Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Glasburkar  (läst 6011 gånger)

lillpia

• Hälsingland
    • Kyrkvärdens gård
Glasburkar
« skrivet: 14 okt-09 kl 18:06 »
Vart köper man billiga glasburkar?

mvh LillPia
Bättre ett får i hagen än åtta i grannen trädgård!

wictor

SV: Glasburkar
« Svar #1 skrivet: 14 okt-09 kl 18:51 »

Lars i skogen

« Svar #2 skrivet: 14 okt-09 kl 19:02 »
Om du inte vill köpa pallvis är det bästa (jag känner till?) att köpa från biredskapshandlarna. Du kanske ändå ska beställa något från dem?
Det finns även http://www.nordicpack.com/ , vet inte alls hur de ligger prismässigt vid små beställningar.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 15 okt-09 kl 13:15 »
Är det någon som använder den sk "nya" plastburken i produktion (i en tapplinje)?

Roger H

• Biodlare sedan 1984
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 16 okt-09 kl 16:46 »
Skall du bara ha mindre parti av bukar kan du givetvis finna det hos iredskapshandlarna också. Kolla på:
www.biredskapsfabriken.se
www.joelvax.se
www.ogtbiredskap.se
www.lpsbiodling.se

///Roger

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 16 okt-09 kl 19:14 »
Jag vet var burkarna finns men undrar vilka som använder dem i sina linjer, det krävs lite mera av maskinerna.

Daniel Pettersson

• Göteborg
« Svar #6 skrivet: 17 okt-09 kl 11:09 »
Vilken är den "nya" plastburken?
Google wave "daniel.petterssonswe@googlewave.com" wave on me

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 17 okt-09 kl 12:13 »
Den "nya" med reservation på att några föreslagit den som ett alternativ till glasburkar i en annan tråd.

http://www.nordicpack.com/npack/Nordic.nsf/wProducts/15050001C?OpenDocument&Lang=SE&Category=Burkar

De som tappar på en tapplinje vill ha stapelbara burkar och snäpp on lock för att förenkla processen i maskinerna.
Det finns sådana "stenåldersmaskiner" på marknaden och det verkar som att LP's säljer ut sin gamla.
Försäljning av tapplinjer/tappmaskiner, hela bigårdar, stora apparater runt om skapar en del konspirationsteorier.
Antingen lämnar dom in och legotappar eller så är det en ny gemensam tapplinje på gång någonstans.
« Senast ändrad: 17 okt-09 kl 12:52 av Sten-Åke Lindell »

Daniel Pettersson

• Göteborg
« Svar #8 skrivet: 17 okt-09 kl 12:51 »
Troligt att det är några som gått ihop men LP's tappar redan åt andra om jag inte hört fel och han kanske skall uppgradera sig vem vet kanske är en till version av landskapshonung på gång :)

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 17 okt-09 kl 12:57 »
Som Landskapshonung ser ut så verkar det som om de tappar själva och bara har ett gemensamt sälj i sin ekonomiska förening.
Det är i alla fall väldigt skiftande processresultat i burkarna så alla kan inte ha kört på samma ställe även om själva burktypen är densamma.

Det blir till att ordna en ekonomisk förening här i Stockholm med tapplinje och mera samarbete. Ingen vill satsa men alla vill gärna ha är formeln överallt.
Skaffar man möjligheter med kapacitet som går att avskriva på ett sunt sätt så får man många kompisar i branschen.

Abigail

« Svar #10 skrivet: 17 okt-09 kl 13:22 »
Jag har hörde för ett tag sedan funderingar kring en ny tapplinje men vet alldeles för lite om det. Ställ frågan på biodlingsföretagarnas forum, där vet de svaret i så fall.

Bart

« Svar #11 skrivet: 01 nov-09 kl 17:49 »
Glas eller plast ? själv kör jag med båda. 350gr + 500gr i glas.
Sen kör jag plast burkar från 500gr och uppåt , resonomanget är om man är stor konsument spelar det nog inte så stor roll hur honungen är förpackade.

Kör även med björn flaskor med nyslungade honung och tar betalt för dessa roliga.

Kan även konstatera att man kan beställa plast burkar och får dem levererade till en ringa peng , behöver ej levereras som ömtåligt gods. Frakten för glas burkar är dyr om man inte köper i butik eller hel pall.

Sen är det en ekonomisk fråga oxå plasten är billigare + man kan även frysa in nyslungat , = sälja året om eller som i mitt fall tänker jag ta fram nyslungat till jul / nyår och öppna en burk av koncetrerade sommar och njuta i vinter mörkerret och smaka av  8) sommarens  8) skörd.  :P

Det kallar jag lyx  :D :D :P

Daniel Pettersson

• Göteborg
« Svar #12 skrivet: 01 nov-09 kl 20:02 »
En liten note bara: Man kan frysa in honung i glasburk också eftersom att det är så låg vattenhalt i den så expanderar den inte så mycket att burken spricker.

Dela detta:

* Inloggade just nu

486 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser