Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sålt lamm slaktas hemma...  (läst 6612 gånger)

hustran

SV: sålt lamm slaktas hemma...
« Svar #20 skrivet: 29 okt-09 kl 18:29 »
Jag har kanske inte läst hela "tråden" ordentligt men att kräva att köparen skall ha prod. platsnummer kan aldrig stämma, eller? Får jag slakta åt min mormor, faster osv. så gäller det väl "kompisar" också?   Eller?

Mushi

« Svar #21 skrivet: 30 okt-09 kl 11:15 »
Nej du får inte slakta åt mormor och kompisar. Det vill säga du får inte slakta och sedan tar de med sig köttet hem till sitt. Du får slakta hemma för eget bruk. Och du får bjuda mormor, kompisar och kungen på tillagat hemslaktat kött om du vill. Men, skicka inte med dem matlåda för det får du inte.

Säljer du djur djur till någon som inte har djurhållning så kan jag inte tänka mig att det är lagligt för den personen att hemslakta. Fast jag är inte jurist, jag vet inte säkert.

slöfocken

« Svar #22 skrivet: 30 okt-09 kl 19:56 »

Säljer du djur djur till någon som inte har djurhållning så kan jag inte tänka mig att det är lagligt för den personen att hemslakta. Fast jag är inte jurist, jag vet inte säkert.

jurist är nåt o det goda underbara livet på landet låååååååååååångt ifrån jurister är nåt annat.

om folk försöker fåtill ett harmoniskt liv på landet, med lite mormor slakt o farbror mohamed  ;), så låt dom ha det. det gynnar landsbygden.

ulfg

« Svar #23 skrivet: 30 okt-09 kl 20:16 »
Återigen. Juridik har inget med känslor eller tyckanden att göra. Det som inte är förbjudet är tillåtet. Det kan inte finnas lagar för allt.
Om jag säljer ett djur till någon har jag inget ansvar längre. Det finns ingen lag som förbjuder mig att sälja till någon som inte har produktionsnummer. Det angår inte mig vad personen tänker göra med djuret - ha det till avel eller slakt. Jag har sålt djuret och har inget juridiskt ansvar. Visst. Moraliskt ansvar, etiskt ansvar. Men inget juridiskt ansvar. Slakta hemma till någon som köper ett djur av en - då är jag medskyldig till en förbjuden handling. Skicka iväg djuret och se till att du vet ingenting. Dåligt samvete - visst. Juridiskt ansvar - nä.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #24 skrivet: 31 okt-09 kl 13:30 »
Ingen jag pratat med kan kan riktigt reda ut om det är enligt reglerna att sälja ett djur till någon som sedan slaktar det på gården det är uppfött.
Har frågat en jurist, han rundar frågan som om jag frågat om hur jag bäst kan göra  en brottslig handling...alltså inget klart svar.

Skulle man kunna "komma runt" problemet genom en form av delägarskap, som i t ex USA och Australiens "herd shares" där man köper in sig i en ko eller get och på så sätt kringgår lagen som förbjuder försäljning av opasteuriserad mjölk?
Intressanta länkar i det sammanhanget är t ex Farm-to-Consumer Legal Defense Fund, www.realmilk.com och www.realmilkaustralia.com

Mushi

« Svar #25 skrivet: 31 okt-09 kl 13:59 »
jurist är nåt o det goda underbara livet på landet låååååååååååångt ifrån jurister är nåt annat.

om folk försöker fåtill ett harmoniskt liv på landet, med lite mormor slakt o farbror mohamed  ;), så låt dom ha det. det gynnar landsbygden.

Jag jag bryr mig inte om huruvida du bryter mot lagen eller ej, men frågan gällde "vad är lagligt?".

Så länge djuren behandlas väl kan folk göra vad de vill för min del. Hellre slakta före transport än efter, det är en självklarhet. Men lagstiftaren tänker inte så.

slöfocken

« Svar #26 skrivet: 31 okt-09 kl 20:28 »
Så länge djuren behandlas väl kan folk göra vad de vill för min del. Hellre slakta före transport än efter, det är en självklarhet.

håller med om detta.

en sak jag önskar är att man  kunde öppna fler småskaliga slakterier, o att politiker kunde ändra på nuvarande lagstiftning så att det blir lättare för öppna/driva. sådåna här business skulle gynna landsbygden o framför allt djuren skulle må bra.

hur kommer det sig att inte bönder/uppfödare går ihop o driver småskaliga slakterier, är det dålig lönsamhet eller var ligger problemet???

ulfg

« Svar #27 skrivet: 31 okt-09 kl 20:53 »
Det vore välkommet med en liberalisering av slaktreglerna så att näringen kunde utveckla en ny småskalighet med fler mobila slaktbilar som körde runt mellan gårdarna osv. I dagsläget helt enkelt ingen lönsamhet i små mobila slaktbilar med kylrum - för omständligt regelverk och krav på anläggningen. Samtidigt är det viktigt med strikta regler för hygien och kontroll så att inte folk åker på trikiner och salmonella som förr.
Tror lösningen kunde vara mer flexibla regler samtidigt med en ny, stenhård tillsyn av de som slaktar.

För övrigt är det förbjudet att sälja kött från hemslakt till konsumtion av männskor. Men det är tillåtet att sälja hundmat. Jag kan alltså inte sälja 18 kg lammkött från helt lamm till en människa som uppenbarligen avser att konsumera det själv. Men om jag säljer 18 kg
lamm som hundmat till en människa är det enligt lagstiftaren OK och ej åtalbart. Jag säljer alltså bara lammkött till folk som har hundar. Jag älskar juridik.

Mushi

« Svar #28 skrivet: 31 okt-09 kl 20:57 »
en sak jag önskar är att man  kunde öppna fler småskaliga slakterier, o att politiker kunde ändra på nuvarande lagstiftning så att det blir lättare för öppna/driva. sådåna här business skulle gynna landsbygden o framför allt djuren skulle må bra.

Det är otroligt nog en utveckling som är på gång. I Västra Götaland är det ett antal nya gårds/viltslakterier med tillstånd att även slakta lamm på gång. Några är redan på banan tror jag.

slöfocken

« Svar #29 skrivet: 31 okt-09 kl 21:15 »
Citera
Men om jag säljer 18 kg
lamm som hundmat till en människa är det enligt lagstiftaren OK och ej åtalbart

ok, hur mkt kan man slakta per säsong/år?

skulle passa mig finfint, känner många hundmänniskor  ;D 8).

ulfg

« Svar #30 skrivet: 02 nov-09 kl 21:27 »
Tack Mushi för det glada beskedet att en utveckling är på gång med mobila slaktbilar. Det är oerhört välkommet. I min bygd är vi många som har 10-20 lamm, 5-10 nöt, mm att slakta per säsong. Kunde man få slaktat på gården och återtag direkt med egen försäljning till egna kunder skulle lönsamheten förändras dramatiskt. Då kunde man betala vad det kostar att slakta riktigt så att det mobila slakteriert blir fett lönsamt så att det kan fortsätta utvecklas också. Underbart.

Existens?

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 02 nov-09 kl 21:36 »
De mobila slakterierna tror jag tyvärr inte på, det kommer aldrig att gå att få nån lönsamhet på det. Dessutom krävs ju en hel del på gårdarna dit dom ska komma, kylrum, godkänt vatten osv.

Bättre då att det blir lättare att bygga och driva småskaliga slakterier.

småbrukartanten

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 03 nov-09 kl 10:06 »
Har hört en annan variant för att kring gå det här med att sälja s k svartslakt.
Slakta hemma sälj köttet med kvitto som hundmat o skriv detta på kvittot.
Har bara hört detta ryktesvägen och vet inte hur det skulle fungera rent juridiskt.
Det är ju inte mitt ansvar om hundägaren äter upp jyckens mat, eller?

Mushi

« Svar #33 skrivet: 03 nov-09 kl 10:08 »
Nej mobila slakterier rör det sig inte om. Den idén tror jag man har lagt på hyllan i VG. Men flera riktigt småskaliga slakterier är på gång. Kolla med Länsstyrelsen.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #34 skrivet: 03 nov-09 kl 10:32 »
Måste fråga igen:

Är det sant att man får sälja lammkött som hundmat, helt lagligt?

Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Existens?

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 03 nov-09 kl 10:53 »
Måste fråga igen:

Är det sant att man får sälja lammkött som hundmat, helt lagligt?

Nej. Inte hursomhelst, du måste registrera dig som foderföretagare, bli godkänd och kontrollerad.. allt av jordbruksverket.

Charlotte

• -
« Svar #36 skrivet: 03 nov-09 kl 10:58 »
Nej. Inte hursomhelst, du måste registrera dig som foderföretagare, bli godkänd och kontrollerad.. allt av jordbruksverket.

Dessutom är det väl så att även den som köper köttet behöver någon sorts tillstånd?
Jag har för mig att dom som hämtar slaktavfall på slakteri numera behöver det men jag är inte helt säker....
Hittade uppgiften:
http://www.sjv.se/amnesomraden/djur/djurprodukter/foderochutfodring.4.207049b811dd8a513dc80003970.html
 Tillståndet kostar 500 kr.
                                            Mvh
                                          Charlotte
« Senast ändrad: 03 nov-09 kl 11:09 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

hallstabonden

« Svar #37 skrivet: 03 nov-09 kl 20:05 »
själv har man sålt 11st hemslaktade nu i dagarna.......som fin hundmat....
Fina pengar dessutom,ja ja.så får man ju inte göra.Storebror säger ajja bajja..
Kunderna nöjda med hemslaktad "hundmat"inga stressade sega djur.Merparten av mina kunder har hundar med gamla lösa tänder.Dom blir så nöjda sååå,köttet mört och fint 8)
Pengar i fickan,nädå Anders Borg får sig väl kanske en liten matpeng till jul.Är ju synd om honom.

Dela detta:

* Inloggade just nu

470 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser