Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ungtupp med krokiga tår?  (läst 1779 gånger)

Göthes

• Lycko hönsen de bästa är!
Ungtupp med krokiga tår?
« skrivet: 24 okt-09 kl 22:31 »
En av ungtupparna har lite kroiga och bakåtböjda tår på ena foten.
Vad beror det på och kan man göra något för att undvika det?

Det är en vit lohman och det är en mat-tupp, men vi har en syster till honom som gärna får vara kvar...förutsatt att det inte är nåt ärftligt.
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Ungtupp med krokiga tår?
« Svar #1 skrivet: 24 okt-09 kl 22:36 »
Krokiga tår kan orsakas av fel värme under ruvning, så om han är maskinkläckt så har ni nog svaret där (mycket lättare att värmen blir fel i en maskin :P).
Om man bortser från det så kan det ju vara någon missbildning med...  =/
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Göthes

• Lycko hönsen de bästa är!
« Svar #2 skrivet: 24 okt-09 kl 22:43 »
Ok...
Men då borde ju fler ha krokiga tår...Men det har vi ju....Hm....

Au Höna är nog det bästa ändå.
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 25 okt-09 kl 09:30 »
har hänt att någon har fått krogia tår hos mig också, maskin förstår, men det gäller också bara någon kycklingar. aldrig resterande, varför vet jag inte. kanske ligger knasigt i ägget? annars rättar man ju till det väldigt lätt...

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #4 skrivet: 26 okt-09 kl 13:37 »
Krokiga tår beror nog mer på arvet än värmen i kläckaren. Har en RIR-tupp som har en krokig tå som knappt syns men en del av hans avkomma har fått krokiga tår i olika omfattning. De flesta har varit helt ok men ca 25% har haft denna defekt. Har kommit både under ruvhöna och i kläckaren och endast av denna stammen och både hönor och tuppar har drabbats.

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #5 skrivet: 26 okt-09 kl 13:42 »
Jag har hört att det beror på fel fuktighetsgrad i kläckaren. jag har också fått enstaka krokiga tår på både höns och kalkoner, alla kläckta i kläckaren men aldrig på naturruvade.

Mvh Anette
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #6 skrivet: 29 okt-09 kl 14:48 »
vanligaste orsaken till krokfötter hos maskinkläckta är fel temp/luftfuktighet under ruvningen samt ojämn temp i kläckaren med utdragen kläckning..det kan givetvis vara ett genetiskt fel men det är enligt min erfarenet mycket ovanligt..gjorde tom ett experiment med detta för 5-6 år sen där jag lät 4 st kycklingar i flugbindningsgruppen som fötts med krokiga tår para sig året efter..ville inte blanda dessa med dom friska innan jag visste om det var genetiskt betingat..ingen -av ett femtital från dessa 4 -framkläckta kycklingar hade krokfötter..däremot händer det ofta tycker jag just vid utdragen kläckning att ett par tre stycken föds med krokfötter och de kan komma från olika raser..
« Senast ändrad: 29 okt-09 kl 14:50 av Rooster »
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

sonja på slätten

• Halland
« Svar #7 skrivet: 29 okt-09 kl 16:39 »

Men Rooster, tror du inte att sambandet kan vara det omvända? Att kläckningen blir utdragen för att  det är fel på foten?
Kycklingen vrider sig ju runt med ben och fötter. Jag har ofta sett att kycklingar som kläcks sakta eller bara pickar hål och sedan stannar upp, har fel på en fot eller ett ben. Och det händer bara i min hemmabyggda ruvlåda, som inte håller temperaturen särskilt bra.
Inta för att det spelar någon roll...
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #8 skrivet: 29 okt-09 kl 16:47 »
jo så kan det kanske vara men i de fall som jag varit med om utdragen kläckning är det i en maskin där tempen skiljt mer än en halv grad mellan olika avdelningar i kläckaren och att dom därigenom tar olika lång tid på sig att utvecklas och kläckas..krokfötter brukar också medföra andra tecken på för låg temp felaktig luftfuktighet som kladdiga kycklingar..
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

452 gäster, 1 användare
Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser