Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sålt lamm slaktas hemma...  (läst 6640 gånger)

lj

• Övriga världen
sålt lamm slaktas hemma...
« skrivet: 23 okt-09 kl 10:19 »
Ingen jag pratat med kan kan riktigt reda ut om det är enligt reglerna att sälja ett djur till någon som sedan slaktar det på gården det är uppfött.
Har frågat en jurist, han rundar frågan som om jag frågat om hur jag bäst kan göra  en brottslig handling...alltså inget klart svar.

Om vi bortser från alla regler om slaktmetod, omhändertagande av slaktavfall osv tror jag att det är ok att sälja djur till någon som sedan avlivar det på produktionplats stället = på gårdens marker.

Existens?

• Gäst
SV: sålt lamm slaktas hemma...
« Svar #1 skrivet: 23 okt-09 kl 10:33 »
Förmodligen svårt att ge ett exakt svar. Men spontant känner jag att du kommer att hamna i en större gråzon om det slaktas hemma på er gård , av den nye ägaren. Det skulle kunna ses som en skenmanöver för att kringgå reglerna.
 Om dom däremot köper lammet, tar med det hem till sig och slaktar där, för enbart eget bruk, så har jag svårt att se att nån kan anklaga dig för nåt. Teoretiskt sett kunde ju inte du veta att dom tänkte slakta lammet..

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #2 skrivet: 23 okt-09 kl 10:49 »
Spelar det någon roll om man vet? Har den som köpt djuret rätt att ta död på dig så snart det är ens eget?
elliha.blogspot.com

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #3 skrivet: 23 okt-09 kl 10:58 »
Jobbigt det där. För många år sedan, när jag surat ihop över Skövde Slakteris dåliga service och betalning, så kontaktades jag av en man av utländsk härkomst. Han bjöd mig ett bra fast pris på mina lamm. Dock vägrade jag att sälja dem levande till honom, utan vi ordnade med en kille som kom och hjälpte mig med att skjuta med bultpistol sekunderna före köparen skar halsen medan jag höll lammet. Detta gjorde vi på min gård. Säkert inte lagligt, men det tog jag gärna bara jag visste hur de slaktades. Köparen tog sedan med sig hela lammen från gården.

Så hittade jag ett bra gårdsslakteri istället, och det blev en bättre lösning.
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

lj

• Övriga världen
« Svar #4 skrivet: 23 okt-09 kl 11:16 »
Förmodligen svårt att ge ett exakt svar. Men spontant känner jag att du kommer att hamna i en större gråzon om det slaktas hemma på er gård , av den nye ägaren. Det skulle kunna ses som en skenmanöver för att kringgå reglerna.
 Om dom däremot köper lammet, tar med det hem till sig och slaktar där, för enbart eget bruk, så har jag svårt att se att nån kan anklaga dig för nåt. Teoretiskt sett kunde ju inte du veta att dom tänkte slakta lammet..

Tror också att man är i gråzonen om köparen av ditt djur slaktar sålt djur hemma. Men enstaka djur är inte slakteriverksamhet och borde därför inrymmas i begreppet hemslakt.

Existens?

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 23 okt-09 kl 12:03 »
Ja, men det är just där det uppkommer en gråzon, hemslakt är ju i stort sett bara till familj och närmaste släkt, så fort du säljer det så är du ute på besvärligare vatten.

Jag har själv många gånger blivit kontaktad av folk som vill slakta på gården här.. -"Vi tar med svarta säcken..du inte behöva se något"..  Men jag nekar konsekvent till det. Det är  inte min grej riktigt..

Mushi

« Svar #6 skrivet: 23 okt-09 kl 12:09 »
Om dom däremot köper lammet, tar med det hem till sig och slaktar där, för enbart eget bruk, så har jag svårt att se att nån kan anklaga dig för nåt.

Om köparen slaktar hemma hos sig är det hemslakt. Lagligt. Det är han/hon som hemslaktar, inte säljaren. (Självklart måste köparen följa de regler som finns för hemslakt, och ha ett produktionsplatsnummer.)

Köparen har förstås rätt att slakta djuret så snart det är betalt, allt annat vore väl ganska konstigt. Säg att djuret blir jättesjukt men inte får nödslaktas för att det skulle finnas någon lag som säger att man inte får slakta nyinköpta djur. Eller jag kanske missuppfattade vad som menades?

Iris

• www.skinnarbo.se
    • Uppland
« Svar #7 skrivet: 23 okt-09 kl 14:16 »
Fast om köparen köper ett livdjur av dig borde denne då inte ha plikt att anmäla det till någon instans, troligtvis jordbruksverket. Då blir köparen fårägare och måste således ha produktionsplatsnummer och föra journal och allt vad det innebär??

Du måste även redovisa vart du säljer dina djur och står det i din journal att du säljer de som livdjur måste du ju uppge till vem osv osv...

Weasel

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 23 okt-09 kl 14:32 »
Om man tycker att det är okej att sälja sina lamm och slakta de på gården, varför måste de då säljas först?
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

lj

• Övriga världen
« Svar #9 skrivet: 23 okt-09 kl 15:11 »
Fast om köparen köper ett livdjur av dig borde denne då inte ha plikt att anmäla det till någon instans, troligtvis jordbruksverket. Då blir köparen fårägare och måste således ha produktionsplatsnummer och föra journal och allt vad det innebär??

Du måste även redovisa vart du säljer dina djur och står det i din journal att du säljer de som livdjur måste du ju uppge till vem osv osv...
naturligtvis ska man journalföra utgående djur. har köparen inget prod.plats.nr noterar jag köparen namn
i journalen. Sen är det vad jag förstår djurägarens skyldighet att skaffa ett do nr.

Att man låter någon köpa ett djur före slakt är naturligtvis för att det inte är tillåtet att sälja obesiktigat kött från lokaler som inte är godkända för livsmedelshantering.

ulfg

« Svar #10 skrivet: 23 okt-09 kl 20:42 »
Jag älskar såna här juridiska rebusar. Om man säljer ett djur till någon bör rimligtvis ens eget ansvar för vad som händer med djuret övergå till den nye ägaren. Därmed upphör ens egna problem. Den nye ägarens ansvar för redovisning, mm är inte mitt problem och existerar därmed inte för mig i juridisk mening. Punkt. Med detta avklarat angår det inte längre mig vad som händer med djuret. Om det blir ett lyckligt livdjur som får leva i många år. Om det blir en stackars avelsbagge som får göra tjänst en månad över en höst och som slaktas sedan. Om det blir ett djur som får åka 5 km och bli slaktat när det kommmer fram. Det angår inte mig. Jag äger inte längre djuret och har inte längre något ansvar. På gott och ont.

Jag tänker egentligen mest på de löjligt låga livdjurspriserna. Jag säljer ett fint stort bagglamm till någon. Som kan ta hem honom, låta honom göra sin tjänst och sedan slaktar honom. Och får tillbaka köpeskillingen bara i köttet plus en tusenlapp lätt till på skinnet om han tar tillvara det och säljer det till en kund. Men det är inget att göra. Det står den nye ägaren helt fritt att göra vad han behagar. Jag vill själv också bestämma vad jag gör med en nyrekryterad bagge efter fullgjord tjänst.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #11 skrivet: 23 okt-09 kl 20:53 »
Jag är dåligt insatt i det här med bonderi, men: Om jag köper tex ett lamm av nån, tar hem det och slaktar det, då måste jag ha ett produktionsplatsnummer? Men om jag skjuter ett rådjur eller annat vilt, då är det bara att slakta utan vidare?
Stackars tamdjursägare....
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
« Svar #12 skrivet: 26 okt-09 kl 23:32 »
Frågan blir väll om kunden kan hemslakta på din gård i juridisk mening eller att han begår ett brott som du blir delaktig i på grund av att det sker hos dej.?
Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

slöfocken

« Svar #13 skrivet: 27 okt-09 kl 06:19 »
om jag nu köper ett antal  lamm/tackor, kör hem till oss o slaktar, och inte redovisar det  nånstans, vart  ligger problemet? är det  skattemässigt  eller  hos jordbruksverket?

vi har inte  skaffat p-nr  än,  jag är slö o seg, får aldrig   tummen ur R*****, 8) .

slöfocken

Mushi

« Svar #14 skrivet: 27 okt-09 kl 07:59 »
Den enda det kan vara problem för är dig, då du gör något olagligt. Du får slakta hemma, men du måste hålla fåren på ett lagligt sätt och alltså ha ett produktionsplatsnummer, föra stalljournal samt redovisa förflyttningar. Skattetekniskt ska det redovisas som eget uttag.

Den som säljer fåren kan inte ha något juridiskt ansvar.

Existens?

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 27 okt-09 kl 08:52 »
om jag nu köper ett antal  lamm/tackor, kör hem till oss o slaktar, och inte redovisar det  nånstans, vart  ligger problemet? är det  skattemässigt  eller  hos jordbruksverket?

vi har inte  skaffat p-nr  än,  jag är slö o seg, får aldrig   tummen ur R*****, 8) .

slöfocken

Här, Slöfocken...en länk..det är ju inte nån stor grej att anmäla djurhållning, kostar heller inget.

http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/blanketter/djur/djurmarkn/JSB3_1.pdf

pricken

• Närke
    • Lanttantensbutik
« Svar #16 skrivet: 27 okt-09 kl 17:29 »
 ???frågan kanske är dumt: varför ska den som köpte fåret/lammet överhuvudtagen slakta den hemma hos dig?  Och tar du i så fall betalt för att han få göra så?

slöfocken

« Svar #17 skrivet: 27 okt-09 kl 20:48 »
kanske personen som köper inte har nåt annat ställe att slakta på ;), då är det smidigt att få det gjort hos den man  köper hos.

ofta handlar det om utlänningar. en köpstark grupp(snabba o kolsvarta pengar)

pricken

• Närke
    • Lanttantensbutik
« Svar #18 skrivet: 27 okt-09 kl 23:09 »
kanske personen som köper inte har nåt annat ställe att slakta på Med glimten i ögat (blinkande), då är det smidigt att få det gjort hos den man  köper hos.

ofta handlar det om utlänningar. en köpstark grupp(snabba o kolsvarta pengar)

Men då skulle jag säljer slaktkroppen, det ger ju mest mer pengar än när man sälja livdjuret, köparen kan ju gärna vara med vid själva slakten.

Existens?

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 28 okt-09 kl 07:15 »
[
Men då skulle jag säljer slaktkroppen, det ger ju mest mer pengar än när man sälja livdjuret, köparen kan ju gärna vara med vid själva slakten.

Men det är ju det hela den här tråden handlar om ;) att det inte är tillåtet att slakta och sälja hur som helst. Oavsett om köparen är med under tiden.

Dela detta:

* Inloggade just nu

552 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser