Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  potatisodling och aska  (läst 9242 gånger)

Karina

• småskalig... irrationell...
    • Uppland
    • Ålbrunna Gård
potatisodling och aska
« skrivet: 06 okt-09 kl 10:58 »
Hej,

Jag vet att man inte ska strö ut aska i potatislandet för att det finns risk för skorv. Men.. om man har 4-årigt växelbruk, kan det då vara lämpligt att strö ut aska där man just skördat potatis. Aska innehåller ju mycket kalium och det ska ju vara bra för potatis.

Hälsn.
Karina
Bor med min familj på en avstyckad gård i Stockholms län. Vi har höns, kalkoner, bisamhällen, gotlandstackor, grisar på sommarhalvåret och 2 kattor och en norsk buhund.
Är självförsörjande på väldigt mycket men inte allt. Ännu.

esten

• -
SV: potatisodling och aska
« Svar #1 skrivet: 06 okt-09 kl 15:10 »
Du berättade inte vilka grödor du har i ditt växelbruk . Ärtor el växer så det knakar av aska .
Har du mycket mossa i gräsmattan ? strö på askan där . All vall tycker också om askan , men akta ev spikar eller annan metall .
Jag lägger askan i blomrabatten .

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #2 skrivet: 06 okt-09 kl 18:37 »
Jag strör askan i komposten. Det ska bara vara någon procent. Har man mer aska än så får man göra av med den nån annan stans. Askan kommer jorden till del via komposten, inbyggd i humusämnen (eller ungefär så i alla fall). Den hjälper också till att få en sundare omsättning i komposten. Den motverkar t ex dålig lukt.

Karina

• Uppland
    • Ålbrunna Gård
« Svar #3 skrivet: 06 okt-09 kl 20:57 »
Jag har inget välplanerat växelbruk, mitt motto är att inte odla potatis oftare än var 4:e år på samma ställe. Vi odlar ganska mycket potatis, med våra mått mätt ca 300 m2, så det blir för jobbigt att odla på alla de andra rutorna också har vi märkt. Speciellt när man gör det mesta för hand, så vi ska börja med fånggrödor typ honugsört och kanske klöver på minst 2 av våra 4 odlingsrutor, och sen ha kökslandet (dvs resten av all grönsaksodling) på en ruta.

Det jag tänkte mest när jag ställde frågan var huruvida potatisen kan ta skada (får skorv) 3 år efter att man hällt ut aska?

Vi värmer huset med ved så det blir en hel del aska och det är bra om den kommer till nytta. Jag har läst att man inte ska sätta aska i komposten, men det kanske fungerar om man är lite måttfull...
/Karina
Bor med min familj på en avstyckad gård i Stockholms län. Vi har höns, kalkoner, bisamhällen, gotlandstackor, grisar på sommarhalvåret och 2 kattor och en norsk buhund.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #4 skrivet: 06 okt-09 kl 21:53 »
Varför skulle man inte sätta aska till komposten?

Det ska bara dammas över. Det ska inte vara askhögar i komposten. Ca en procent av komposten kan vara aska som sagt var. Som saltet till maten. Eller kalk eller stenmjöl, för den delen, det fyller delvis samma funktion.
« Senast ändrad: 06 okt-09 kl 21:55 av Anders Skarlind »

Karina

• Uppland
    • Ålbrunna Gård
« Svar #5 skrivet: 07 okt-09 kl 15:00 »
Hej Anders,

Man ska visst sträva efter att inte få ett allt för högt pH i komposten. Om man tillsätter aska höjs pH-värdet och då ska det visst finnas risk för kväveförluster, ammonium -> ammoniak. Men någon % är kanske ok.

//Karina

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #6 skrivet: 07 okt-09 kl 18:02 »
Hej Anders,

Man ska visst sträva efter att inte få ett allt för högt pH i komposten. Om man tillsätter aska höjs pH-värdet och då ska det visst finnas risk för kväveförluster, ammonium -> ammoniak. Men någon % är kanske ok.

//Karina

Hej!
Då luktar det väl ammoniak? Det gör det sällan i min kompost. När något* gör det verkar det hänga samman med alltför fuktigt material, alltför lite syre (t ex för lång tid i tät uppsamlingshink med lock) och/eller alltför kväverikt material (typ en del hushållsavfall, mest animaliskt sådant). Botemedel är
* att balansera fukthalt genom att sätta till torrt strömaterial (flis, halm, torr jord etc)
* att undvika täta kärl
* att sätta till strukturmaterial som gör att det inte geggar ihop sig (halm, flis etc)
* att balansera kol-kvävehalt, t ex sätta till halm, flis etc till kväverikt material.
* Jag tror även det hjälper att inte ha för varmt i komposten. Jag är tveksam till isolerade behållare. Är de dessutom täta är det inte bra. Mustäta är bra om de är , men inte tätare än så.
* Att sätta till jord är också allmänt bra för att få komposten i harmoni. Ca 5-10% är lagom.

Det är kanske sant att man inte ska sätta till aska och kalk direkt till mer kväverika material. Man brukar ju säga att man inte ska gödsla och kalka samtidigt. Men att lägga kompost är inte att gödsla. Och jag är tveksam då dålig lukt, som jag tycker ofta verkar vara ammoniak, motverkas av att damma över t ex aska på blöta kväverika saker. Hjälper t o m delvis på fiskrens, som dock är rätt hopplöst. Det luktar några dar hur man än gör, verkar det som.

[* korrigering, från "det någon" till något ]
« Senast ändrad: 07 okt-09 kl 21:56 av Anders Skarlind »

Karina

• Uppland
    • Ålbrunna Gård
« Svar #7 skrivet: 08 okt-09 kl 22:13 »
Hej Anders,
Jag köper ditt resonemang. Jag ska inte vara så rädd för att lägga lite aska på min kompost hädanefter. :)
//Karina

Dela detta:

* Inloggade just nu

532 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser