Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Igensatt dike på grannens mark  (läst 2275 gånger)

Mårten Swärd

• Gäst
Igensatt dike på grannens mark
« skrivet: 17 okt-09 kl 19:16 »
Hejsan
Jag har ett skifte där ett öppet dike rörlades för en massa år sedan, detta rör går ut i ett öppet dike på grannens mark. Diket på grannens mark har nu vuxit/slammat igen så mitt rör kommer ut 30 cm under dikets nuvarande botten, detta gör ju att jag har vatten stående i röret hela tiden och dräneringen funkar dåligt p.g.a. detta.

Jag är inte så van vid sådana här frågor så min fråga är helt enkelt hur man brukar lösa liknande problem? Är det jag som ska bekosta att gräva ut grannens dike, eller är det han, eller 50/50?

Existens?

• Gäst
SV: Igensatt dike på grannens mark
« Svar #1 skrivet: 18 okt-09 kl 11:35 »
Finns det ett dikningsföretag upprättat så bekostar var och en sin del av diket, dock räcker det i teorin att en av delägarna vill rensa , så är dom andra skyldiga att rensa sina delar också.
Är det bara du som har nytta av detta dike så får du nog räkna med att bekosta rensningen, om han inte är väldigt godvillig. Däremot brukar man ju aldrig neka en granne att rensa ett dike som går genom ens mark, om han behöver det för sin dränering, det hör till god ton så att säga.

Mårten Swärd

• Gäst
SV: Igensatt dike på grannens mark
« Svar #2 skrivet: 18 okt-09 kl 15:49 »
Tackar för svar!

Det beror ju på vad som menas med "nytta"... Hans åkermark avvattnas ju också av diket men han är ju inte lika beroende som jag av att diket är djupt.. Så på så sätt är väl inte han intresserad av att dika ur mer, men å andra sidan så kommer det ju alltid att bli så att jag är mer beroende av att det diket är välskött så det innebär ju att jag hela tiden kommer att få betala för hans avvattning också i så fall..

Nå, jag får väl prata med honom och se vad han anser om det hela..

Dela detta:

* Inloggade just nu

469 gäster, 1 användare
RickardR

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser