Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kinesiska vaktlar - lite frågor :-)  (läst 3753 gånger)

Dixiebelle

• Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
Kinesiska vaktlar - lite frågor :-)
« skrivet: 07 okt-09 kl 11:36 »
Jag tycker mest att det finns att läsa om japanska, men inte kinesiska vaktlar:

*När ska kinesiska börja lägga ägg? Mina är ca 5 månader och jag har inte sett dom lägga än. Jag antar att dom kan sluta lägga efter en flytt, vi har haft dom i ca två veckor bara...eller har dom pauser?

*hur många ägg om året lägger dom?

*Klarar dom sig utan tupp? Vår tuppe har tyvärr dött efter en rymning :'( :'( :'(
*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

Fredrikslund

• Södermanland
SV: Kinesiska vaktlar - lite frågor :-)
« Svar #1 skrivet: 07 okt-09 kl 11:42 »
jag har hört ca 90 ägg/år. så kan ju vara därför hon inte lägger ägg just nu. men mer vågar jag inte säfa. 8zw vet nog :) tråkigt med tuppen!!

Dixiebelle

• Södermanland
    • Pixebo
« Svar #2 skrivet: 07 okt-09 kl 12:14 »
Okej, dom har nog vinteruppehåll  ;)
Ja tuppen verkade ha rymt igår eller förrigår, Fredrik hittade honom bakom buren, död  :'(
Men nu vet jag iallafall att han inte är UTE och på rymmen...

Funderar på Japanska oxå, men det får bli till våren, har ingen plats nu...har fått klart det lilla hönshuset i utedasset där chabosarna bor (och där snart kanske 20 småkycklingar ska bo om dom kläcks - om 6 dagar!) Tjohoooo!  ;D

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 07 okt-09 kl 16:42 »
ja, såsmåning om tror jag att du kommer få ägg! det är ju dom japanska som är äggläggarna, lite som en vaktelhybrid :P dom kinesiska lever 8-10. tillskillnad från dom japanska 1-2 år. så där måste man nästan kläcka varje år för att kunna ha en besättning varje år. Japanska kan du få köpa av mig nästa år ;D har 5 vita redan jag inte vill ha, dom ska tydligen vara svåra att få rena i färg, så fick två vita och tre lite vilt/vita färgade :P

Ja, ni får glädje er åt era chabos och era kycklingar nu! Vet att det var en yvonne som var på eran träff, du kan få hennes nummer om du vill? hon hade kinesiska vaktlar hon inte fick sålda. tror hon bodde i närheten!

Dom små rackarna börjar flyga tidigt i ålder. när dom var två veckor gamla så kom jag hem endag efter skolan och upptäckte att det låg många på golvet och inte i sin låda. så la på nät ovanförså att dom itne skulle kunna flyga ut igen. ´nu bor dom i en riktig bur. Men i helgen så var jag så säker på att jag skulle ha 19 och inte 18. gicke ner och letade i källaren och där hade jag missat en stackare som legat där nästan en vecka. han var ju självfallet död. men det är nog lätt hänt, så är nog bara att vara beredd på liknande "fall" i framtiden  :(

Dixiebelle

• Södermanland
    • Pixebo
« Svar #4 skrivet: 07 okt-09 kl 17:30 »
Ohoy! Jag paxar dina 5 japanska! (kanske får jag köpa dom tidigare än nästa år?? har du dom i kaninbur typ eller terrarium? Tar emot alla tips om vart och hur man kan ha vaktlar...)
Jag vet att dom kinesiska är lite opraktiska på alla sätt (små, lägger inte många ägg, flyger lätt iväg, otama osv) men dom är så himla söta!  :-[
Jag har egentligen inte råd att köpa den här månaden men pm:a gärna hennes nummer!

Å, stackars liten, men det verkar ju vara lätt hänt... :'(
Jag ska nog vingklippa mina tre små damer för säkerhets skull...

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 07 okt-09 kl 17:38 »
Vet ju inte kön ännu, är endast 3 veckor = 3 veckor kvar innan jag vet vad det är för kön. men är ju bättre för mig om du köper dom nu,haha :P. på hösten/vintern ska jag ha dom i två "stora" kanin burar i ett av hönshusen där vi håller på att bygga upp burar på väggen. dom kommer gå i två olika grupper så tänkte nog ha två färger jag ska avla på. men sen på sommaren tänkte jag ha dom ute i två kaninburar på gräsmattan istället så dom får uppleva "riktig" natur ;)Är otoligt mycekt somska göras nu, blir nog sen avel nästa år  :-\ har ju niet råd att flytta till en egen gård, måste ha föräldrar til hjälp *damit!* :P

Nä, dom kinesiska är lite mera prydnads vaktlar tycker jag. men dom blåa (tror jag det är) som du har var ju jätte vackra :) Men Pm:ar nummret i alla fall så får du göra som du vill!

Jo, vingklippa verkar vara en bra idé. vi vet ju båda hur det kan gå nu :P

Dixiebelle

• Södermanland
    • Pixebo
« Svar #6 skrivet: 07 okt-09 kl 17:47 »
Jag kanske får vänta tills jag har pengar igen först...typ om 3 veckor hehe  ;D ::)

Måste fundera hur jag ska ha vaktlarna, inomhus är lite farligt eftersom vi har katter, men man kan ju ha en nätdörr iof sig...hmmm...dom kinesiska bor i hönshuset tills vidare, det kanske inte är den mest optimala buren storleksmässigt men det får duga tillsvidare.
Det var den fina tuppen som var blå, damerna är viltfärgade.

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 07 okt-09 kl 18:04 »
låter bra, hör av mig om tre veckor om vad det är för kön. och förhoppningsvis har tjejerna börjat lagt ägg ;D vi får hoppás att det blir 4 tjejer och 1 liten tupp då 8)

ni har ju ca 1 månad att lista ut det. så är ju okey. mina bor inte så jätte varmt, men har hört att man bör ha minst 10 grader för att få bra med ägg.

jasså, visste jag inte. är ju rätt ny på detta. men gulliga var dom i alla fall ;D

8zw

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 07 okt-09 kl 19:05 »
De lägger bara ägg på sommaren och de jag sålde är redan vingklippta. Tupparna jag sålde är också viltfärgade. De ska ha blått och rött.
« Senast ändrad: 07 okt-09 kl 19:14 av 8zw »
Påfågelduvor.

Dixiebelle

• Södermanland
    • Pixebo
« Svar #9 skrivet: 07 okt-09 kl 21:13 »
Tack 8zw! Jag tänkte mest att fjädrarna växer ut igen så man får underhålla det klippta?

8zw

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 07 okt-09 kl 21:41 »
Ja. Annars kan det hända olyckor när de slår i taket. Har haft en hona som flög upp hela tiden så hela huvudet vart blodigt och en annan hona bröt nacken av sig själv.
Klippte dem också för att de inte ska komma någonstanns om de rymmer och för att de startade panikflygning i voljären hela tiden.
De är inte så bra flygare men det är ju en reflex de har att flyga rakt upp när de blir rädda.
Påfågelduvor.

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 07 okt-09 kl 21:44 »
HAHAHA. sorry. men ser bara en rolig bild framför mig  :-[ ser så kul att för när man kommer in så kan dom bli lite rädda av dörren och så ser det ut som att dom typ får tix och inte kan kontrollera sig själva. dom bara flaxar runt helt plötsligt och så tyst. aaah, ser så kul ut ;D

8zw

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 09 okt-09 kl 19:33 »
Har också fler tuppar om du vill komma och hämta en ny.
Påfågelduvor.

trallallaa

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 10 okt-09 kl 20:37 »
Ok då har jag iallafall fått förklarat vad det är för dunsar jag hör på nätterna i ungarnas rum. Det är vaktlarna som hoppar upp och slår sig i taket på buren  :o och så kan vi sluta leta ägg varje dag, eftersom de inte kommer lägga föränn i sommar  :P .Men varför flyger de upp i taket på nätterna? Det är becksvart och ungarna sover...krockar de med varandra och blir så rädda att de katapultar rakt upp? ???

Dixiebelle

• Södermanland
    • Pixebo
« Svar #14 skrivet: 10 okt-09 kl 22:56 »
Haha!  ;D
Mina hoppar inte rakt upp vad jag sett, dom är ganska lugna, springer längs med burkanten mest när man håller på i buren  :P

Ok då har jag iallafall fått förklarat vad det är för dunsar jag hör på nätterna i ungarnas rum. Det är vaktlarna som hoppar upp och slår sig i taket på buren  :o och så kan vi sluta leta ägg varje dag, eftersom de inte kommer lägga föränn i sommar  :P .Men varför flyger de upp i taket på nätterna? Det är becksvart och ungarna sover...krockar de med varandra och blir så rädda att de katapultar rakt upp? ???

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #15 skrivet: 11 okt-09 kl 10:03 »
ja, ut kommer dom allt. nu är vissligen mina japanska. men när jag skulle ut till vaktlarna igår på morgonen så ser jag att något är fast klämt bakom buren. först trodde jag det var granris tills jag såg att den blinkade. vaktelen hade lyckats flyga över buren, har inte lagt dit nät ännu då denna bara är temporär, och sedan kommit in bakom buren, ca 1 cm  :-X. AAAAH, panik. drar bort buren och får fram den lilla. Han levde och hade skrapat upp hela vingarna. massa blod och svullna vingar var det. + att han gjort illa ögat och så ser jag att han även haltar eftersom det ena benet stak nästan rakt upp=inte så skönt i flera timmar. han äter och dricker nu och verkar kunna flaxa lite. känner inget brutet men han haltar fortfarande lite. tror han får hete scar eftersom han har fått ett ärr på ögat nu ;D men visst vaktlar dumma x_x

8zw

• Södermanland
« Svar #16 skrivet: 11 okt-09 kl 15:00 »
På natten gör de det just för att de inte kan se något. Börjar en så blir de andra rädda och hoppar de med.
Påfågelduvor.

Dixiebelle

• Södermanland
    • Pixebo
« Svar #17 skrivet: 11 okt-09 kl 20:59 »
Vilken tur din vaktel hade, tillskillnad från min... :-\ Hoppas den repar sig  :)

Daaniel

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 12 okt-09 kl 06:46 »
Hos mig är det mest tuppen som hoppar upp och slårsig....

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
« Svar #19 skrivet: 14 okt-09 kl 14:23 »
Jag hadde en japansk jumbovaktel höna som blev sönder hackad på hela huvudet. Man såg kraniet så illa var det.

Men efter att jag satt henne i egen bur och tvättat med väteperocidlösning 2 dagar var året jättefint.

Duktiga på att repa sig är de små liven.
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

Dela detta:

* Inloggade just nu

521 gäster, 2 användare (1 dolda)
kronblom

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser