Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad göra av vassla?  (läst 10198 gånger)

småbrukartanten

• Gäst
Vad göra av vassla?
« skrivet: 30 okt-09 kl 12:40 »
Vad kan man göra mer än baka bröd av vasslan? Jag har gjort ostkaka och brukar spara en del av vasslan att baka av men nu har jag så mycket denna gången. Har ingen gris så det går inte att göra sig av med den så heller . Tycker det känns synd att bara hälla ut den.
Någon som har något tips?

esten

• -
SV: Vad göra av vassla?
« Svar #1 skrivet: 30 okt-09 kl 13:04 »
Här utfodras korna med vasslan .

småbrukartanten

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 30 okt-09 kl 13:28 »
Det värsta är att jag har inga kor heller. Jag har fått mjölken av goda vänner och de bor en ca 5 mil härifrån. Så det skulle vara lite långsökt att köra den tillbaka dit också.

Mushi

« Svar #3 skrivet: 30 okt-09 kl 18:04 »
Av vassle gör man ricotta och mesost.

Mata

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 02 nov-09 kl 16:47 »
Man kan använda vassla till allt möjligt ju. I soppan, istället för vatten (eller 1/2 del) när man kokar ris, koka grönsaker i... i alla fall brukar jag hälla i den precis var som. Man får pröva sig fram. Det kan vara bra att blanda ibland för att inte få för mkt smak..

Jojje

• Återvinning skall det va, annars kan det kvetta!
    • Dalarna
    • http://jojjesblog.blogspot.com/
« Svar #5 skrivet: 02 nov-09 kl 16:55 »
Man kan ha vassla i bröd, men ett bättre förslag är att koka mese.
Häll det i gryta och koka tills det bara är pyttelite kvar, se upp så att det inte bränner vid. Rör hela tiden på slutet.
När du tycker att du är klar så lyfter du försiktigt grytan av spisen och sätter den kallt, gärna i snön om du har någon.
När det kallnat helt kan du lägga över det i burkar.

PS.
Om man vill ha mildare smak så tillsätter man lite mjölk under kokningen (men se upp så det inte pöser)

småbrukartanten

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 03 nov-09 kl 09:53 »
Tack alla för tipsen! Jag har fryst ner det mesta av min vassla och nu har jag fått flera idéer om vad jag kan göra med den.

Dela detta:

* Inloggade just nu

525 gäster, 1 användare
Tore G Johansson

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser