Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  allmänna höns ledsen tråden  (läst 234676 gånger)

fauve

• Gäst
SV: allmänna höns ledsen tråden
« Svar #260 skrivet: 16 maj-10 kl 20:16 »
http://www.blocket.se/vasternorrland/Blommetupp_ska_flytta_27501578.htm?ca=4&w=2

Såg jag tidigare idag, men om det är i rimlig närhet till dig vet jag ju inte..

Jennyt

• Västergötland
« Svar #261 skrivet: 16 maj-10 kl 20:35 »
Tack fauve..... han såg ju någorlunda ut..... men helt åt tjottaheiti..... jag bor neråt Göteborg..... det finns även en annons här på Alternativ..... men det är oxå en bra bit norrut..... vi får väl se hur långt jag får åka för att få till det ::)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

fauve

• Gäst
« Svar #262 skrivet: 16 maj-10 kl 21:00 »
Ajdå.. Ja det var lite väl stort avstånd kanske för en tupp..

Hoppas du har samma tur som jag hade igår, när jag hittade åt en isbartupp (av en liten slump) till min tupplösa grupp  och dessutom hade en kompis som var på besök i de krokarna som körde hem honom till mig (ca 24 mil).

Jag håller tummarna för att du hittar en stilig kille inom rimligt avstånd!

Jennyt

• Västergötland
« Svar #263 skrivet: 16 maj-10 kl 22:04 »
 :-* :-* :-* Det värmer i bistra tider...
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #264 skrivet: 16 maj-10 kl 23:08 »
Var i  Göteborgstrakten bor du Jennyt? Jag har en blommetupp, ettårige Rambo, som inte riktigt får vara med de andra, han är väldigt snäll och trevlig så egentligen tänkte vi inte göra oss av med honom, men det funkar inte riktigt att han bara ska gå med maken och klyva ved hela dagarna. Vi bor i Tidaholm. Det är inte så långt till Göteborg väl?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Jennyt

• Västergötland
« Svar #265 skrivet: 17 maj-10 kl 20:05 »
Rambo låter ju som en trevlig kille :D ...... jag har faktiskt en ny tupp på gång.... alldeles nästgårds ifrån.... men det är inte klart ännu...... skulle jag kunna få ha Rambo i rockärmen?.... det är ju en bit till Tidaholm..... men va 17 gör man inte ::) ..... finns det någon bild på honom här på forumet.... eller någon annanstans?

Jag tackar oxå allra ödmjukast för engagemanget :-* :-* :-*

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #266 skrivet: 19 maj-10 kl 17:08 »
Nu har mina blåa stora Orpington hönor hålt på i några dagar med att inte stå så mycket utan kryper fram.
Vet ej om det är något med tuppen då han är tung och sitter på hönorna ett tag.
Han är av samma ras/färg.
Mvh Oskar
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Jennyt

• Västergötland
« Svar #267 skrivet: 19 maj-10 kl 22:32 »
Det låter konstigt Oskar...... jag har aldrig varit med om något liknande......                            allihop samtidigt :o ???

patrick.

• Gäst
« Svar #268 skrivet: 19 maj-10 kl 22:37 »
Nu har mina blåa stora Orpington hönor hålt på i några dagar med att inte stå så mycket utan kryper fram.
Vet ej om det är något med tuppen då han är tung och sitter på hönorna ett tag.
Han är av samma ras/färg.
Mvh Oskar

nee förstår inte häller riktigt  :-\
tuppen jag hade till dem var ju minst lika stor som din,

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #269 skrivet: 20 maj-10 kl 06:21 »
Oj då Oskar :O
Vet att min ena silkeshöna "kröp fram" när hon mådde dåligt :/
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
« Svar #270 skrivet: 20 maj-10 kl 06:40 »
De går i var sina grupper nu.

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
« Svar #271 skrivet: 20 maj-10 kl 17:09 »
De går i var sina grupper nu.
Nu går det att ha ihopa de utan poblem.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #272 skrivet: 20 maj-10 kl 21:51 »
Nu går det att ha ihopa de utan poblem.

Kom du på varför de gjorde så? Men skönt att det löste sig...

Själv har jag nackat en höna idag =/ Det var en utrangerad värphybrid från ett hönseri. Troligtvis äggledarinflammation, men vi kände faktiskt att det var rätt att nacka istället för att försöka bota.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Träsktrollet

• -
« Svar #273 skrivet: 24 maj-10 kl 11:42 »
Mina kläckare är nu inne på dag 17, men hade jag vetat det jag vet idag hade jag aldrig startat dem... Det har gått åska minst 3 gånger, mellanväggar har släppt, vatten har tagit slut vatten (Jag e en stoor idiot, jag vet) och så sent som idag på morgonen har det varit strömavbrott i 2 timmar! Det tog en timme innan ett elverk var på plats...  :-\

*Suck* Vad är oddsen för något sånt här, för jag har aldrig varit med om så mycket problem som under just den här gången... Det är första gången jag kläcker av mina egna Faverolle, egna rashöns för den delen...  :(
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

ErikMartinson

• Goddag
    • Västergötland
« Svar #274 skrivet: 24 maj-10 kl 12:48 »
Hoppas att det går bra Träsktrollet.  :-\ Vi får hålla tummarna!
Erik Martinsson, Härryda kommun. Kille på 14 år.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #275 skrivet: 24 maj-10 kl 17:01 »
Jag håller oxå tummarna.....har nämnligen haft samma nedrans åska här hos mig >:( Jag ska ha kläckning imorgon........ men räknar väl med att det blir lite försenat ::)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #276 skrivet: 24 maj-10 kl 17:35 »
Sista Isbarägget kläcktes inte fullt utvecklad men död kyckling utan synbar orsak  :'(
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Träsktrollet

• -
« Svar #277 skrivet: 24 maj-10 kl 19:17 »
Jag håller oxå tummarna.....har nämnligen haft samma nedrans åska här hos mig >:( Jag ska ha kläckning imorgon........ men räknar väl med att det blir lite försenat ::)

Ja det kändes verkligen som om allt dåligt som kan hända, hände... Med samma äggkläckare :(
Jag hoppas att det kläcks många dunbollar hos dig :D
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #278 skrivet: 25 maj-10 kl 16:48 »
Jag köpte ägg för tre veckor sen. La de under min sura lilla höna Pytte. Efter fyra eller fem dagar ville hon inte ligga på de längre så jag la de i min provisoriska kläckare (som fungerat tidigare). Jag har lyst äggen och de har inte sett ut som de äggen jag hade i förra gången. Knäckte äggen idag och utan 12 ägg så var det tre stycken som börjat utvecklas till kycklingar resten fanns det inget i. Inget blod, inget litet embryo alls och jag som faktiskt räknade med att det skulle vara döda små kycklingar i de flesta äggen är riktigt lessen. Jag är på nåt sätt glad över att inga små döda dunbollar fanns i äggen samtidigt så är jag lessen över att jag inte fick de små dunbollarna jag så gärna ville ha boende här hos oss.
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

Jennyt

• Västergötland
« Svar #279 skrivet: 25 maj-10 kl 17:11 »
Inte en enda rackare har hackat hål på skalet ännu :o ...... börjar bli otålog ::) ......

Dela detta:

* Inloggade just nu

613 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser