Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min Lohma höna  (läst 1508 gånger)

AnnikaE

• Södermanland
Min Lohma höna
« skrivet: 15 okt-09 kl 17:09 »
är vissen och hon står bara där hennes kam är grå aktig. Hon äter och dricker lite. Vad har hänt med henne. /    Annika.E
Trio med Ostfriesiska möwen höns ( Tysklant höns). 2 Katter . Har haft höns sen -04.

prince

SV: Min Lohma höna
« Svar #1 skrivet: 15 okt-09 kl 19:41 »
Burrar hon upp sig och hänger med huvudet?

Eller står hon som en pingvin?

Äter och dricker hon?

Hur är hennes avföring?

Har något hänt utöver det vanliga i hönshuset på sistone??

AnnikaE

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 15 okt-09 kl 20:02 »
Burrar hon upp sig och hänger med huvudet?

Eller står hon som en pingvin?

Äter och dricker hon?

Hur är hennes avföring?

Har något hänt utöver det vanliga i hönshuset på sistone??
Fråga 1, ja hon burrar upp sig och hänger med huvudet.
Fråga 2, Hon står inte som en pingvin.

Fråga 3, Åter och dricker gör hon lite inte som vanligt hon kallas för gamen för hon är alltid först  att äta ,
Fråga 4, avföringen vet jag inte riktigt hur den ser ut.
Det har inte hänt nått ovanligt i hönshuset. / Annika.E
Trio med Ostfriesiska möwen höns ( Tysklant höns). 2 Katter . Har haft höns sen -04.

prince

« Svar #3 skrivet: 15 okt-09 kl 20:09 »
Kan ju vara mkt, men jag tänkte först på coccidios, då står de gärna med burrig fjäderdräkt ock liksom stå/sitter om du förstår vad jag menar, och med lite hängade hubud och verkar ganska ointresserade av det mesta...
Det brukar även vara lös avförng, men det är inget måste, är det lös avföring med blodinslag så har det gått längre så att tarmarna blivit rejält påverkade..

Hur länge har hon gjort så här?
Har det varit dragit eller regnigt eller så hos dig?

Är det coccidios så går det att behandla med EsBeTre som en veterinär kan skriva ut( vissa apotek har det kvar),
Allt strö behöver hållas torrt och rent, coccidios kan smitta andra via avföringen så är det det så isolera henne i egen bur, håll rent, " mocka " ut i ditt hönhus och lägg nytt strö, samt att ge medicinen...

men, det behöver ju såklart inte vara coccidios!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #4 skrivet: 15 okt-09 kl 20:29 »
Är hon mager?
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

AnnikaE

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 15 okt-09 kl 21:25 »
Är hon mager?
Ja hon har blivit lite magrare eftersom hon inte äter som förr./ Annika.E

AnnikaE

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 15 okt-09 kl 21:29 »
Kan ju vara mkt, men jag tänkte först på coccidios, då står de gärna med burrig fjäderdräkt ock liksom stå/sitter om du förstår vad jag menar, och med lite hängade hubud och verkar ganska ointresserade av det mesta...
Det brukar även vara lös avförng, men det är inget måste, är det lös avföring med blodinslag så har det gått längre så att tarmarna blivit rejält påverkade..

Hur länge har hon gjort så här?
Har det varit dragit eller regnigt eller så hos dig?

Är det coccidios så går det att behandla med EsBeTre som en veterinär kan skriva ut( vissa apotek har det kvar),
Allt strö behöver hållas torrt och rent, coccidios kan smitta andra via avföringen så är det det så isolera henne i egen bur, håll rent, " mocka " ut i ditt hönhus och lägg nytt strö, samt att ge medicinen...

men, det behöver ju såklart inte vara coccidios!
Hon började här i veckan
det hr ju regnat men de har varit i sin ute gård då.
hon är inte så uppburrad
Jag får ta kort på henne../Annika.E

prince

« Svar #7 skrivet: 15 okt-09 kl 22:32 »
Gör gärna det!

Hur gammal är hon, har hon tappat fjädrar?

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #8 skrivet: 15 okt-09 kl 22:49 »
En del av mina lohmann och leghornshönor blir rätt hängiga när de ruggar. Blommehönsen märker man det knappt på, men de andra tappar så mycket på en gång, blir lite 'inåtvända', sitter på pinne och tjurar, kammen blir ljus och dassig i färgen och de vill inte 'vara med och leka', sen när fjädrarna kommer är de pigga och glada igen. Det kan ju vara något sådant...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

prince

« Svar #9 skrivet: 15 okt-09 kl 23:20 »
japp ungefär de jag också tänkte, hon kanske ruggar bara och tar det lite soft....

se om du kan kolla hur hennes avföring ser ut så kan man kanske avvakta...

AnnikaE

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 16 okt-09 kl 21:45 »
Hon dog i dag./ Annika.E

prince

« Svar #11 skrivet: 16 okt-09 kl 22:49 »
AnnikaE, låter makabert, men lägg henne kallt ( inte frys) och skicka in för obduktion på måndag. Dog hon av sjukdom kanske de övriga behöver medicineras.

Det hade jag gjort....  Kostar inget, men kan rädda andra!!

beklagar för övrigt hönan!

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 16 okt-09 kl 23:40 »
Ursch vad höns dör nu på hösten!! Mycket tråkigt med hönan  :-\ dock kostar det för frakt vilket jag skulle tippa gå på runt 300 kr då en lohmanhöna väger ett par kilo. beror på vad du väljer för frakt alt. men det var det billigaste jag fick för en fullvuxen höna..

prince

« Svar #13 skrivet: 17 okt-09 kl 10:58 »
jag bor ju i skåne så jag körde och lämnade själv....

men kan du så låt henne bli obducerad så at d inte fått in någon sjukdom och står utan höns om några veckor ... :'(

Dela detta:

* Inloggade just nu

461 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser