Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vintertiden = viloperioden!  (läst 15999 gånger)

Methoni

• Närke
SV: Vintertiden = viloperioden!
« Svar #80 skrivet: 16 nov-11 kl 10:00 »
Jag har haft förmånen att ha fjäderfä i olika klimat (Sverige norrland och södra Europa). Söderut är det inte många timmar ljus som skiljer vinter sommar åt i jämförelse med norra Sverige.Den erfarenhet det gett mig är att hönorna avgör själva när och hur de vill ha sin viloperiod...jag behöver inte "lägga mig i".
Några av mina hönor har bott på båda ställena...de kom till Sverige i juni månad...då det för oss i Sverige är sommar. Det tyckte inte mina hönor....för dem blev det "vinter" och det tog inte många veckor innan de ruggade. Då ruggade de mycket mer än i det varma klimatet och fick en helt annan fjäderdräkt än i det varma klimatet. Samtidigt tog de då en korttids paus från äggläggandet därefter värpte de som de brukade hela året.
De bestämmer fortfarande själva när de ska ha sina viloperioder och det är olika från höna till höna. Det jag gör är att se till att de har minst 8 tim ljus/dag åretom...vilket de hade söderut och att de får samma foder åretom.

En passus är att jag märkte hur viktigt det är för fjäderfä och kaniner (som också var med till Sverige) att de får "frysa in vinter" för att anpassa sin fjäderdräkt och päls inför kylan....därför är jag väldigt försiktig med att ge dem värme...det får de endast om det blir väldigt kallt under längre perioder. Alla djuren mår bra och "hänger med" fortfarande efter 3½år.

Existens?

• Gäst
« Svar #81 skrivet: 16 nov-11 kl 10:08 »
Hur man än vrider och vänder på det så värper ju en höna bara drygt ett år i stöten, sen är det dags för vila. jag kan inte riktigt se nödvändigheten att den vilan är förlagd just till vintern, om man har ett hönshus som erbjuder ett bra boende.
Jag har iaf inte hängt upp almanackor till mina..

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #82 skrivet: 17 nov-11 kl 09:48 »

Din fråga om avelsdjur förstår jag inte. Alla höns behöver rugga ibland oavsett om dom används för avel eller inte.

[/quote]

Citera
När hönsen ruggat klart på hösten så sätter du igång dom igen. Hur påverkar det dom avelsägg du ska kläcka på våren?
Blir det sämre kläckning med att kycklingar inte tar sej ut ur skalet t.ex. ?

Läser man i trådar och pratar med fjäderfä folk så hör man så ofta att det är dålig kläckning i år på äggen. Om man matar i ex. värpfoder hela året och driver dom och tror sedan att man ska ge dom kycklingar som ska kläckas på våren dom bästa förutsättningar så tror jag med säkerhet att man är på fel spår.

/Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #83 skrivet: 17 nov-11 kl 10:05 »
En almenacka har jag hängande i mitt hönshus fast den anv. jag själv för ant.

Jag har skrivit det tidigare att tittar man på dom vilda hönsfåglarna eller gäss t.ex. i vårt land så har dom en naturlig period för fällning och viloperiod oxå. Hönsfåglarna stannar kvar och har en kämpig tid med lite ljus och kyla, dom svaga stryker med. Gässen drar söderut där det finns mat och dom kan vila upp sej och lagra kraft till häckningen i vårt land eller Sibirien på våren. Så här fungerar det i det "naturliga" Sedan om fjäderfähållaren tycker något annat och vill ändra på deras naturliga beteenden så kan man ju göra det om tycker det är bra för fjäderfäna.

/Lars 
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

pyromanen

• Gäst
« Svar #84 skrivet: 17 nov-11 kl 19:29 »

Citera
När hönsen ruggat klart på hösten så sätter du igång dom igen. Hur påverkar det dom avelsägg du ska kläcka på våren?
Blir det sämre kläckning med att kycklingar inte tar sej ut ur skalet t.ex. ?

Läser man i trådar och pratar med fjäderfä folk så hör man så ofta att det är dålig kläckning i år på äggen. Om man matar i ex. värpfoder hela året och driver dom och tror sedan att man ska ge dom kycklingar som ska kläckas på våren dom bästa förutsättningar så tror jag med säkerhet att man är på fel spår.

/Lars
Har alldrig problem med kycklingar som inte tar sig ur äggen.  (Utom en gång för många år sedan när jag hade en ruvapparat där det var problem med att hålla lagom fukthalt i).
Jag anser inte att jag driver på mina höns genom att alltid ge dom tillgång till bra foder att själva sätta ihop sin foderstat. De får alltså inte én foderblandning jag blandat utan som jag tidigare beskrivit diverse olika saker separat att välja från som dom sjäva vill. En av sakerna de har att välja på är värpfoder. (övriga är vete, havre, korn, kokta ärtor eller kokt fisk, snäckskal, gräsmatta-hö, mineralfoder, familjens matrester).
Det handlar ju inte om att jag inte låter hönsen få ha sin viloperiod/ruggning bara om att jag inte låter vintermörkret bestämma längden på viloperioden.

Dela detta:

* Inloggade just nu

467 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser