Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Valnötter  (läst 3220 gånger)

eva_i_paradiset

• KESO på mattes huvud
Valnötter
« skrivet: 23 sep-09 kl 21:13 »
Hej! Är det någon som vet hur man går tillväga med valnötter? Ska jag plocka dom från träden eller vänta tills de faller av? Ska jag ta bort det gröna höljet innan jag torkar dom eller inte? Vore tacksam för tips och svar....massor med valnötter i träden! :)
Höstnjuter i paradiset utanför Gränna med ungar, man, och djur!!!!

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
SV: Valnötter
« Svar #1 skrivet: 24 sep-09 kl 04:43 »
Jag väntar tills dom trillar av. De ska skalas men ta på dej gummihandskar av något slag, de färgar av jättemycket. Gilar du växtfärgning är skalen bra till det, de ska ge brun nyans.
Därefter brukar jag lägga de på vedpannan för torkning. Provade också att lägga nötter ovanpå ackumulatortankarna, men de blev beska. Jag vet inte om de torkade för långsamt.
Annars kanske det går att torka dom  ugnen.
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Riekje

• Värmland
    • LillHägna
SV: Valnötter
« Svar #2 skrivet: 16 okt-09 kl 18:35 »
man väntar tills de trillar av - sen väntar man tills den gröna skalen lossnar.
Om man sen förvarar nötterna i en korg e.d. torkar de av sig själva och kan man äta hela vintern. Självklart är de godast när de är färska.

Dela detta:

* Inloggade just nu

470 gäster, 2 användare
Tur-Johan, Mammalia

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser