Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  allmänna höns ledsen tråden  (läst 234616 gånger)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: allmänna höns ledsen tråden
« Svar #980 skrivet: 13 jan-12 kl 23:49 »
Jo, jag börja fundera på om det kan vara en vessla då den verkar klämma sig in mellan så små utrymmen. Pinnarna inne i blandgruppen hänger endast i snören uppe i taket, så de djuren som sitter där lär den inte komma åt om den inte har vingar.  :-X Sedan sover en hel del uppe på fönsterbrädorna med som ej ligger i närheten av något klätterbart.

En av våra katter är inne i hönshuset med. Han har fångat, dödat och ätit flera ekorrar ... Om han tar ekorrar borde han kunna ta en vessla om han får chansen.  :-\ Råttor är han duktig på o ta också (brukar samarbeta med honom, jag jagar fram råttan, han klipper den ::) ) liksom komma släpandes med enorma sorkar.
« Senast ändrad: 13 jan-12 kl 23:52 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #981 skrivet: 14 jan-12 kl 01:40 »
Jag blev så fruktansvärt ledsen när jag läste det här Linkoso! Det är ju alltid sorgliga saker i hönsledsentråden, men det här var extra hemskt! Av alla människor jag vet som håller på med höns tror jag du är den som liksom står dem närmast, växt upp med dem, håller på så mycket med dem, med avelsarbete och sånt och som blir allra mest ledsen över sånt här.

Jag skulle också bli väldigt upprörd om det hände mina hönor, men jag inbillar mig att du tar det hårdare. Dina hönor är dina vänner, nästan som din familj tror jag?

Jag håller tummarna och ber en bön att minken/råttan/vesslan eller vad det nu är fastnar i fällan och får sitt rättmätiga straff och att inget mer av dina fjäderfän dör!

Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

pytte

• -
« Svar #982 skrivet: 14 jan-12 kl 10:45 »
Nej men usch Sandra jag lider med dig, får nästan ont i magen bara jag tänker på vad du fått möta i hönshuset :'(
När jag läste om detta kollade jag extra noga att det var stängt hos mina höns, man vet ju aldrig.
Många tröstekramar till dig!
Har en engelsk cocker,  welsumer, stor laxfärgad faverolle, blomme och  blandras höns.

karsan

• Södermanland
« Svar #983 skrivet: 14 jan-12 kl 12:26 »
O Sandra, vilken katastrof!   Och en liten vessla (troligen) - tänk att den kan ställa till så mycket elände.

Jag kan inte hitta på något särskilt att säga till tröst.  Vill bara passa på att tacka för alla roliga och hönskunskaper du har delat med dig av under åren....   Fortsätt att berätta om eländena  också.. 

karin

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #984 skrivet: 14 jan-12 kl 14:43 »
Jo, jag börja fundera på om det kan vara en vessla då den verkar klämma sig in mellan så små utrymmen. Pinnarna inne i blandgruppen hänger endast i snören uppe i taket, så de djuren som sitter där lär den inte komma åt om den inte har vingar.  :-X Sedan sover en hel del uppe på fönsterbrädorna med som ej ligger i närheten av något klätterbart.

En av våra katter är inne i hönshuset med. Han har fångat, dödat och ätit flera ekorrar ... Om han tar ekorrar borde han kunna ta en vessla om han får chansen.  :-\ Råttor är han duktig på o ta också (brukar samarbeta med honom, jag jagar fram råttan, han klipper den ::) ) liksom komma släpandes med enorma sorkar.

Den kan hoppa från fönstret upp på pinnarna eller komma ner till pinnarna från taket. Kanske inte kan klättra på en slät hård skiva men på en dörrpost tror jag. Vet att de är rent för fjevfliga. Döden är enda botemedlet och finns det en så kan det finnas fler. Hoppas katten håller rent framöver.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #985 skrivet: 14 jan-12 kl 14:58 »
Kan vara både råtta o iller oxå .
Stackars dej  :'(
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #986 skrivet: 15 jan-12 kl 12:24 »
Vi har hittat spår i snön som kommit nu vid ett stenrös. Och enligt morfar som är jägare så ser det ut o vara mink. Det där med kaninburen har vi nog löst hur den lyckats fått ut fåglarna. Den har först pressat sig igenom gallret (som är lite töjbart om man tar i lite). Sedan har den tryckt upp gallret underifrån i ett hörn (blod smetat på väggen i ett hörn) så luckan öppnats och fått ut bytet.
« Senast ändrad: 15 jan-12 kl 12:28 av Linkoso »
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #987 skrivet: 15 jan-12 kl 12:35 »
Tom min 2.5kg illerhane tar sej in i en kaninbur , honan på 600g smiter ut o in som en blixt.
Hoppas ni får tag på förövaren .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Pippilutt

• Södermanland
« Svar #988 skrivet: 15 jan-12 kl 14:28 »
Linkoso, du får nya vaktelägg av mig. Delar snart upp mina igen och har då vita jumbo, honung och vilt jumbo och honung och vilt tjockisar.

Men se till att fånga minken.....För han kommer tillbaks.

För 17 år sedan dödade minken 51 hönor en natt. Den hade gnagt sig igenom ett hörn i taket i vårt -vad vi trodde- idiotsäkra hönshus.
Nästa dag kom han tillbaka när vi spikade nya brädor i taket. Vi såg att kvarvarande höns stelnade på sina pinnar och eftersom hammaren redan var över huvudet var det bara att slänga den efter minken. Fullträff, minken blev svårt medtagen och släpade sig till det råtthål han kommit upp ur. Hanns ifatt och togs av daga. 40 cm utan svansen.

En tjänst gjorde den oss, Efter den dagen har vi inte haft en enda råtta här, fortfarande efter så många år. Han gjorde rent hus och sedan har våra och grannens tillsammans 8 katter kunnat hålla efter.
Att arbeta är kul - det har jag sett själv

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #989 skrivet: 15 jan-12 kl 20:17 »
Känner mig spyfärdig. Den har tagit 2 till... (hade en levande fångstfälla utanför en dörr men den valde o gå förbi den tydligen) ! En till araucanatupp o sedan blandrastuppen grönavågen skulle ha. En kropp var fortfarande varm när jag kom... Har skenat runt med Emil o lyst efter den skyldige, nätat, blandat cement o letat tänkbara hål den kan komma in igenom och klaffat igen. Har tagit alla araucanor o proppat in med de andra favoriterna (börjar bli trångt i hästtransporten som det är, tätt är det iaf). Restrerande har jag skickat in till blandgruppen. Bommat igen vid dörren med skivor, plankor, hinkar ...  :-\ 

Har försökt gjort fällan lite mer lockande (förutom ett ankhuvud som bete inuti) med o ta fjädrar från kragen på det senaste offret o sprida utanför o inuti fällan ... Lagt lite ris uppepå taket samt som jag fått tips om försökt bygga "ledgångar" in i fällan ...

nej gud vad tråkigt  :'(
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #992 skrivet: 17 jan-12 kl 17:41 »
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

Pernilla Lava

• Södermanland
« Svar #993 skrivet: 18 jan-12 kl 20:23 »
Ja tråkigt som f•n när djur dör!

Min avels JJ höna trillade av pinnen för några dagar sedan. Avels året blit inte riktigt som man tänkt sig för flera av oss.

Linkoso jag känner med dej, vilken mardröm! Urk.
Dont panic go organic! Odlar för husbehovet och vännerna :)
Höns Påfågel och Kalkoner

Idalun

• Småland
« Svar #994 skrivet: 22 jan-12 kl 14:19 »
Ledsen över att min brorsdotter (2,5 år) har blivit skrämd av mina höns.  :(

Hon var med mig ute i hönshuset och jag vände ryggen mot henne någon sekund för att plocka äggen. Hon stod utanför i gången som är upphöjd ca 2dm, men med öppen dörr. Plötsligt börjar hon gråta. Jag varken såg eller hörde något som kunde ha skrämt henne, men hon grät. Vi tittade tillsammans en stund och sedan tog hon glad i hågen äggen med sig och vi gick hem.
Men nu är hon tydligen jätterädd för höns och även för änderna vid ån och vaknar av mardrömmar om att hönsen jagar henne.  :o :'( :'(
Hon älskar annars alla djur och har alltid själv velat gå ut och titta på hönsen. Jag känner mig ledsen och dum som har utsatt henne för något som gjort henne så rädd. :-[ :'(

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #995 skrivet: 22 jan-12 kl 19:43 »
Tack Orange min Duva för dessa 12 åren förlåt jag höll dig vid liv mer än nödvändigt den sista veckan.
Du var vaken och medveten in i det sista hälsa Örni och de andra i hönshimmlen
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #996 skrivet: 22 jan-12 kl 20:05 »
Tack Orange min Duva för dessa 12 åren förlåt jag höll dig vid liv mer än nödvändigt den sista veckan.
Du var vaken och medveten in i det sista hälsa Örni och de andra i hönshimmlen
:'( :'( :'( tröstkram
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #997 skrivet: 22 jan-12 kl 21:55 »
Åhh vad tråkigt!! Vad vacker hon var  :'(
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

Markim

• eggeby.blogspot.com
    • Uppland
    • eggeby.blogspot.com
« Svar #998 skrivet: 22 jan-12 kl 22:06 »
Cokett: fan va trist..=((..
Önskar mina kunde bli så gamla oxå..

Annars är jag så lessen för Steve har blivit galen..Fan..Jäkla tupp..
Min älskling oxå vad annars..=(
You want some..Come get some

Pullarius

• Uppland
« Svar #999 skrivet: 22 jan-12 kl 22:47 »
Oj så tråkigt med Steve. Hur yttrar det sig?
Bor efter att jag gått i pension i en om och tillbygd sommarstuga nära Rasbokil i Uppland med Hedemorahöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

544 gäster, 3 användare (1 dolda)
sökaren men hur, mess59

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser