Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  AKUT!  (läst 1754 gånger)

Blåöga

AKUT!
« skrivet: 01 okt-09 kl 09:44 »
Hittade precis en av mina franska vädurar liggande livlös i buren. De har regnat lite här på morgonen så han var helt blöt. Har tagit in honom och torkat honom, försöker nu massera honom, speciellt magen och det har kommit lite urin. Kaniner brukar ha problem med matsmältningen? Vad finns annars att göra?

frineur

SV: AKUT!
« Svar #1 skrivet: 01 okt-09 kl 10:28 »
Ringa en veterinär?

Blåöga

« Svar #2 skrivet: 01 okt-09 kl 10:33 »
Är nästan till 100% säker på att jag får bättre svar här än en veterinär kan ge mig. Brukar vara att "det är ofta så med kaniner, kan inte förklara det".

Nu ligger han bara still här på sidan och andas lugnt, försöker få i honom vatten men det är inte så lätt...

Attes matte

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 01 okt-09 kl 10:52 »
Hur gammal är han? Har han någon känsel i baktassarna? (Man kan nypa lite i en trampdyna och se om man får någon reaktion. Dom ska normalt rycka åt sig tassen.) Testa att ge en mättad druvsockerlösning med en liten spruta direkt i munnen. Alltid slickar dom i sig nåt.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

murtorpet

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 01 okt-09 kl 10:55 »
.
« Senast ändrad: 17 nov-09 kl 12:42 av murtorpet »

Blåöga

« Svar #5 skrivet: 01 okt-09 kl 11:09 »
Han är 9 månader. Jag fick nypa ganska hårt för att han skulle reagera men då gjorde han det. Han blandat till lite ljummet vatten med socker i och försöker få i honom det men det går trögt. Tack för hjälpen, tar gärna emot fler tips.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 01 okt-09 kl 11:42 »
Det skulle ju kunna vara kaninförlamning... Den har jag inga bra erfarenheter av  :'( , men dom kaniner jag haft som fått det har varit kring 10-16 veckor gamla. Och dom har jag varit tvungen att ta bort. Selen-brist anses ju vara en bidragande orsak till kaninförlamning, så kanske att det skulle gå att i efterhand ge en ganska stor dos vitamintillskott som innehåller selen. Det kan gå...
Det är ju lite svårt att avgöra hur långt man ska gå innan man ger upp oxå...  :'(

Men som sagt, håll kaninen varm, försök få i honom vätska (druvsockerlösning är ju bäst, men vanligt socker får väl duga om du inte har druvsocker) och har du ett selentillskott så är det ju värt att prova.

Håller tummarna!

/Sara

Gamina

« Svar #7 skrivet: 01 okt-09 kl 11:52 »
Nu kan jag inget om kaniner utan gick vilse in hit och blev nyfiken på att läsa några trådar.
Selen är ingen vitamin utan ett mineral. Det är ett viktigt mineral som saknas i de svenska jordarna. Det gör att fodrar man med bara hö så kommer det uppstå en brist. Ger man djuren någon typ av färddigfoder så brukar selen vara tillsatt.
Att ge kaninen en stor dos selen i detta läge kan vara direkt skadligt för den eftersom selen förutom att vara viktigt även är giftigt i för stora koncentrationer. De flesta mineral kan man överdosera oerhört mycket innan de bli skadliga men redan dubbel eller om det var tredubbel dos med selen är väldigt farligt.
Genbank för Gotlandshöns

Attes matte

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 01 okt-09 kl 12:12 »
Jo, jag vet att selen är ett mineral. Men oftast innehåller vitamintillskott av tex E-vitamin även selen. Om jag läser på mitt flytande e-vitamin/selen-tillskott så är det ett väldigt stort spann mellan normal- och maxgiva per dygn. Håller man sig nånstans däremellan så är det ju inte skadligt, men självklart ska man inte överdosera. Beklagar om det framgick som att jag menade det.

/Sara

Blåöga

« Svar #9 skrivet: 01 okt-09 kl 21:09 »
Tack för all hjälp men jag har tyvärr haft kaninbegravning ikväll. Det var sorgligt men jag hade nästan det lite på känn. Tror på det du skrev Sara att det var förlamning eller något liknande.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #10 skrivet: 01 okt-09 kl 21:19 »
Åh, va tråkigt...  :'(
Har ni fler kaniner så kan det kanske vara en idé att börja tillsätta en grund-dos med selen-tillskott för att försöka undvika att det upprepas...
Tröstekramar till er!

/Sara

Gösta

« Svar #11 skrivet: 02 okt-09 kl 15:55 »
Här påvisas risken med att inte ha tillräckligt god kännedom om foderstater.
Använd Rabbfor 12-16 så slipper du problemet i fortsättningen. Innehåller rätt dosering i vitaminer och mineraler.
Gösta

Attes matte

• Jämtland
« Svar #12 skrivet: 02 okt-09 kl 20:25 »
Men... Har du inte sagt att Rabbfor inte ska användas på kaniner som inte är produktionsdjur?

Då är det väl bättre att ge ett foder med lite mer "normala" nivåer av protein...? Tex Mästers eller Stampe eller liknande?

/Sara

Gösta

« Svar #13 skrivet: 02 okt-09 kl 21:39 »
Jag har sagt att Rabbfor inte ska användas till Gotlandsrasen och till dvärgraser. Här var det frågan om en Fransk Vädur. ;)
Gösta

Attes matte

• Jämtland
« Svar #14 skrivet: 02 okt-09 kl 22:26 »
Ja, fast en sällskaps-vädur.  ;) Då är väl inte direkt ett produktionsfoder nödvändigt. Med tanke på hur omöjligt det har varit att få tag på fräscha säckar Rabbfor här så skulle aldrig en sällskapskanin klara att äta upp en säck innan den (säcken alltså) börjar traska ut ur stallet av sig själv...  ;)
Men det kanske är lättare att få tag på fräscha säckar på annat håll i landet...

/Sara

Gösta

« Svar #15 skrivet: 03 okt-09 kl 18:08 »
Kan hålla med om att en säck till en kanin är lite svårt att hantera.
Gällande hållbarheten gäller det att förvara pellets torrt så det inte möglar!!
När ni handlar pellets så titta på tillverkningsdatum. Finns stämplat på säcken. Skall inte vara äldre än en månad när ni köper. Är det äldre så får de ta hem nytt foder 8)
Gösta

Dela detta:

* Inloggade just nu

621 gäster, 1 användare
Riepie

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser