Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  skicka till SVA -veterinärmedicinska Anstalt  (läst 4900 gånger)

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
skicka till SVA -veterinärmedicinska Anstalt
« skrivet: 18 okt-09 kl 15:49 »
Har någon här nån gång skickat en död kanin och fått nåt vettigt svar ?

Jag tänkte skicka imorgon, men minns att har läst i getforumet att för det mesta anländer kroppen försent för att dom ska kunna säga något... ??

Alternativet är ju en jätteduktig veterinär -men var finns dom..

Tar dom kaniner ? får, nöt, gris, fjäderfä -men inga kaniner på hemsidan...
  ???
« Senast ändrad: 18 okt-09 kl 16:19 av Angelika »

Attes matte

• Jämtland
SV: skicka till SVA -veterinärmedicinska Anstalt
« Svar #1 skrivet: 19 okt-09 kl 00:58 »
Jag vet att Gösta har skickat in kaniner, men enligt honom så verkar det vara bortkastade pengar. Dom verkar inte kunna mycket om kaniner, vilket är väldigt synd...

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #2 skrivet: 19 okt-09 kl 08:02 »
det beror väl på att Gösta antagligen kan mkt mer själv :)
jag har skickat in en kanin för att få de bekräftat att de var coccidios jag hade för att min veterinär skulle skriva ut esbetreee åt mig förra året.

skickade även in ankor till dom i år som dog oförklarligt.... men det var inte billigt med frakten.... 840:- för 3 ankor.... och svaret var att de hade blivit förgiftade av något, de kunde inte säga vad, men det var inte fågelinfluensan i allafall som misstänktes från början (av mig...) men med fågalarn så får man bidrag om man skickade in och de ansåg att det var godtagligt, så jag slapp betala obduktionen i alll fall...
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #3 skrivet: 19 okt-09 kl 09:08 »
Det låter ju inte uppmuntrande.

Dom har inte ens en "flik" på hemsidan åt kaniner, men i prislistan kan man hitta kaniner under sällskapsdjur, en obduktion kostar 1000 Kr.

Hon som dog sist dog ju i fredags, det är 3 dygn redan nu -det lönar sig inte.
Levercoccidios är det inte, skar ju upp henne som dog innan, levern var fin.

Då är det nog bäst att gå till en smådjursveterinär med en överlevande unge...  :-\ frågan är vad den kan...

Charlotte

• -
« Svar #4 skrivet: 19 okt-09 kl 09:14 »
Jag har varit på en bra föreläsning med Ricardo Feinstein (osäker på stavning) på slutet av dagen obducerade han även några kaniner. Jobbar inte han kvar på SVA?
 Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #5 skrivet: 19 okt-09 kl 10:00 »
OM han skulle göra det vore det ju bra.

Läste på nätet nåt att några som hade kaniner och fått coccidios åkte till sin vet med två ungdjur, undersökte, tog prover, hade ihjäl, undersökte, och skickade resten till SVA för mer undersökning.
Då det sägs på SVA's hemsida att dom vill ha vet-remiss, är det nog bra att åker till vet först och gör som dom gjorde. Försöker just nu att få en tid hos min vet här (om dom gör sånt..)

lialan

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 19 okt-09 kl 10:14 »
Jag tror att föreningen Gotlandskaninen betalar en del av obduktionen av gottisar.

Dom har inte ens en "flik" på hemsidan åt kaniner, men i prislistan kan man hitta kaniner under sällskapsdjur, en obduktion kostar 1000 Kr
Levercoccidios är det inte, skar ju upp henne som dog innan, levern var fin.

Då är det nog bäst att gå till en smådjursveterinär med en överlevande unge...  :-\ frågan är vad den kan...

"Man ska aldrig skada andra, man ska alltid bjuda till.
Men i övrigt får man göra som man vill"

Ylva

• Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!
    • Uppland
« Svar #7 skrivet: 19 okt-09 kl 15:22 »
Hej! Jag VET att Föreningen Gotlandskaninen betalar en del av kostnaden för obduktion av Gotlandskaniner. Jag kollade om det stod ngt på hemsidan men såg inget. Det står i alla fall alltid en snutt om det i tidningen. Hör med Anders Lekander gotlandskanin@gotlandskaninen.se så får du svar. Mvh Ylva
Medelålders gift trebarnsmor som fyller hus och trädgård med västgötaspets, dalmatin, huskatt, gotlandskaniner, mellerudskaniner och dammråttor!

Hajjen

• Kaninuppfödare
    • -
    • Solbackens kaniner
« Svar #8 skrivet: 19 okt-09 kl 17:19 »
Jag har skickat in två gånger och fått mycket bra svar.

FridaH

• -
    • Körsbärsdalens Gotlandskaniner
« Svar #9 skrivet: 19 okt-09 kl 17:21 »
Föreningen Gotlandskaninen betalar hälften av kostnaden för obduktion av gotlandskanin från genbanksbesättningar, står på sista sidan i varje nummer av tidningen ;)

Gille

• -
« Svar #10 skrivet: 19 okt-09 kl 20:01 »
Jag har och fick bra besked (då RVHD).
Kaninuppfödare och pelargontant.

Trasselsudden

• Blekinge
« Svar #11 skrivet: 21 okt-09 kl 23:30 »
Om jag inte minns fel är man skyldig att skicka in (eller i alla fall rapportera) om man misstänker en smittsam sjukdom i sitt bestånd, men jag minns inte riktigt hur lagen lyder. De nämde det när vi läste mikrobiologi.
Jag heter Josefine och läser fjärde året till husdjursagronom på SLU i Uppsala. Har sedan ett antal år tillbaka sysslat med hobbyuppfödning av kaniner för utställning, men pga studierna ligger det nu på hyllan. Är särskilt intresserad av färggenetik på kanin.
Besök gärna http://kaninfarg.se

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #12 skrivet: 22 okt-09 kl 09:04 »
Jag tror man ska iaf rapportera (gulsot iaf), men om man inte skickar in vet man ju inte om det är nåt man ska rapportera (att det är en smittsam sjukdom)...
Jag har iaf skickat och väntar..

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #13 skrivet: 22 okt-09 kl 12:31 »

För den som behöver veta det nån gång: deras transportkartonger som man kan beställa gratis: den liten 5 kg låda är för liten för en vuxen gotlandskanin (även om dom inte väger 5 kg...) så man behöver ta den 10 kg kartong nog...
(Och det tar 2 dagar att få hem kartongerna, så man bör nog ha minst en i reserv.)

Angelika
som står här med tre små kartonger och en halvvuxen gotlandshane som just avlivit..  :-\

Gösta

« Svar #14 skrivet: 22 okt-09 kl 14:31 »
Ricardo jobbar kvar vad jag vet. Alla vanliga sjukdommar som t.ex. coccidios, nosematos och liknande fixar SVA naturligtvis, men det gör vilken veterinär som helst. Fixar även en lite erfaren uppfödare också ;) Problemet är när andra typer av sjukdom och död inträffar. T. ex. förgiftningar. Då är det svårt att få korrekt besked. :(
Gösta

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #15 skrivet: 22 okt-09 kl 14:54 »
Ja han jobbar kvar, fick även hans direkttelefonnummer av nån där -men fick inte tag i honom alls.

Min vet vägrade att jag kommer med en fortfarande levande/alternativt död kanin -så att han skulle obducera det.
Skickade till SVA därför.

Alla vanliga sjukdommar som t.ex. coccidios, nosematos och liknande fixar SVA naturligtvis, men det gör vilken veterinär som helst.

Fixar även en lite erfaren uppfödare också ;)
Gösta

Är kaningulsot RVHD en "vanlig" sjukdom ? Ska jag skicka dig en av mina döda ?  ;)  
för att jag misstänker RVHD... (eller Kimma misstänkte det åt mig...)

Angelika

« Senast ändrad: 22 okt-09 kl 14:56 av Angelika »

Gösta

« Svar #16 skrivet: 22 okt-09 kl 18:18 »
RVHD är en mycket ovanlig sjukdom bland tamkaniner. Sprids via vildkaniner.
Symtomen är balanssvårigheter, blödningar diarréer och ibland aggressivitet.
Döden inträffar som regel inom något dygn. Som regel smittas alla kaniner i den smittades närhet.
Ett utbrott ger med andra ord ett mycket högt dödstal i kaningården. mellan 85 - 100%
Jag tar inte emot djur för obduktion. Har inte tillstånd för detta.
Gösta

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #17 skrivet: 23 okt-09 kl 09:06 »
Jag tar inte emot djur för obduktion. Har inte tillstånd för detta.
Gösta

...jag skojade ju bara.

Jag skickade foton av avlivna till Kimma och två lik till SVA. Det ordnar sig nog.

Vaccinerade dom som bodde på ett annat hörn mot RVHD och en blev slö direkt efter hemkomsten och dog dagen därpå. Dom ändra hänger med fortfarande.

Har 5 ungar i en kull som var 4 veckor och 3 dagar när deras mamma dog, dom är alla väldigt pigga, dom blev nog immuna  :D

På en annan kull på 8 dog bara två -dom var 6 veckor och 3 dagar -kanske är dom som lever nu ochså immuna (?) *hoppas* , sista ungen som dog i den kullen det var för en vecka sen.

Jag antar att vi fick smittan genom "ekologiskt ängshö". När vi fodrade hemma slaget gräs var alla bra, och här finns det inga vildkaniner.

Angelika

Charlotte

• -
« Svar #18 skrivet: 23 okt-09 kl 09:20 »
Jag tror det beror lite på vilken information som man kan ge SVA  när man skickar in djur.
En kompis till mig skickade in några kaniner när hon hade 'massdöd'.
Hon hade bytt halm och talade om det, man upptäckte mögelförgiftning, tom vilka mögelsporer det var.
 Man väntar sig kanske att obduktionen ska vara som en rättsmedicinsk som man ser på TV, men det skulle nog bli alltför dyrt. En så noggrann beskrivning som möjligt underlättar nog för att få ett bra svar. Jag tror obducenterna kan hitta nästan vad som helst men dom måste nog få ett hum om vad dom ska leta efter.
Svårt om man inte har en aning om vad det kan vara för fel...
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #19 skrivet: 23 okt-09 kl 09:57 »
Jag tror det beror lite på vilken information som man kan ge SVA  när man skickar in djur.
En kompis till mig skickade in några kaniner när hon hade 'massdöd'.
Hon hade bytt halm och talade om det, man upptäckte mögelförgiftning, tom vilka mögelsporer det var.
 Man väntar sig kanske att obduktionen ska vara som en rättsmedicinsk som man ser på TV, men det skulle nog bli alltför dyrt. En så noggrann beskrivning som möjligt underlättar nog för att få ett bra svar. Jag tror obducenterna kan hitta nästan vad som helst men dom måste nog få ett hum om vad dom ska leta efter.
Svårt om man inte har en aning om vad det kan vara för fel...
Mvh Charlotte

Jag beskrev noga för dom hur många som dog, när precis dom dog, och hur nära varandra dom bode och allt jag kunde komma på. Och så tydde det bakåtdragna huvudet (och blod i buken hos en unge jag skar upp) på RVHD.

Dela detta:

* Inloggade just nu

415 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser