Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjärnskador?  (läst 1531 gånger)

jasmine83

• Uppland
Hjärnskador?
« skrivet: 23 sep-09 kl 18:15 »
Igår e.m när min mamma kom ut såg hon en stor grå fågel som lyfte och en av mina hönor kom springande för livet därifrån... Hon har inte så mycket fjädrar kvar men inga synliga sår och  vad mamma kunde se vart hon inte tappad från hög höjd... Problemet är att hon vill inte titta med ena ögat och nu bara ligger hon och vill inte äta eller dricka själv... Någon timme efter angreppet var hon uppe och gick men hon gick in i saker... Nu är hon ju inne i en mindre bur men jag vet inte vad jag ska göra... Ska jag ta bort henne? Hon verkar inte direkt ha ont någonstans... Kan hon ha fått någon form av hjärnskada? Tacksam för snabba svar, vill inte att hon ska lida i onödan?
Hos oss bor förotom 21 hönor med sina två tuppar, 15 myskankor, två hundar, fyra katter och två åsnor...

Kålrabbis Mamma

• Värmland
SV: Hjärnskador?
« Svar #1 skrivet: 23 sep-09 kl 20:45 »
Efter tex. ett rovfågelangrepp är chocken ofta värre än tex. fysiska skador. Hon behöver lugn och ro och dämpat ljus för att ev. kunna hämta sig. Jag hade en anka för några år sedan som klarade sig från en rävattack men var helt apatisk i ett par dagar, trodde jag skulle få avliva henne. Men hon hämtade sig efter några dagar. Nu kan ju hönan ha inre skador som du inte ser. Rovfåglar attackerar ju med klorna och använder dom till att punktera lungorna på bytet. Inte mycket till hjälp kanske men endera avvakta eller avliva, du ser väl om det blir någon förbättring eller inte, hoppas på det bästa.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

prince

« Svar #2 skrivet: 23 sep-09 kl 21:43 »
För flera år sen hade jag räv som tog ALLA mina höns förutom en..
Hon satt inne i hönshuset i veckor och vägrade gå ut, kammen blev blek och hon bara satt på pinnen dygnet runt..

Hon repade sig men det tog tid..  Chocken är värre än angreppet.... 
Mina pärla blev sig själv igen och har överlevt 3 attacker till av räv....

jasmine83

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 24 sep-09 kl 12:41 »
Känns bra att veta... problemet är att hon inte vill äta själv, men det kanske dom heller inte gör när dom är i chock? Hon lyssnar och vrider på huvudet och så när man kommer i alla fall så hon är inte helt borta... Om rovfågeln skulle ha punkterat något borde det väl vara ett ingångs hål någonstans, det är det inte... gärna fler förslag på vad jag kan göra eller om någon har någon annan idè....
Hos oss bor förotom 21 hönor med sina två tuppar, 15 myskankor, två hundar, fyra katter och två åsnor...

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 24 sep-09 kl 17:00 »
Dom äter inte om dom är i chock. Hon behöver bra lugn och ro för att kunna hämta sig. Är det hundar eller andra djur kan veterinären ge en spruta mot chock i ett tidigt skede, men det kanske inte är aktellt i ditt läge. Vätska behöver hon ju förstås efter ett tag. Försök att få i henne lite druvsockervatten med en pippette eller spruta men mycket lite i taget så du ser att hon sväljer. Hellre lite oftare än mycket på en gång. Ha lite mysig halm hos henne så hon kan kura ner sig, känslan att vilja gömma sig kan sitta i ett tag efter ett angrepp. Jag har haft en höna som låg och tryckte en hel dag innan hon kom fram efter hon blivit skrämd. Jag håller tummarna för dig och din höna :)

jasmine83

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 24 sep-09 kl 18:23 »
Hon är inne i en kanin bur , hon äter och dricker om man ger henne med spruta men hon verkar inte se något.... Hon går och strykert sig mot saker men kan det ha med att göra att hon vill gömma sig?

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 24 sep-09 kl 18:54 »
Ingen aning faktiskt. Hon kan ju vara skadad i huvudet eller i ögonen. Men trycka vill dom gärna göra en tid efter att dom blivit angripna, en instinkt dom har. Du kan nog bara avvakta ett tag och se hur det utvecklar sig. Önskar lycka till.

jasmine83

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 24 sep-09 kl 19:59 »
tack för hjälpen... fortsättning följer

Dixiebelle

• Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
« Svar #8 skrivet: 25 sep-09 kl 12:22 »

Åh nej! Hoppas hon mår bättre snart! Det är säkert bara chocken. Och ifall nåt hänt med ögat så kan hon säkert leva med bara ett...i värsta fall.
Håller tummarna!

tack för hjälpen... fortsättning följer
*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 25 sep-09 kl 12:25 »
Har en Holländsk vithätta som bara har ett öga och hon klarar sig utmärkt, är bara lite lättskrämd om man kommer från sidan och hon inte ser vad det är.

jasmine83

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 25 sep-09 kl 18:31 »
detta är en blandning med vithätta, kanske hon får leva med ett öga om hon piggar på sig...
Mamma släppte in henne i hönshuset i dag under dan och då går hon direkt och äter men sen bara ligger hon, nu hade hon gått ut och lagt sig men hon fick komma in i sin kaninbur i värmen... ser inte så ljust ut hittills tyvärr....

jasmine83

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 28 sep-09 kl 08:36 »
Hon har nu fått avsluta sitt liv... Tror hon hade någon nervskada eller något, hon gick bara runt i en liten ring och såg ingenting stackarn...

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #12 skrivet: 28 sep-09 kl 11:38 »
Så tråkigt men strongt av dig att ta bort henne. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

460 gäster, 2 användare
Ros-Marie Karlsson, Tiiril

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser