Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  allmänna höns ledsen tråden  (läst 235206 gånger)

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: allmänna höns ledsen tråden
« Svar #640 skrivet: 07 apr-11 kl 21:10 »
Det blåste här i dag! Jag har mitt kontor ovanpå stallet, precis intill hönshuset. Plötsligt hör jag ett hiskeligt brak. En tall blåste ner, rätt över hönshuset!

De har en hönsgård på framsidan och en på baksidan, de går inte ute alls nu eftersom de inte får det för den där newcastlesmittan. Hönsgården på baksidan tog värsta smällen, grövsta delen av trädet, så den gick sönder totalt, hönshustaket trycktes in men gick inte sönder helt, alla hönor överlevde men när jag kom in höll de på att skrika och flyga in i väggarna och försöka krypa in och gömma sig i redena alla på en gång (34 hönor, sex tuppar, nio reden...) Total panik,  och de blev ännu räddare när jag försökte lugna dem....

När jag hade en hökattack i höstas dog en höna av skräcken (förmodar jag för hon var inte någon av de angripna) antar att det kanske kan dö någon nu med, fatta vilken chock det måste varit för dem! Men än lever de iaf, och de flesta har satt sig på pinnarna i den delen av hönshuset som är hel (har två rum, det bortesta stängde vi av nu) lite trångt blev det.

Blir till att laga tak i morgon... med höns runt benen för ut får de ju inte gå.... Mina stackars hönor!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #641 skrivet: 07 apr-11 kl 22:10 »
OJ, tur att det inte blev mer skador!!!!! och att alla hönsen överlevde!
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #642 skrivet: 07 apr-11 kl 22:51 »
Strömavbrott... 1 död ankunge... 2 så gott som oersättliga döda foster i kläckaren och massa andra ägg som riskerar att gå åt h*lvete med tanke på vad de fått gått igenom idag... Små kycklingar utan värmelampa... Inga ruvhönor... En helt slut och knäckt Sandra som sitter hos sin pappa nu efter att man fått transporterat hela kläckaren hit från mamma som fortfarande har strömlöst sedan 16:00 tiden. 
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Aklejan

• -
« Svar #643 skrivet: 07 apr-11 kl 23:07 »
Men Guach!!! Vad ni råkar ut för...å era stackars hönor och kycklingar!  :o
Herre min ge...  :o :o

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #644 skrivet: 08 apr-11 kl 09:34 »
I morse när jag kom ut i hönshuset hittade jag min stora fina gula Kochintupp död :'( När jag matade och fixade igår så var han med och kollade att jag gjorde allt rätt precis som vanligt parade sin höna och varnade alla hönsen för den skumma typ som kikade in genom dörren  (min man som inte är så mycket i hönshuset  ;) ). Inget konstigt alls. Jag släckte och gick in mellan 21.30och 22...

I morse 7.30 var han död men ännu inte kall... Jag kan inte se något konstigt med honom alls. Han var fin i hullet ingen ohyra eller något annat. Suck... Han måste ha fått en hjärtinfarkt eller något liknande.

Denna tuppen var lite speciell för mig för han var den enda gula Kochin jag lyckades kläcka fram förra året. Jag har lagt mer ett jätte jobb för att hitta en höna till honom och lyckades tillslut för ca 5 veckor sedan... Gula tuppen han bli pappa till 4 kycklingar. Jag har 8 befruktade ägg i kläckaren och förhoppningsvis får jag några befruktade ägg till innan höna lägger blanka ägg...

Min stackars fina gula tupp  :'( :'( :'(

Avslutningsvis en tröst tanke till er som drabbades av strömavbrottet.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #645 skrivet: 08 apr-11 kl 09:54 »

Känner med dig Azoo-Lina  :(  inget roligt med sådan överaskning. Hoppas du får riktigt vackra ´bebbar` efter honom och den utvalda hönan

Sänder också en tröste kram till alla som drabbats av stormen med allt vad det innebär
               MvH Cokett

Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Astra

• Uppland
« Svar #646 skrivet: 08 apr-11 kl 19:17 »
 :'( Haft strömavbrott sedan lunchtid nu... Stackars mina ägg i kläckaren. Springer å byter bovetevärmare som jag värmt på kastrull på vedspisen som jag sticker in under täcket där kläckaren nu bor... inte bra...
Bor mellan Uppsala och Norrtälje med maken, lille sonen (3år), lilla dottern (0år), 2 katter och några sussexhöns, en orpington, en stilig Marantupp, Isbar-tonåringar, två franska nakenhalsar, blandisar och japanska vaktlar.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #647 skrivet: 08 apr-11 kl 21:58 »
Ånej!  :'( Ni vet inte någon med en generator? ... Som funkar... (jag lånade en igår, den dog efter 1 timme PANIK) Hos mamma har det nu varit strömavbrott i ca 30 timmar.  :-\ Är väldigt glad över att ha en pappa som bor på annat ställe med ström (körde iväg hela kläckaren med ägg till honom och en hög med bäbisar).
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #648 skrivet: 08 apr-11 kl 22:16 »
Vad är det för typ av genorator ?? Är det bara slut på disel ?? mer info behövs för att hjälpa med den !!// Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Astra

• Uppland
« Svar #649 skrivet: 08 apr-11 kl 22:19 »
Strömmen är tack och lov tillbaka nu men man går som på nålar och vågar inte lita på att den håller i sig. Jag lyckades hålla tempen över 30grader åtminstone fast vet inte hur det har påverkat äggen för det blev ju ca 9 timmar  :-\.
Bor mellan Uppsala och Norrtälje med maken, lille sonen (3år), lilla dottern (0år), 2 katter och några sussexhöns, en orpington, en stilig Marantupp, Isbar-tonåringar, två franska nakenhalsar, blandisar och japanska vaktlar.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #650 skrivet: 08 apr-11 kl 22:49 »
Vad är det för typ av genorator ?? Är det bara slut på disel ?? mer info behövs för att hjälpa med den !!// Cokett

Bensindriven och det är något fel så den inte pumpar in ny bensin tror vi. Om man trycker på en liten röd knapp upprepande gånger så lät motorn bra men såfort man slutade trycka så började den hacka och tillslut gick det inte att få igång den alls längre. Trotts att den var fulltankad.

Juppepinne

• Östergötland
« Svar #651 skrivet: 10 apr-11 kl 17:10 »
Idag var vi tvungna att ta bort min enda Faverolle. Så ledsen jag blev när jag upptäckte att efter att tuppen hoppat på henne så låg hon kvar. Jag gick fram till henne och såg att hennes skinn på ryggen (under vingen nästan) hade skalats bort. Ville inte att hon skulle lida mer så det blev huggkubben. Hatar att bestämma vem som ska leva och vem som ska dö. :'(
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #652 skrivet: 10 apr-11 kl 18:33 »
Hur stort var såret? Vill inte ge dig ångerkänslor men om det inte var väldigt stort så hade hon nog läkt bra och varit återställd snart.  :-\ Jag har haft en unghöna som haft en stort sår i halsen. Såret var ungefär som en femkrona i diamter, köttigt och äckligt hacksår och jag höll på att gå och nacka henne på en gång men hejdade mig och gjorde istället rent såret och höll koll på det. Efter en vecka var det bara en liten torkad skorpa kvar av såret. Jag har även haft fåglar som fått skallen upphackad så skallbenet synts och det har likadant läkt ihop på någon vecka. De har otroligt läkkött. Bara man håller koll på såret och individens beteende.
« Senast ändrad: 10 apr-11 kl 18:36 av Linkoso »

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #653 skrivet: 10 apr-11 kl 18:53 »
jag hade en höna som var tuppen favorit så hon fick 3 sår som var 5 cm långa och var ca 3 cm djupa.
Jag smörjde på en salva varie dag och sen blev hon bra igen.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #654 skrivet: 10 apr-11 kl 20:56 »
NU vet jag varför jag inte får maranägg längre. Hönorna har utvecklat smak för chokladägg >:(
 Dom äter alltså upp de bruna äggen men låter de vita vara ifred.... >:( >:( >:( >:(
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #655 skrivet: 10 apr-11 kl 20:57 »
NU vet jag varför jag inte får maranägg längre. Hönorna har utvecklat smak för chokladägg >:(
 Dom äter alltså upp de bruna äggen men låter de vita vara ifred.... >:( >:( >:( >:(

Jädra hönskrällen! Alltid är det nåt  >:(

Det blir senapsägg hädanefter då?  >:D
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #656 skrivet: 10 apr-11 kl 21:00 »
Jädra hönskrällen! Alltid är det nåt  >:(

Det blir senapsägg hädanefter då?  >:D
Det är nog mer risk att dom hamnar i grytan.... Jag har ett gäng kycklingar så bara jag kan könssoreta dem så... >:D

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #657 skrivet: 10 apr-11 kl 21:02 »
Min ena ruvhöna hade 16 ägg och nu när de ruvats i över 2v. fanns bara 12 kvar... Nedsmetade med ägg och troligen är alla döda. Har fortfarande lite hopp kvar, har lagt de 3 sista äggen i kläckarn. Suck
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

skogstrolla

• Jämtland
« Svar #658 skrivet: 10 apr-11 kl 21:06 »
Nätet för att lägga på som tak finns på nordpost vill jag minnas på dom flesta jordbruksaffärer misstänker jag kanonbra .
E man nog tokig så går de....fast jag e själv..
skogstroll med två ardennerdamer,åsenfår,dikor,höns,gris å gård

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #659 skrivet: 10 apr-11 kl 22:44 »
Jag har så jäkla ont i knäet! Och anledningen till att jag har ont har med höns att göra så därför hamnar detta gnäll här... >.< Skulle sätta in araucanorna efter att de varit ute i en rastgård idag. Bär in alla 4 i famnen och för att nå upp till deras bur så måste jag stå på en back. Tänker innan jag ställer mig på den att - aj så ont det skulle göra att ramla... Sekunden efter tippar backen mot mitt håll så jag faller med hela hönshögen och smack i hårda golvet... Där låg man och vred sig med kacklande höns runt omkring sig... >.< Skrapade upp huden på ena smalbenet och nu börjar andra benet att svullna upp vid knäleden och är helt röd om hela knäskålen och ned.  :-X Kommer bli ett stort jätteblåmärke!

Dela detta:

* Inloggade just nu

540 gäster, 3 användare
Radar, Tiomilaskogen, johber

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser