta. Precis som löven som också hamnar där. Gott om feta daggmaskar i stället. Somliga äpplen blir nog ändå kvar under träden. Det tror jag ger större risk för återsmitta. Fast jag ser ingen mening med att lägga ner en massa krut på att rensa noga under mina träd när grannens äpplen på andra sidan staketet ligger kvar i drivor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

495 gäster, 2 användare (1 dolda)
Tore G Johansson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser