Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  allmänna höns ledsen tråden  (läst 234399 gånger)

David97

• Gäst
SV: allmänna höns ledsen tråden
« Svar #880 skrivet: 04 nov-11 kl 13:17 »
Tuppen lever. Mamma har hört honom gala. Men han verkar ej hitta tillbaka. När tupparna hemma galer svarar han o låter som han närmar sig men sen låter det som han gått längre bort igen. :( Mamma har tittat lite i skogen men ser ingen tupp. O det är mörkt när jag kommer hem. :( Snälla, låt han hittas ikväll lr iaf överleva natten så jag har chans o leta i dagsljus!

Synd att inte jag bodde närmare, då skulle jag hjälpt dej!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #881 skrivet: 04 nov-11 kl 17:30 »
David du bör nog isolera den pickade hönan så dom andra inte kommer åt henne o kan picka annars så fortsätter dom .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

David97

• Gäst
« Svar #882 skrivet: 04 nov-11 kl 17:33 »
Ok.. Men dom ska inte leva mycket längre (hoppas inte mer än till helgen) Sen har jag ingen plats, hönor går överallt  ;D...

Lycka

• Ångermanland
« Svar #883 skrivet: 04 nov-11 kl 18:05 »
Min första sv dvärgtupp flög till skogs då jag skulle sätta honom i sommarburen.
han hade kommit dagen innan.
Han var i skogen flera dagar.
Till sist fångade vi honom med hjälp av uppspända bärnät.
Hedemorahöns

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #884 skrivet: 05 nov-11 kl 08:52 »
Ja, jag har haft en islandshöna som var i skogen i 1 vecka ... Men henne såg vi ju gick där i skogen och jag lyckades nästan fånga henne flera kvällar i rad.
Var ut o letade i 1,5 timme till igår kväll, ingen tupp. Har stått o lyssnat nu på morgonen efter kuckeliku. De här hemma galer för fullt men inget svar från skogen... Har varit lååångt in i skogen nu på morgonen med, inte ett spår, gått över en grusväg o in på skogen på andra sidan vägen o letat med. Har kollat runt grannarnas bodar.

Så en räv igår kväll gå mot skogen han är/var i...
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Gallina

• Uppland
« Svar #885 skrivet: 05 nov-11 kl 08:57 »
Ja, jag har haft en islandshöna som var i skogen i 1 vecka ... Men henne såg vi ju gick där i skogen och jag lyckades nästan fånga henne flera kvällar i rad.
Var ut o letade i 1,5 timme till igår kväll, ingen tupp. Har stått o lyssnat nu på morgonen efter kuckeliku. De här hemma galer för fullt men inget svar från skogen... Har varit lååångt in i skogen nu på morgonen med, inte ett spår, gått över en grusväg o in på skogen på andra sidan vägen o letat med. Har kollat runt grannarnas bodar.

Så en räv igår kväll gå mot skogen han är/var i...

:'( Åh vad tråkigt  :'( Jag håller tummar och tår att du snart skriver i hönsglädjetråden att han kommit hem/att du fångat honom!!
Bor på landet med min man, vår dotter, en rhodesian ridgeback och numera även duvor, vaktlar samt höns :-)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #886 skrivet: 05 nov-11 kl 11:10 »
Kom nyss in efter ett par timmar ute i skogen igen. Har sökt på en radie av säkert över 500 meter. När vi var påväg hem så hittade vi 3 fjädrar efter honom på andra sidan vägen i diket ut mot plöjåkern. Jag letar en stund till ute på åkern o upp mot skogen, på holmar. Men inget mer... Inga fler fjädrar, ingen levande tupp, ingen död tupp, inga delar, inget blod... Ingenting.

Nu har jag gett upp.  :'(
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #887 skrivet: 05 nov-11 kl 13:45 »
Kom nyss in efter ett par timmar ute i skogen igen. Har sökt på en radie av säkert över 500 meter. När vi var påväg hem så hittade vi 3 fjädrar efter honom på andra sidan vägen i diket ut mot plöjåkern. Jag letar en stund till ute på åkern o upp mot skogen, på holmar. Men inget mer... Inga fler fjädrar, ingen levande tupp, ingen död tupp, inga delar, inget blod... Ingenting.

Nu har jag gett upp.  :'(

Gud vad jobbigt
det på miner mig om i somras när två ut av våra kycklingar försvann jag va typ och letade halva natten
men hittade inget inte ens fjädrar jag visste inte
om de levde eller om dem va döda suck !

hoppas att han dyker upp jag håller tummarna
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

Lycka

• Ångermanland
« Svar #888 skrivet: 05 nov-11 kl 13:47 »
För det mesta hittar man ingenting.
Min tupp hörde man av på dagarna.
Hedemorahöns

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #889 skrivet: 06 nov-11 kl 08:16 »
Det var ju det att han gol i förrgår, svarade de andra. Men då var jag inte hemma, så kunde inte ut o leta, annars skulle jag kutat ut direkt o lyssnat efter ljuden av honom. Men igår inte ett endaste kuckeliku ... Ska ut nu o lyssna med men jag tvivlar. Antingen är han uppäten, eller så har han vandrat åt h*lvete och inte hittar tillbaka igen. Jag kunde höra mina andra tuppar igår när jag var långt ut i skogen o letade, man hör väldigt bra/långa vägar. Hittade en av våra grå katter flera gånger då mycket av skogarna är planterade skogar så det är väldigt "öppet" så man ser långa vägar o tydligt om något rör sig på ytorna.

Maddie

• Uppland
« Svar #890 skrivet: 06 nov-11 kl 21:45 »
Går och vaktar hönsen som så gärna vill vara ute och sparka i löven, springer in och steker några ägg och sen fort ut ut igen och :  Naturligtvis sitter höken på finaste hönan, den enda med svart kam.....  :'(  Jag visste väl att han satt någonstans och höll ögonen på mig... Att jag inte lär mig...   :'(  :(

Granbackstove

• Uppland
« Svar #891 skrivet: 06 nov-11 kl 22:04 »
Naturligtvis sitter höken på finaste hönan

Ja, alltid! Jag begriper inte varför det ska var på det viset. Här försvann finnaste Gullan-Pullan förra veckan. Med sin charmiga utväxt vid ögat, alltid värpande och ätandes ur min hand.

Alla har rätt att leva, men varför ger de inte sig på ungtupparna, som ju ändå ska bort innan vintern?
Har genbank för bland annat sybehör och blomkrukor från 1900-talet.

Maddie

• Uppland
« Svar #892 skrivet: 06 nov-11 kl 22:24 »
Ja, alltid! Jag begriper inte varför det ska var på det viset. Här försvann finnaste Gullan-Pullan förra veckan. Med sin charmiga utväxt vid ögat, alltid värpande och ätandes ur min hand.

Alla har rätt att leva, men varför ger de inte sig på ungtupparna, som ju ändå ska bort innan vintern?

Hej Tove  :)   

Beklagar den fina Gullan Pullan..  :'(

Tupparna hade sprungit och gömt sig... tänk om alla hönsen hade hjälpt till i stället, då hade höken aldrig visat sig igen.. men den måste vara mycket hungrig , den skrek av ilska när jag kom och sen såg jag genom fönstret, hur den gick och sparkade i dun högen direkt efter jag tagit bort hönan  :-\ 

Granbackstove

• Uppland
« Svar #893 skrivet: 07 nov-11 kl 12:57 »
men den måste vara mycket hungrig , den skrek av ilska när jag kom och sen såg jag genom fönstret, hur den gick och sparkade i dun högen direkt efter jag tagit bort hönan  :-\

Då var den väldigt hungrig. Här har jag aldrig varit med om att den har stannat kvar efteråt.
Har genbank för bland annat sybehör och blomkrukor från 1900-talet.

AnGu

• Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
« Svar #894 skrivet: 07 nov-11 kl 13:38 »
Nu vill jag ha ägg, inte ett ändaste ägg ifrån mina flockar .. Visst kanske inte så konstigt då majoriteten består utav kycklingar men vadå? Dem äldsta är ju 24 veckor går mot 25 och dem borde ju lägga ägg nu snart !! Mina två enda hönor som är 1½år har fortfarande uppehåll ...

Varje gång jag går ut till hönsen så hoppas jag så inerligt att där ska ligga något ägg, men nix. Inte änns låssas äggen lurar dit dem för att värpa :( Trode att det skulle hjälpa dem lite på traven.

Så nu går jag i väntans tidet efter iallafall 1 ägg !

Misonten

• Västergötland
« Svar #895 skrivet: 07 nov-11 kl 17:07 »
Usch jag är så (&%((/%) arg o samtidigt ledsen. Hörde skrik från hönsgården ik, sprang ut för jag tänkte att nu har höken slagit till. Vad står det i hönsgården om inte en jakthund med min silkeshöna söndersliten i munnen ;( Adrenalinet pumpade så jag skrek åt hunden som släppte fågeln, jag fick in den i kycklinggården och kunde stänga som tur var. Men han hade redan hunnit döda ytterliggare 1 mille fleur och skadat en silkes till ;( Ägaren kom efter en stund, hunden hade gps på sig. Han fick sig en rejäl omgång av sambons farmor som älskar hönorna så. Och han ska betala nya hönor. Men ahhhh 3 gången vi har besök i hönsgården av HUNDAR, peppar peppar ännu inte haft besök av något vilddjur....  Och vi har inte ens jaktmarker i området... HELT OTROLIGT!!!! (var bara tvungen att skriva av mig lite)
Mille Fleur, Silkeshöns, Araucana, några blandisar. Japansk jumbovaktel, Mignon samt 2 bondkatter. Bor tillsammans med sambo strax utanför Tidaholm

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #896 skrivet: 07 nov-11 kl 17:17 »
Usch jag är så (&%((/%) arg o samtidigt ledsen. Hörde skrik från hönsgården ik, sprang ut för jag tänkte att nu har höken slagit till. Vad står det i hönsgården om inte en jakthund med min silkeshöna söndersliten i munnen ;( Adrenalinet pumpade så jag skrek åt hunden som släppte fågeln, jag fick in den i kycklinggården och kunde stänga som tur var. Men han hade redan hunnit döda ytterliggare 1 mille fleur och skadat en silkes till ;( Ägaren kom efter en stund, hunden hade gps på sig. Han fick sig en rejäl omgång av sambons farmor som älskar hönorna så. Och han ska betala nya hönor. Men ahhhh 3 gången vi har besök i hönsgården av HUNDAR, peppar peppar ännu inte haft besök av något vilddjur....  Och vi har inte ens jaktmarker i området... HELT OTROLIGT!!!! (var bara tvungen att skriva av mig lite)

Nej gud KAN FOLK INTE HÅLLA KOLL PÅ SINA HUNDAR !
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

Markim

• eggeby.blogspot.com
    • Uppland
    • eggeby.blogspot.com
« Svar #897 skrivet: 07 nov-11 kl 18:05 »
Doris är borta.
Höken kom men han tog ingen vad jag såg.
Men jag hittar inte Doris.
Jag orkar inte ens gråta..
You want some..Come get some

Majasmamma

• Gästrikland
« Svar #898 skrivet: 07 nov-11 kl 18:47 »
Doris är borta.
Höken kom men han tog ingen vad jag såg.
Men jag hittar inte Doris.
Jag orkar inte ens gråta..

Lider med dig. Det hemskaste är att inte veta. Ovetskapen är helt klart värre än allt annat.
Synd om dig nu  :'(
Vill man så kan man ;P

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #899 skrivet: 08 nov-11 kl 11:18 »
Nu vill jag ha ägg, inte ett ändaste ägg ifrån mina flockar .. Visst kanske inte så konstigt då majoriteten består utav kycklingar men vadå? Dem äldsta är ju 24 veckor går mot 25 och dem borde ju lägga ägg nu snart !! Mina två enda hönor som är 1½år har fortfarande uppehåll ...

Varje gång jag går ut till hönsen så hoppas jag så inerligt att där ska ligga något ägg, men nix. Inte änns låssas äggen lurar dit dem för att värpa :( Trode att det skulle hjälpa dem lite på traven.

Så nu går jag i väntans tidet efter iallafall 1 ägg !
Anna - min erfarenhet är att de inte lockas av att lägga ägg fast man lägger dit låtsasägg. Hönsen är redo när de är redo liksom. vissa av mina som kläcktes i våras har inte börjat ännu dock har tupparna börjat para sig med några dem så det borde ju hända något. Däremot lockas de av att ruva om man har ägg framme. De äldre som värper här är silkeshöns, vithätta och Faverolle. Faverollehönan har inte tagit något uppehåll trots ruggning. De verkar vara otroliga äggläggare. La hela förra vintern med - nu hoppas jag hon vilar snart. Då ingen vill köpa mina dvärgägg om de får välja stora ägg,  så har jag alldeles för mkt småägg... kärt bekymmer kanske  ;)
Glöm inte bara att hålla minst 8 timmars ljus så ska unghönsen enligt andras erfarenhet värpa medan de gamla tar paus. Än så länge är det ju naturligt ljus så än länge.
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Dela detta:

* Inloggade just nu

580 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser