Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  skicka till SVA -veterinärmedicinska Anstalt  (läst 4881 gånger)

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
SV: skicka till SVA -veterinärmedicinska Anstalt
« Svar #40 skrivet: 24 okt-09 kl 13:20 »
Såhär skriver SVA om RVDH.

Kaningulsot förekommer i två kliniska former.
Ett akut förlopp med hög dödlighet, då dödligheten
är större bland vuxna kaniner än unga individer och
en mildare form där tydliga sjukdomstecken saknas.
Kaninerna insjuknar med hög feber. Näsblod och
kramper kan också iakttas. Kaninerna dör vanligen
inom ett dygn. Ibland förekommer plötslig död, utan
föregående symptom. Mindre allvarliga utbrott kan
även förekomma där infekterade djur förblir symtomlösa
smittbärare.

akut förlopp hade jag nog inte.

Detta som jag har här hade ganska långa avstånd mellan döden: 8, 5, 2, 3 och igen 5 dagar. Och det var bara 2 som jag såg dog i krampor, dom flesta lag lugnt på sidan innan döden (bara en, en unga sprattlade/simmade med benen), kanske dog dom på inre blödningar. Och av alla djur (i olika åldrar, vuxen ner till 4 veckor gammal) dog 17 ( 8 vuxna, en 4-månaders unge på tillväxt, 8 7-veckors bäbisar) och 13 lever (3 vuxna och 10 ungdomar) -och 11 är immuna -och en hane från en annan genbank var vaccinerat sen innan.

« Senast ändrad: 24 okt-09 kl 13:33 av Angelika »

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #41 skrivet: 24 okt-09 kl 13:26 »

Vad som gäller vaccineringen och slakt skulle jag hellre köper en kanin som har överlevt ett utbrott som bebis än ett djur fran ett vaccinerad ställe - som kan överföra smittan till min egen genbank..

Är alla knaierna vaccinerade bör de inte bli sjuka men de kan föra smitta vidare, precis lika lätt som om det finns smitta i hö (eller på kläder ovs).

Men då kan ju en unge som överlevt ett utbrott (och är immun nu och blir inte sjuk själv) föra smittan vidare precis lika bra som en som är vaccinerat/kommer från en genbank som vaccinerar ...

-eller...   ???

Gösta

« Svar #42 skrivet: 24 okt-09 kl 14:49 »
Vaccinet mot RVHD är bara tillfälligt skydd. Varar mellan 6 - 12 månader sedan är djuren att betrakta som icke skyddade.
Personligen skulle jag nog rensa ut alla som kommit i kontakt med smittade djur. Finns alla djuren i samma stall och fått samma foder finns smittan kvar så länge det finns djur i stallet.
Visst kan man spara djur men riskfaktorn är mycket hög.
Gösta

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #43 skrivet: 24 okt-09 kl 19:54 »

Jag tänkte inte ha ovaccinerade kaniner här, så här hos mig är det ju ingen risk.
Har 4 honor och 7 hanar som är ca 2 månader och överlevde och är immuna och jag ska behålla iaf alla honor, resten avelsdjur jag ska ha här ska vara vaccinerat.
Eftersom smittan kom från höet kan jag ju aldrig vara säkert även om jag inte använder betesburar.

Jag har kaniner huvudsakligen för att få bra eget kött, Gotlandskaniner för att jag gillar dom, och genbank för att jag ändå har Gotlandskaniner. Jag ska inte ha mer än ca. 15 avelsdjur och min vet tar 50,-/kanin för vaccination, så då ska jag i framtiden ha bara vaccinerade avelsdjur här. Det känns i dagsläget vara den bästa alternativen för mig.

Jag hade dom på tre olika ställen ute, ingen kaninstall.

-kan jag i framtiden bara säljer kaninungar till ställen där dom har hela besättningen vaccinerat ochså ?

Angelika
« Senast ändrad: 25 okt-09 kl 12:41 av Angelika »

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #44 skrivet: 08 nov-09 kl 15:42 »

Jag fick precis slutsvaret (dvs mailet kom på fredag men jag kollade inte mailen förrän nu): så det var 2 veckor och två dagar från det att dom hade kroppen tills jag fått slutsvaret, det var ganska snabbt.
Och preliminärsvaret fick jag ju redan en dag efter dom fått kroppen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

611 gäster, 1 användare
LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser