Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  allmänna höns ledsen tråden  (läst 234696 gånger)

Lurpa

• Gästrikland
SV: allmänna höns ledsen tråden
« Svar #1060 skrivet: 26 feb-12 kl 09:25 »
Är så ledsen å besviken för min alldeles nya kläckare som jag startade i fredags var totalt död när jag vaknade i morse. Äggen är kalla men jag har nu lagt dom under värmetaket jag fick med kläckaren i hopp om att lyckas rädda de som hade börjat utvecklas. Chansen är väl minimal så känns ju så tråkigt.
Bor med min make, mina 3 barn, en powderpuff tik och 2 katter.
Jag samäger även några höns med min mamma (hönan-agda)

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #1061 skrivet: 26 feb-12 kl 10:24 »
Är så ledsen å besviken för min alldeles nya kläckare som jag startade i fredags var totalt död när jag vaknade i morse. Äggen är kalla men jag har nu lagt dom under värmetaket jag fick med kläckaren i hopp om att lyckas rädda de som hade börjat utvecklas. Chansen är väl minimal så känns ju så tråkigt.

Men oj. Man tycker ju att en alldeles ny kläckare ska hålla lite längre än två dar!
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Gamina

« Svar #1062 skrivet: 26 feb-12 kl 10:42 »
Jag är så trött på äggätare. En höna åt förra vintern men slutade sedan helt plötsligt nu äter hon igen och sitter i arresten. Äggen i resten av gruppen har minskat kraftigt (från 3-7/dag till 1-3/dag) och det har varit omstökat i ett par reden så jag misstänker att det finns minste 1 till. Äckeläggen har försvunnit under en tid. Igår låg de kvar men inte några fler riktiga ägg utan 1 på hela dagen. Har kräket lärt sig se skillnad på dem eller gick värpningen ner under köldknäppen?
Genbank för Gotlandshöns

Lurpa

• Gästrikland
« Svar #1063 skrivet: 26 feb-12 kl 16:14 »
Men oj. Man tycker ju att en alldeles ny kläckare ska hålla lite längre än två dar!

haha ja helt klart. allra hälst då det står om den att den håller så hög kvallite att den har 2 års garanti. hur som så har min man listat ut att det är fel transformatorn. den ger ingen ström.
Bor med min make, mina 3 barn, en powderpuff tik och 2 katter.
Jag samäger även några höns med min mamma (hönan-agda)

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #1064 skrivet: 27 feb-12 kl 10:42 »
Min tupp dog i morse  :'(

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #1065 skrivet: 27 feb-12 kl 20:22 »
Min tupp dog i morse  :'(

Nej vad sorgligt. Men då är han en liten ängel nu då.  o:)

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #1066 skrivet: 27 feb-12 kl 22:24 »
Nej vad sorgligt. Men då är han en liten ängel nu då.  o:)
Ja nu är han hos sin mormor  ♥

tranicos

• Västergötland
« Svar #1067 skrivet: 28 feb-12 kl 16:23 »
Fullt av fjädrar kring hönshuset och sju av åtta hönor saknas. En ensam stackare kvar. Tråkigt! :(

David97

• Gäst
« Svar #1068 skrivet: 28 feb-12 kl 16:35 »
Usch vad tråkigt tranicos..

Jag har inte skrivit här, har inte orkat.. Men min dv. Kochin höna Gulan, dog i fredags. I torsdags kväll, satt hon o andades tuuungt.. Fredag morgon, låg hon under sittpinnarna.. Helt stel o kall..
 Men som tur är, hade jag 10 ägg kvar från henne som nu ligger i kläckaren.. Får hoppas på det bästa.. Men tror inte det blir något :/

Lycka

• Ångermanland
« Svar #1069 skrivet: 28 feb-12 kl 17:20 »
Min bästis kallas av oss Gulan.
Tråkigt för dig.  :-\
Hedemorahöns

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #1070 skrivet: 28 feb-12 kl 17:27 »
Usch vad tråkigt tranicos..

Jag har inte skrivit här, har inte orkat.. Men min dv. Kochin höna Gulan, dog i fredags. I torsdags kväll, satt hon o andades tuuungt.. Fredag morgon, låg hon under sittpinnarna.. Helt stel o kall..
 Men som tur är, hade jag 10 ägg kvar från henne som nu ligger i kläckaren.. Får hoppas på det bästa.. Men tror inte det blir något :/

har du ju!  :-[ :

Min lilla Dv. Kochin som vart förkyld i några veckor, värpt, ätit, druckit, inte visat några tecken på att må dåligt.. Har nu dött.. Igår kväll satt hon på pinnen o andades tungt, imorse när jag gic ut med matrester, låg hon på golvet, stel o död.. Jag tog upp hene, pratade med henne, sedan begravde jag henne.. Jag mår så sjukt dåligt nu, jag har tänkt massa gånger att ta in henne i värmen, men har inte gjort det, o igår tänkta jag, ''jag tar in henne imorgon'' o så finner man henne där.. Liggandes på golvet..

FAN!
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Fridur

• Letar efter ett nytt arbete!
    • Halland
« Svar #1071 skrivet: 07 mar-12 kl 16:56 »
Min första höna någonsin, hon som fick mig att bli förälskad och skaffa fler, dog nu :'(
Men tacksam och glad för troget sällskap och goda ägg.
Bor på landet med sambo, katter, kaniner, vaktlar och Höns! Letar efter en gård att fylla med allehanda djur :)

4-ever

• Skåne
« Svar #1072 skrivet: 07 mar-12 kl 17:07 »
Här är det också ganska trist :(
Vet inte vad som farit i alla "vilda" djur.
Räven har varit här i förrgår, innan hönsen gått in för dagen!
Plockat två av hönorna, den ena hittade vi, halvt nergrävd av räven, men vid liv!
Tyvärr klara hon inte sig, hon var för illa däran.
Den andra är där bara fjädrar kvar av  :'( Följde den till andra sidan vägen, men sen är spåren borta.
Han har skrämt ankorna också, för den ena satt vid vägkanten vid den stora vägen, tror ni folk saktar ner???
Den andra har flugit iväg och inte kommit tillbaka ännu  :'(
Den tredje hade gömt sig i huset, duktig anka!
Men känns så himla trist nu, försöker ju att få lite höns, men det går åt pipsvängen hela tiden  :'(
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

David97

• Gäst
« Svar #1073 skrivet: 07 mar-12 kl 17:32 »
har du ju!  :-[ :

Hehe.. Hade jag visst.. Måste tappat minnet under alla gråt attacker  o:) :-[

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #1074 skrivet: 07 mar-12 kl 17:42 »
Jag lider med er både Fridur och 4-ever!  :'(

I sammanhanget blir ju mina små problem som jag gick in i tråden för att skriva ynkliga... tänkte bara gnälla lite över att min höna Susanne klev av sina ägg efter en och en halv vecka. Men det är ju jämförelsevis bara lite förtretligt...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

4-ever

• Skåne
« Svar #1075 skrivet: 07 mar-12 kl 20:13 »
Jag lider med er både Fridur och 4-ever!  :'(

I sammanhanget blir ju mina små problem som jag gick in i tråden för att skriva ynkliga... tänkte bara gnälla lite över att min höna Susanne klev av sina ägg efter en och en halv vecka. Men det är ju jämförelsevis bara lite förtretligt...
Tack!
Känslan av besvikelse och frustration och ledsamhet kan nog vara den samma!
Blir bara "suck" och "va f_n" på en och samma gång!
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

ciaston

• Dalarna
    • http://hem.passagen.se/mamovers/
« Svar #1076 skrivet: 07 mar-12 kl 21:21 »
Min ena kyckling är bara borta...
Fanns inte någonstans, den var naturruvad, ca en månad å bodde med mamma och fostermamma.
I morse var det vara en kyckling, har städat krattat och kollat, inget spår. Kan dom andra hönorna, tupparna ätit upp den ????
Har provat att stoppa in 3 kycklingar som bott ensam i en bur men mamma grå accepterar inte dom, å det är hon som ligger och sover med
ensam kycklingen nu.
Men vi hoppas det kläcks nya på lördag.
5 barns mamma på landet, som föder upp mini shettis och har ett gäng dv. kochin i olika färger  + 3 hedemora .
Har en kinesiska nakenhund och en chihuahua.
Hamnar gärna i helvetet för där behöver man bara sitta eldvakt och i himmlen så vet jag att det bara blir en massa tjafs om övertid och dyligt..

karsan

• Södermanland
« Svar #1077 skrivet: 08 mar-12 kl 02:00 »
ciaston, finns det någonstans där din lilla kyckling kunnat ta sig ut? Och inte hittat in till mamma igen? Och blivit tagen av en skata t.ex? 

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #1078 skrivet: 08 mar-12 kl 08:47 »
IGÅR KVÄLL DOG EN AV MINA MARANHÖNOR I MINA ARMAR  :'(
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

näshulta

• Uppland
« Svar #1079 skrivet: 08 mar-12 kl 10:37 »
Tack och lov har jag inget tråkigt att rapportera.
Men jag ville bara skicka en stor varm kram till er alla.

KRAM!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

520 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser