Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  välja kaninras första hand ull andra kött  (läst 934 gånger)

MNehm

välja kaninras första hand ull andra kött
« skrivet: 29 sep-09 kl 10:44 »
Jag har blivit väldigt sugen på att skaffa angora kaniner (kanske två stycken eller så) för i första hand ullen. Men jag skulle även vilja lite kullar för köttets skull till husbehov.

Är angoran för liten för att det ska fungera som köttdjur för husbehov?
Finns det någon annan ras med trevlig ull som är en bättre kompromiss? Eller bör jag kanske ha två olika raser?

Charlotte

• -
SV: välja kaninras första hand ull andra kött
« Svar #1 skrivet: 29 sep-09 kl 11:08 »
 Angora eller Satinangora (dom två ullraser vi har i Sverige) fungerar bra som Husbehovskaniner för  ull, skinn och kött :)
 Mina honor får ganska stora kullar som dom tar bra hand om. En vuxen angora ska väga minst 3,5 kg (om jag nu inte minns alldeles fel sen mina "utställningsdagar"), så dom är inte så små.
 Det går väl åt lite mer mat eftersom både ungarna och deras ull ska växa men å andra sidan hinner man ju få en del ull innan slakt också.
                                Mvh
                              Charlotte
« Senast ändrad: 29 sep-09 kl 11:11 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

nysse

SV: välja kaninras första hand ull andra kött
« Svar #2 skrivet: 07 okt-09 kl 10:00 »
Jag har satinangora och dom är helt fantastiska, så gulliga och lugna. Har just nu 3 honar, 1 hana och 5 babisar. Sittar helt lugna när dom skal klippas.
Har och gotland och rex - och dom är mera spralliga.

Dela detta:

* Inloggade just nu

500 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser