Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Papayafrön?  (läst 3197 gånger)

karsan

• Södermanland
Papayafrön?
« skrivet: 23 sep-09 kl 07:13 »
Vågar man ge hönsen papayafrön?  När jag tittar på dem med hönsögon ser de jätteläckra ut, men kan där finnas en dold fara, som med avocado?

MrsB

• Småland
SV: Papayafrön?
« Svar #1 skrivet: 27 sep-09 kl 19:00 »
Ger mina höns och papegojor papyafrön. De skall vara lite parasitdödande. Vet ej om det stämmer men har gjort så en massa år och inga av djuren har fått "mask i magen". Torkar en del av fröna i ugnen och ger djuren som godis lite då och då. Ibland får de färska frön. Papaya lär ju också bilda lite antibiotika i kroppen efter vad jag har läst. Vet ej om det är riktigt men tron kan ju försätta berg som det heter. En av mina papegojor fick papaya när han var sjuk och jag inte fick tag i antibiotika (hoppas det är rättstavat). Han blev faktiskt frisk, men det hade han kanske blivit annars också. Enligt mig kan du ge dem papyafrön. Mina tål det i varje fall och är väldigt glada för det.

karsan

• Södermanland
SV: Papayafrön?
« Svar #2 skrivet: 27 sep-09 kl 20:21 »
Tack för svar!  Det låter ju bra. Jag har googlat på papaya efter att jag satte in min fråga här och kom fram till att fröna var ätliga för människor i alla fall. Men det finns ju undantag till huvudregeln att om det är Ok för människor är det Ok för höns.

Dela detta:

* Inloggade just nu

484 gäster, 2 användare
LimJans, KurtisQ69

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser