Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fårparasiter på hund  (läst 2412 gånger)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
Fårparasiter på hund
« skrivet: 19 okt-09 kl 19:34 »
Vet inte om ämnet hör hemma här under får men, tänkte att någon här kanske vet eller har hört något om fårparasiter går på hund. Vilka parasiter är det i så fall? Vi har ju numera en border collievalp och enligt uppfödaren så ska den avmaskas enligt schema och det ofta. En anledning var att valpen lätt får i sig parasiter när den äter fårskit (som den gör med glädje ::)). Jag tycker dock det verkar helt hysteriskt med allt avmaskande och är skeptisk. Har aldrig hört talas om att några fårparasiter går på hund. Så hur gör ni andra?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Fårparasiter på hund
« Svar #1 skrivet: 20 okt-09 kl 07:50 »
Avmaskar när det finns fog för det.
Mina vuxna hundar smaskar också gärna i sig både hönslort, fårbajs och hästgödsel men inte avmaskar jag för det.
Dendär uppfödaren är en såndär som ser till så våra djur blir resistenta mot avmaskningsmedel med en massa onödigt avmaskande i tid och otid  >:(

Det är bara en tidsfråga så slutas det säljas avmaskningsmedel även till hund och katt om folk ska fortsätta så och istället får man köpa ett mask-kit som man gör med hästar fex.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Charlotte

• -
« Svar #2 skrivet: 20 okt-09 kl 08:08 »
Det där har vi diskuterat i en annan gammal tråd:
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=29483.15
Det är alltså hunden som kan smitta fåren med Bandmask.
 När jag gick Vallningskurs frågade fårägaren speciellt om vi hade avmaskat våra hundar mot bandmask innan vi kom.
 Men det kanske finns andra parasiter som smittar mellan Får/Hund?
                                    Mvh
                                  Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

vallhunden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 20 okt-09 kl 09:17 »
Nej, jag har aldrig hört talas om något annat än bandmask. Och det är hunden som är mellanvärd för fårens bandmask, så de drabbar inte hunden utan fåren i förlängningen.

Border Collie som ras, är praktiskt taget skapad ur fårskit  ;D. Alla äter fårskit, en del äter mängder av det! Jag har till och med fått en tik överviktig pga fårskit!

Slutsats - det är inte skadligt och jag avmaskar mina hundar vid behov. Givetvis ska man respektera om fårägare vill att hundarna ska vara avmaskade innan man kommer med sin vallhund.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #4 skrivet: 20 okt-09 kl 11:36 »
Avmaskning vid behov är väl ledstjärnan, men man bör hålla noga koll på sin BC-valp under valpperioden så att man inte missar ev parasitinfektion - det kan gå illa....... Det är väl inte just fåren som är problemen, utan att tillgången på gödsel som smakar mumma kan göra att valpar på en gård generellt kanske lättare får i sig parasiter.

Ett varningsfinger bara för risken för förgiftning om man avmaskat fåren med Ivomec och hunden får i sig det genom fårens avföring. Border Collie är extra känsliga för de verksamma ämnena och kan avlida.
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #5 skrivet: 20 okt-09 kl 11:40 »
Aha, tack för info! Kanske ett missförstånd det där med att det är hunden som smittas när det faktiskt är fåren som blir det. Kan tänka mig att det är regler och önskemål när det gäller träffar och tävlingar. Men, hemmavid känns det som lite overkill.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

vallhunden

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 20 okt-09 kl 13:00 »
Egentligen är det inte Border Collie som är känsliga för Ivomec - det är Collie. Många veterinärer är rädda för att använda Ivomec på BC eftersom de också heter "Collie", men jag har inte på många år hört talas om att någon BC har farit illa av Ivomec.

MEN, det är väl givet att inte någon hund, eller helst något annat djur heller för den delen, ska äta av avföring som innehåller kemikalier. Kan ju aldrig vara nyttigt!!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

karolina_björk

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 13 okt-10 kl 20:22 »
Hej! Jag skulle bara vilja berätta att det är får som kan vara  mellanvärd för hundens bandmask (inte tvärtom), hunden blir då smittad genom att äta slaktavfall från får. Hunden blir inte smittad genom att äta fårskit. Däremot blir fåren smittade genom hundens skit och fåren får då s.k. dynt (ett mellanstadie för bandmasken) i sina vävnader. Därför avmaskar man vallhundar för att skydda fåren från dynt som kan sätta sig på muskler och andra vävnader (dynten går inte att avmaska bort). Att som hund ha lite bandmask är däremot inte speciellt farligt.

MVH Karolina

Dela detta:

* Inloggade just nu

375 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser