Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hundfoder?  (läst 1654 gånger)

MrsB

• Småland
Hundfoder?
« skrivet: 05 okt-09 kl 17:32 »
Har haft egna höns i ca 30 år. Mina föräldrar hade höns. Men när jag har lusläst allt här så begriper jag att vi egentligen inte har kunnat något. Mest imponerad blir jag av alla unga människor som verkligen är insatta i ämnet.
Nu till min fråga. Kan man ge uppblött hundfoder till höns? Har en hund som har blivit allergisk och en massa hundfoder. Har läst på fodersäcken men blir inte klokare. Snälla, hjälp mig. Och om jag kan ge dem detta, hur mycket dagligen i så fall? Har enbart 15 höns (naturligtvis 2 tuppar också) ;)
Tack på förhand

murtorpet

• Gäst
SV: Hundfoder?
« Svar #1 skrivet: 05 okt-09 kl 18:28 »
.
« Senast ändrad: 17 nov-09 kl 12:37 av murtorpet »

MrsB

• Småland
« Svar #2 skrivet: 05 okt-09 kl 18:31 »
Tack, nu blev jag glad. Istället för att räven skall få det så skall nu mina hönor få det. Hur är det med kattfoder (torrfoder)? Kan man ge det också? Naturligtvis krossat och blötlagt.

murtorpet

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 05 okt-09 kl 18:47 »
.
« Senast ändrad: 17 nov-09 kl 12:38 av murtorpet »

Weasel

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 05 okt-09 kl 19:05 »
Jag har också fått en massa hundfoder från djursjukhuset som folk lämnat tillbaka (smakgaranti). Detta var verkligen det bästa hönsen och ankorna ätit, inte ett spår kvar efter det! De fick ju så klart också det uppblött.
Ge en skål om dagen, mest som godis, så de inte blir dåliga i magen när de kanske är vana vid enbart torrt hönsfoder.
« Senast ändrad: 05 okt-09 kl 19:07 av Weasel »
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

MrsB

• Småland
« Svar #5 skrivet: 05 okt-09 kl 19:15 »
Skall börja med lite grann så de får vänja sig först. Beträffande kattfodret så vet alla som har katt hur kräsna dessa djur är ;D.
De svälter hellre än äter något jag har bestämt. Har inte så mycket men det är ju lite "starkare" än hundfoder så vi får se hur de blir i magarna. Tack för era svar. Kanske inte rätt ämne att skriva under men undrar också om jag kan ge mina höns lite av våra mulitvitaminer i vattnet. Brustabletter. Friggs. En tablett på 6 liter vatten? Går det? Eller är de för "konstgjorda"?

Attes matte

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 05 okt-09 kl 22:16 »
Är det inte lite pinsamt för hundfoder-tillverkarna att man utan problem kan ge hundfoder till hönsen...  ;D  ::)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

mascot

« Svar #7 skrivet: 06 okt-09 kl 23:51 »
Upp blött katt och hund foder, det är mums tycker mina hönor.

Mvh elin

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #8 skrivet: 18 okt-09 kl 09:56 »
hej,

samma här... mina hönor älska uppblöt kattfoder... men det känns lite konstigt att ge de kyckling smaken bara.....

även mina små bebisar får detta de första veckorna.. riktigt bra protein tillskott!!

mvh

jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #9 skrivet: 20 okt-09 kl 09:35 »
Så snart mina hönor släpps lösa i stallet rusar de bort till katternas matskålar och slukar alla de små smulorna av deras torrfoder som katterna själv inte äter. Skålen är kliniskt ren när hönsen varit i farten så det borde vara nåt de behöver eller enbart tycker är gott i kattmat  ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Dela detta:

* Inloggade just nu

589 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser