Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bildtråd hönsgårdar  (läst 11706 gånger)

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
Bildtråd hönsgårdar
« skrivet: 01 nov-09 kl 13:01 »
Jag håller på och bygger gårdar för fullt här hemma, det vore kul att se hur ni andra har det med era gårdar. inspiration är alltid bra!  :D

Hur stora gårdar har ni till hur många höns, vad för typer av väggar och ev tak, ev inredning osv. Jag vill se allt! Inredningstråd har vi ju, men där är dåligt med bilder på gårdarna.
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Daaniel

• Gäst
SV: Bildtråd hönsgårdar
« Svar #1 skrivet: 01 nov-09 kl 13:09 »
Här är min hönsgård till mina Maraner och silkeshöns :P
Den är inte klar ännu , nät tak ska sättas upp, utgången ska bli ett hål i väggen istället för i fönstret osv.

inte den finaste skrot bakgrunden XD inte våran lada, vi lånar den av grannen xP....

Till våren ska vi bygga/köpa ungefär en sånhära bur, och där ska vi ha tyska dvärghöns, duvor och kanske japanska vaktlar.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #2 skrivet: 01 nov-09 kl 13:27 »
Nätet ser rätt så lågt ut... Ni har inga problem med rovdjur eller höns som flyger ut nu innan taket är uppsatt? varken maraner eller silkes är väl så där jätte duktiga flygare iofs...  ::)
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

Jennyt

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 01 nov-09 kl 13:27 »
Jag har inga bilder, men har tre avlånga hägn brevid varandra. Alla tre har en dörr ut på kortsidan, så hönorna får vara frigående var tredje dag när hägnen är fulla. Just nu har jag släppt ihop dem så att jag bra har två grupper. Utifrån det har jag inte så stora gårdar och underlaget är sand och grus.  Jag har vanligt hönsnät mellan gårdarna och det är jag inte nöjd med. När de större tupparna får för sig att slåss så går nätet sönder >:( Alltihop är under tak. Det är bra.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #4 skrivet: 01 nov-09 kl 13:41 »

Hönsgårdar vintertid

Ett av sommarhusen med hönsgård

Daaniel

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 01 nov-09 kl 14:01 »
Nätet ser rätt så lågt ut... Ni har inga problem med rovdjur eller höns som flyger ut nu innan taket är uppsatt? varken maraner eller silkes är väl så där jätte duktiga flygare iofs...  ::)
dom går inte ute så mycket nu bara korta stunder och då är jag med dem där ute.
vi har undvikit att släppa ut tyska dvärghönan, hon lär ju flyga långt borta då hon inte är så jätte tam.. :P

Jennyt

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 01 nov-09 kl 15:46 »
Vad är det för nät du har till sommarhägnet linslus?
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

putte95

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 01 nov-09 kl 16:06 »
just nu har jag bara en  jätte stor hage för alla (ankor höns gäss). ca 700 kvm..

men vill bygga ungefär sånna här uteburar...
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=47429.0 (titta nere på denna sidan)

Daaniel

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 01 nov-09 kl 16:25 »
Vad är det för nät du har till sommarhägnet linslus?
tror det är hundgårds galler typ. eller något liknande.

Daaniel

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 01 nov-09 kl 16:28 »
just nu har jag bara en  jätte stor hage för alla (ankor höns gäss). ca 700 kvm..

men vill bygga ungefär sånna här uteburar...
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=47429.0 (titta nere på denna sidan)

Vem vill inte ha sånna lixom :O

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
« Svar #10 skrivet: 01 nov-09 kl 17:15 »

Tagit lite nya bilder idag.  :D  Min minsta gård är 2 gånger 10 meter. De stora gårdarna där håller gräset för hönsen hela sommaren.

Ja, det är hundgårdsgaller till sommarhuset.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #11 skrivet: 01 nov-09 kl 17:18 »
Linslus: är det några av mina bokade faveroller som huserar där längst till vänster eller?!  ;D Snygga och regäla gårdar du har!

Ja de var ju hemskt fina!! Undrar om den varianten av tak är bättre än de helt platta vi bygger... antagligen   ::):-\

Så här ser våra gårdar ut just nu, taket är inte uppe ännu, bara de flesta reglarna...
« Senast ändrad: 01 nov-09 kl 17:24 av färnevik »

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
« Svar #12 skrivet: 01 nov-09 kl 17:22 »
Linslus: är det några av mina bokade faveroller som huserar där längst till vänster eller?!  ;D

Ja de var ju hemskt fina!! Undrar om den varianten av tak är bättre än de helt platta vi bygger... antagligen  :-\

Så här ser våra gårdar ut just nu, taket är inte uppe ännu, bara de flesta reglarna...

Ja, det är bl.a dina!!

JBF

• Småland
« Svar #13 skrivet: 01 nov-09 kl 22:54 »
Här är min rastgård + sommarstuga till de stora hönsen (med en liten avdelning för dvärgar närmast lagårdsgaveln) Till nästa säsong skall hänsnät spännas över hela rastgården, ovanpå järntråden som syns i bild.

/JBF
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

näshulta

• Uppland
« Svar #14 skrivet: 02 nov-09 kl 13:15 »
Ni som har plankor ner mot marken..

1) gräver sig inte rävar och annat otyg sig in i gården?

2) Ruttnar inte planken? Eller murknar kanske dom gör?

Ska bygga gård nu i höst / vår och måste gräva ner staketet en bit eftersom vi har så jädrans mycket räv här. Ser inte fram emot det, marken består nämligen av fyllnadsjord. Dvs antingen lerjord eller sandjord med djävulskt mycket sten i... Blä

( om inte sambon ändrar på det i vinter.. *hoppas hoppas* )

putte95

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 02 nov-09 kl 14:19 »
ha annars elstängesl runt om där nere
Citera
Ska bygga gård nu i höst / vår och måste gräva ner staketet en bit eftersom vi har så jädrans mycket räv här. Ser inte fram emot det, marken består nämligen av fyllnadsjord. Dvs antingen lerjord eller sandjord med djävulskt mycket sten i... Blä

JBF

• Småland
« Svar #16 skrivet: 02 nov-09 kl 15:39 »
Näshulta: Jag har maaassvis med räv, grävling och mård här där jag bor. Jag har vikt ut nätet längst ner, ca 35-45 cm utåt, slagit fast det i marken med lite pinnar och annat smått och gott. Det tar bara en månad så har gräset fått nätet att fastna i marken. Detta kompletterar jag med 3 eltrådar längst ner på rastgåren (syns på bilden på sida 1 om man tittar noga.

//JBF
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #17 skrivet: 02 nov-09 kl 19:02 »
Ni som har plankor ner mot marken..

1) gräver sig inte rävar och annat otyg sig in i gården?

2) Ruttnar inte planken? Eller murknar kanske dom gör?

( om inte sambon ändrar på det i vinter.. *hoppas hoppas* )

Vi lade de nedersta reglarna på lecablock för att undvika att de skulle ruttna. Sedan när man fäster nätet så ser man till att man får en halvmeter eller liknande för att vika ut på marken eller gräva ner snatt nedåt.
3 barn, make, stor gård och Hedemorahöns, beviljad genbank 090814, 17 hönor och 4 tuppar =)

Krågedal

• Östergötland
« Svar #18 skrivet: 02 nov-09 kl 19:23 »
ett tips: gräv ner tagtråd också, där nätet når botten....
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

näshulta

• Uppland
« Svar #19 skrivet: 03 nov-09 kl 10:25 »
Tack så mycket för svar!!

Tror jag ska testa att vika ut det och fästa det i marken. Eltråd kanske inte heller vore så dumt... *funderar*

Taggtråd lät som en bra idé, men det blir nog lika jobbigt att gräva ner som staketet.

Man kommer en halv dm, sten, kommer ner en cm till, nästa sten. Det är fullt med små små stenar som är omöjligt att gräva i. *morr*

Sist jag grävde en blomrabatt så slängde jag spaden, tog järnspettet och hackade mig ner i marken plus lilla trädgårdsspaden för att få upp allt.

Tänk om man kunde få tag på en grävmaskin... *drömmer*

Dela detta:

* Inloggade just nu

457 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser