Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  allmänna höns ledsen tråden  (läst 234932 gånger)

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: allmänna höns ledsen tråden , eller?
« Svar #60 skrivet: 15 nov-09 kl 11:55 »
surt!
läste nånstans att 1000 minkar vart utsläppta här i småland o djurrens front, eller nåt, tog på sig det.

Vet du var? Nära oss?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #61 skrivet: 15 nov-09 kl 13:42 »
Jag är ledsen över att jag misstänker att min nya Sebrighttupp har marek...  :( *suckar djupt* ... Och hönan lägger ägg för fullt men känns inte som ett enda är befruktad med hans tillstånd.  :'( Bara att vänta till våren på en ny tupp igen då (eller ska skaffa flera stycken av denna "jag dööör" ras så man har ett gäng extratuppar >___>)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Dixiebelle

• Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
« Svar #62 skrivet: 15 nov-09 kl 19:29 »
Men neeej! Varför tror du den har Marek?  :'(

Jag är ledsen över att jag misstänker att min nya Sebrighttupp har marek...  :( *suckar djupt* ... Och hönan lägger ägg för fullt men känns inte som ett enda är befruktad med hans tillstånd.  :'( Bara att vänta till våren på en ny tupp igen då (eller ska skaffa flera stycken av denna "jag dööör" ras så man har ett gäng extratuppar >___>)
*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #63 skrivet: 15 nov-09 kl 19:34 »
Han går på tå och vinglar som en fyllgubbe, är för övrigt klar i huvudet och äter och dricker normalt.  :'( Vitamin D har jag läst ska vara kopplat med balansen... Finns det något bra tillskott med vitamin D att köpa förutom solljus ifall han lyckligtvis skulle kunna ha någon brist (tror han var inomhus på det förra stället och han har inte fått varit ute knappt alls hos mig eller nu under höstrusket och i rädsla för att mamma ska tappa våran hönsgalna Welsh springer spaniel... Och räven som smyger här... Och hökar... Mycket skit nu på hösten som oroar en att inte vilja ha fritt)?  :'(
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Dixiebelle

• Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
« Svar #64 skrivet: 15 nov-09 kl 19:42 »
Men vad tråkigt!  :-\
Min araucanakyckling som var darrig är bättre iallafall, dom har fått multivitaminer allihopa, sån där på dunk från granngården. Svårt att få d-vitamin när det inte är soligt ute. Håller tummarna iallafall för att det är något övergående...
*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

trallallaa

• Gäst
« Svar #65 skrivet: 11 dec-09 kl 07:27 »
Min ena  Holländska dvärg kyckling dog igår  :'( Vet inte vad som var fel, den var bara svag, ingen diarré eller något.
 Min son hade inga nycklar hem igår och han såg,genom fönstret, hur den lilla kycklingen hamnade på rygg och kunde inte vända sig, den dog på rygg...
Jag som precis hade fått den att börja äta själv, men det var nog meningen att den skulle dö, kan de inte vända sig från rygg, så är det nog kört. men den var så liten och goooo  :-*
Som sagt, det var nog meningen, den hade ju dött i naturen ändå, bara jag som vägrade inse fakta... :-\ ,  söt var den  :-*

Bergslagsflickan

• -
« Svar #66 skrivet: 11 dec-09 kl 08:57 »
Han går på tå och vinglar som en fyllgubbe, är för övrigt klar i huvudet och äter och dricker normalt.  :'( Vitamin D har jag läst ska vara kopplat med balansen... Finns det något bra tillskott med vitamin D att köpa förutom solljus ifall han lyckligtvis skulle kunna ha någon brist (tror han var inomhus på det förra stället och han har inte fått varit ute knappt alls hos mig eller nu under höstrusket och i rädsla för att mamma ska tappa våran hönsgalna Welsh springer spaniel... Och räven som smyger här... Och hökar... Mycket skit nu på hösten som oroar en att inte vilja ha fritt)?  :'(

Snabbaste sättet att få i sig just D-vitamin torde vara fet fisk som sardiner, makrill, tonfisk i olja, lax, eller fiskleverolja. Finns också i ägg och i mellanmjölk.

I en vanlig djuraffär brukar de ha småflaskor från Gibbon med A D och Kvitamin tror jag det är, till fåglar och smådjur som man ger i droppform. Hoppas det inte är för sent att göra något åt det, den är ju en så enastående vacker ras med dessa fjädrar..

Christine
Har äntligen flyttat ut på landet igen och är i hönstankar igen.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #67 skrivet: 11 dec-09 kl 08:59 »
Avlivade min Sebrighttupp i Onsdags. =( Kämpade som sjutton och han blev lite bättre men fick sedan kraftigt återfall, var nog marek ändå. Får hem en ny tupp idag.

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
« Svar #68 skrivet: 11 dec-09 kl 16:07 »
Ingen ville ha tupparna vi fick i år tyvärr, så nu är alla 6 slaktade. Lite trist då flera av dem var så fina!
ofrivilligt hönslös

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #69 skrivet: 11 dec-09 kl 17:46 »
Får inte hem nån isbar tupp oavsett hur jag försöker o hönsen vägrar lägga ägg jue *suck*
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #70 skrivet: 14 dec-09 kl 12:03 »
Sitter på kontoret och gråter  :'( Fick just ett telefonsamtal av min pojkvän som är hemma. Han har precis hittat 12 av mina hönor ihjälbitna och 10 stycken saknas.
Det var en hunddjävel som varit framme. Och det värsta är att det är svågerns hund så jag pallar inte att kräva någon betalning, det går ju liksom inte att ersätta dem heller. Jag har kläckt fram dem själv och det var mest Maraner och Isbar som strök med .
Några finns tydligen kvar men jag vet inte vilka, säkert bara tuppar. Också någon liten blandis höna som klarade sig. Men resten, Borta!  :'(

Therese K

• Skåne
« Svar #71 skrivet: 14 dec-09 kl 12:28 »
Sitter på kontoret och gråter  :'( Fick just ett telefonsamtal av min pojkvän som är hemma. Han har precis hittat 12 av mina hönor ihjälbitna och 10 stycken saknas.
Det var en hunddjävel som varit framme. Och det värsta är att det är svågerns hund så jag pallar inte att kräva någon betalning, det går ju liksom inte att ersätta dem heller. Jag har kläckt fram dem själv och det var mest Maraner och Isbar som strök med .
Några finns tydligen kvar men jag vet inte vilka, säkert bara tuppar. Också någon liten blandis höna som klarade sig. Men resten, Borta!  :'(

Tycker du visst ska kräva betalt!! Deras hund har ihjäl dina djur!! Hundkräk..... >:(
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #72 skrivet: 14 dec-09 kl 15:42 »
Åh, fy så hemskt! Stackars dig Pip! Jag tycker också att du ska kräva betalt, rejält med betalt, det ska kännas att deras hundkräk gjort fel annars fortsätter det ju bara. Har de hund ska de ta hand om den!

Jag tycker det är illa nog med räv och duvhök som tar våra höns, men de är ju vilda djur som måste ha mat, en hund ska verkligen inte behöva döda hönor!

(jag skulle krävt att de avlivade hunden, alternativt kanske jag råkat göra det själv, av rena ilskan... men det är jag det... gillar varken hundar eller släktingar...)
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Träsktrollet

• -
« Svar #73 skrivet: 14 dec-09 kl 15:55 »
(jag skulle krävt att de avlivade hunden, alternativt kanske jag råkat göra det själv, av rena ilskan... men det är jag det... gillar varken hundar eller släktingar...)

Jag gillar inte heller släktingar eller lösa hundar!
Har släktingar nära mig och de har i alla tider haft hund, som bitit ihäl våra höns (Bitit mig med... )
Ångrar bittert att inte krävt dem på pengar... Beställda "avelsäggs" höns  >:(  :'(
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

karsan

• Södermanland
« Svar #74 skrivet: 16 dec-09 kl 18:15 »
Kanske smart att verkligen berätta hur man känner det, hur ledsen man är, hur man har hållit på med kycklingarna etc. , vad man har lust att göra med deras hund.   Sen kan man ju tala om vad det kostar i pengar att köpa nya, med resor över halva Sverige för att hämta och allt - kanske det går upp ett ljus för släktingen.

Minnas

• Dalarna
    • Rensbyn´s Höns
« Svar #75 skrivet: 16 dec-09 kl 18:24 »
Jag tycker absolut man ska kräva ersättning och då ta bra betalt så kanske hundägarna lär sig hålla reda på sin hund. Jag har hundar själv så mina är ju vana vid mina hundar dom biter inte ihjäl hönsen.

Therese K

• Skåne
« Svar #76 skrivet: 17 dec-09 kl 17:22 »
Måste bara berätta.. nu i veckan så tittade min sambo ut genom fönstret och såg en hund på tomten.. lös.. utan ägare.. Så han far ut och ryter till och skrämmer iväg hunden. Hunden blir skit rädd och flyr sin kos.. Men vilken j..la tur att hönsen var inne i hönshuset denna dagen pga dåligt väder! Annars brukar dom gå fritt här på gården.. naiv som man är... Hade vi inte varit hemma och hönsen gått fritt den dagen så vet man inte vad som hänt.. Min sambo försökte följa hundspåren i snön men kom tyvärr inte så långt.. synd för annars skulle den ägaren fått höra ett och annat!
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #77 skrivet: 17 dec-09 kl 20:56 »
Kräv att han skaffar tillbaka likvärdiga djur , dom går ju inte att värdera i pengar .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #78 skrivet: 17 dec-09 kl 21:00 »
neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej!!!!!! jag har precis varit nere och kollat till hönsen då jag upptäckte min framtida avelstupp (dvkochin ) ligga livlös i ena hörnet huvudlös :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(   
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #79 skrivet: 17 dec-09 kl 21:02 »
neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej!!!!!! jag har precis varit nere och kollat till hönsen då jag upptäckte min framtida avelstupp (dvkochin ) ligga livlös i ena hörnet huvudlös :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(   
nej  :'( >:(
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

616 gäster, 1 användare
LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser