Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Omröstning

Kommer Du ge fågelfrö i vinter?

Ja
24 (52.2%)
Nej
12 (26.1%)
Kanske?
10 (21.7%)

Antal personer som röstat: 45

Författare Ämne:  viltfågelmat till hönsen?  (läst 19207 gånger)

Cecilia i Hillsjöstrand

• Ett trädgårdsland... i Hillsjöstrand!
    • Gästrikland
    • Ett trädgårdsland i Hillsjöstrand
viltfågelmat till hönsen?
« skrivet: 30 okt-09 kl 19:55 »
Gradantalet på termometrarna kryper neråt och vi går in i den mörka, tråkiga, kalla perioden. Våra höns behöver lite mer foder för att klara av kylan.

Förra vintern diskuterades det om huruvida man bör eller ska ge fågelfrö till våra hobbyhöns eller inte, och därför lanserar jag den här frågan - kommer Du ge dina höns fågelfrö eller inte? Är du rädd för salmonellarisken, eller ser du fördelarna i att ge feta frön som hjälper hönsen att hålla värmen?

trallallaa

• Gäst
SV: viltfågelmat till hönsen?
« Svar #1 skrivet: 30 okt-09 kl 20:30 »
Citera
Är du rädd för salmonellarisken
Hänger inte riktigt med...finns salmonella smitta i fågelfrö?

johe71

« Svar #2 skrivet: 30 okt-09 kl 20:44 »
Hänger inte riktigt med...finns salmonella smitta i fågelfrö?

det finns minst ett konstaterat fall där vilda fåglar fått salmonella när de serverats solrosfrö... det fanns då "svarta klumpar", sannolikt spillning från vilda fåglar, i säckar med solrosfrö... när de vilda fåglar [här i sverige] fick dessa solrosfrö så fick de salmonella

enligt reglementet så ska allt foder till fjäderfä vara värmebehandlat, dessa regler gäller inte för foder till vilda fåglar... det finns en liten (antagligen väldigt liten) risk att hönsen kan få någon sjukdom (tex salmonella) om man serverar icke värmebehandlat foder till dem...

frågan är om nyttan är värd den risken?

trallallaa

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 30 okt-09 kl 21:05 »
Hade jag ingen aaaaning om!!! :o
Jag funderade på om man kunde ge sådana talgbollar till hönsen...inte så bra antar jag...?

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #4 skrivet: 30 okt-09 kl 21:20 »
Jag ger inte någon fågelmat till mina. Dels för att jag har hört det där med salmonellan, dels köper jag aldrig fågelfrön, jag ger småfåglarna av hönsens havre och vete istället...

Jag brukar ge hönorna lite mer vete på vintern, jag har för mig jag har hört att det är bra. Sen skämmer jag bort dem lite med såna där skalade solrosfrön man köper i hälsokosthyllan. Vi köper såna till oss, att ha i gröt och fil, men det är bara jag som äter dem, och de står sig inte hur länge som helst, så hönorna får av dem också och de älskar det. Nu har jag ju iofs trettio djur i vinter... det har blivit lite mycket nu... så några små askar solrosfrön förslår väl inte så långt... Man får väl skämma bort med lite mer matrester, lite ljummen havregrynsgröt en kall dag kanske inte är så dumt?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Strajder

• Aspegården
« Svar #5 skrivet: 01 nov-09 kl 10:10 »
Finns, vad jag vet, inget krav på spårbarhet för fågelfrö. Foder man tar in till sina höns måste vara värmebehandlat eller odlat på den egna gården om man avser att ge bort eller sälja ägg.

Varför heter det fågelfrö? Har sett att det kommer upp både hampa och solrosor om man sår fågelfrö, däremot inga fåglar...

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #6 skrivet: 01 nov-09 kl 11:02 »
Grangården säljer i år skalade solrosfrö på 5 kg hink. Skulle gärna ge lite sånt till hönsen, men vill ju förstås inte riskera salmonella. Funkar det om man kör det i ugnen ett tag på 75 grader?
Finns det solros- eller hampfrö som är värmebehandlat att köpa?

karsan

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 01 nov-09 kl 17:37 »
Jag har odlat solrosor i år och tagit av hela de mogna blomställningarna och låtit torka i soligt fönster.  De tänker jag ge till mina hönor i vinter.  Hela, så att de får något att pyssla med. Några talgoxar hann förstås före och pickade ut en del frön.  Teoretiskt finns kanske en risk för salmonellasmitta, men det tänker jag strunta i.

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
« Svar #8 skrivet: 01 nov-09 kl 19:14 »
solrosfrö finns i alla fall i hälsokosthyllan på din matvaruaffär eller i hälsokosten - gott är det ;D. Men blir tyvärr rätt dyrt om man ska ge det till sina höns.

forestman78

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 17 nov-09 kl 18:55 »

Finns det någon som vet hur länge salmonellabakterier överlever i säden?
Biodlande torpare med hund och gäss.

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #10 skrivet: 17 nov-09 kl 19:04 »
Men om man har frigående höns då är ju salmonellarisken väl där ändå. Jag har slutat ge vildfåglarna mat här vid huset då hönsen var där jämt för att plocka upp all spill. Lite tråkigt att inte kunna se fåglarna vif bordet på vintern.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

karsan

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 18 nov-09 kl 17:58 »
Jag slog just upp salmonella i Nationalencyklopedin. Det finns över 1000 salmonellarter. Det verkar som en människa behöver en  stor dos för att bli sjuk (under nästa uppslagsord, salmonellos), fast det är klart att farligheten varierar.  Jag tyckte inte det verkar som att salmonellabakterierna kan föröka sig i växter.

Jag vet att man ju har hittat salmonella i groddar i handeln - men det kan ju med odlingssättet att göra - gödning med förorenat vatten.

-Som sagt, om man alls låter hönsen gå fritt måste det finnas en liten risk att de ska bli smittade av vilda fåglar. För min egen del tänker jag strunta i den risken. Jag tog också upp saken med ett par läkare nyligen och de kunde inte heller utesluta att det fanns en risk, åtminstone i teorin, men men små risker av olika slag finns ju vad man än företar sig.

Finns det någon salmonellaexpert här på forumet?

Krågedal

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 19 nov-09 kl 07:16 »
Hej. Jag är nog ingen expert på salmonella.  :PMen när jag gick min restaurang o storhushålls grundutbildning, fick jag bl.a lära mig det finns "salmonella" överallt,  :-\ men  när de blir för många blir det ett utbrott. Det  är väll ett naturligt sett att ta död på det! Fick också lära mig att när man tillagar kyckling ska den ha en innertemperatur på 70grader  8)för att ev salmonella bakterier ska ha dött.... ni får gärna rätta mig! :D
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Strajder

• Aspegården
« Svar #13 skrivet: 19 nov-09 kl 08:57 »
...det finns "salmonella" överallt...

I Sverige rapporteras c:a 4000 fall av Salmonella per år, varav c:a 85% är utlandssmittade. Salmonella är, tack vare noggrann bekämpning, ganska ovanlig i Sverige. (http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/salmonellainfektion/)

Citera

Fick också lära mig att när man tillagar kyckling ska den ha en innertemperatur på 70grader  8)för att ev salmonella bakterier ska ha dött.... ni får gärna rätta mig! :D

Fast då var det Campylobacter man tänkte på! Ungefär 7000 personer drabbas av Campylobacter varje år.

"Allmän god hygien förebygger smitta. Livsmedel som kan tänkas innehålla Campylobacter (t.ex. kyckling, annan fågel, får- och fläskkött) ska tillagas så att hela köttet uppnår minst +65°C." (http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/campylobacterinfektion/

Gamina

« Svar #14 skrivet: 19 nov-09 kl 14:41 »
Jag kommer inte ge vildfågelfrön till hönsen eftersom det är ett på tok för dyrt sätt att köpa havre och vete på. Däremot funderar jag på att köpa hampfrö och de skalade solrosfröna. Risken för salmonella finns givetvis men jag tror den är väldigt låg och som någon sa förut den risken finns ju bara av att man har hönsen ute eftersom småfåglarna äter av de eventuellt smittade fågelfröna.
Genbank för Gotlandshöns

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #15 skrivet: 19 nov-09 kl 18:10 »
Jag köper spannmål hos bönder i trakten, det är inte behandlat.

Men är det inte så att förekomsten av salmonella är större utomlands? Jag vet inte, men jag kan tänka mig att fågelfröna inte är odlade i Sverige?

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #16 skrivet: 19 nov-09 kl 20:44 »
Jag kommer att ge solrosfrön , nästan alla mina djur får det på vintern .
Hästarna har redan käkat det i 6v dom som behöver lite extra .
Vi folk käkar dom oxå  ;D Ingen av oss har någonsin blivit sjuk  ::)
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

kampasten

• Uppland
« Svar #17 skrivet: 15 jan-10 kl 16:52 »
Jag hittade lite information om Salmonella på nätet.
Det verkar som att om man hettar upp tex solrosfröna till ca 75 grader så dödas alla salmonella bakterier och då kan man använda det till sina höns utan att vara orolig.

Jag hittade informationen i en text av Per Häggblom "Hur kan spridning av salmonella via fodret förhindras?" och Svensk Mjölk, Frågor och svar Salmonella

"13. Är det säkert att dricka pastöriserad mjölk?
Ja. Alla Salmonella-bakterier avdödas vid pastörisering av mjölk d.v.s. upphettning av mjölken till minst 72°C i 15 sekunder."
(Svensk Mjölk, Frågor och svar Salmonella)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #18 skrivet: 15 jan-10 kl 17:12 »
Hönsen går ute året runt och kan med lätthet picka i sig skit från vilda fåglar så det har nog ingen betydelse om man ger de fågelfrön eller inte...  våra höns springer gärna bort till fågelbordet å norpar fröer, ingen har dött än...   
Fjäderfän och kaniner

Just_me

• Småland
« Svar #19 skrivet: 26 nov-11 kl 20:19 »
Blev ett missförstånd här hemma så plötsligt var vi helt utan mat till hönsen.
Så jag tog säcken med viltfågelmat vi lägger ut till småfåglarna och gav dem det istället.
De blev som galna i hönshuset, det märktes att det verkligen uppskattades.
Det ska vara nån slags vitaminrik mix jag köpt med olika frön och lite nötter och havre. Köpte den i vanliga mataffären.

Kan jag ge det blandat med deras vanliga pelletsmat? Eller som gott bara ibland?
Eller finns det nån anledning till att inte ge dem?

Dela detta:

* Inloggade just nu

390 gäster, 1 användare
Besksöta

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser