Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  rashöns?lanthöns?  (läst 1051 gånger)

sagbus

• vill leva på landet och klara mig själv
    • Småland
rashöns?lanthöns?
« skrivet: 05 nov-09 kl 06:24 »
hello. förlåt en dumming men:  lanthöns innefattar olika raser va? o vill man ha dem ska de helst vara lösa, å då kan man bara ha en ras åt gången för annars blir det blandniingar va?
alla andra hönsraser, typ silkes mm...är det då utlänska raser?

tänkte hitta en hönaklubb att gå med i men hittar ingen som passar mig o mina bastarder med Svarta tassen i spetsen ;D
katter, hund o höns, en fin trädgård . vad mer önskar man av livet?

Krågedal

• Östergötland
SV: rashöns?lanthöns?
« Svar #1 skrivet: 05 nov-09 kl 06:51 »
Hej. Alla är vi nybörjare någon gång. :-[ Men ska försöka vinkla lite på dina undringar!  ;)De "raser" som ingår i lanthönsen är "gamla svenska raser som är mer eller mindre hotade, och det behövs flera "bevarare" av dem raserna, men Svenska lanthönsklubben är mer intresserad av många "små" flockar, än en som har många raser!   Man kan ha flera men då måste det vara "säkra" hönshus och gårdar....Men man kan istället ha en lantras och en gåsras!   Själv har jag Kindahöns, ;D den är den som helst vill ruva av alla lantraser, och de har en hönsgård på ca 25 kvm, jag vill inte att de blir tagna av räven i 1a hand..... och så har jag Gotlandskaniner (också genbank)! Är det något mer du undrar så fråga på!! :-[
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #2 skrivet: 05 nov-09 kl 07:28 »
Rashöns är ju de som är godkända i "standarden" . Där finns både svenska och utländska raser.  (Finns ju naturligvis en massa andra raser som inte finns med där också.) Det bästa är att låna lite böcker och läsa om olika höns vilka egenskaper de har.  Det finns lokalföreningar i nästan hela landet.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #3 skrivet: 05 nov-09 kl 07:45 »
Om lantraserna kan du läsa här http://kackel.se/

Det verkar inte finnas nån SRF-lokalförening i våra krokar sagbus. Synd, vi får väl starta en! :D
Förresten, knallebyggdens är väl den närmsta http://www.knallebygdensfjaderfa.com/index.htm
« Senast ändrad: 05 nov-09 kl 08:01 av Soshila »

Dela detta:

* Inloggade just nu

494 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser