Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vinterboende för mina höns?  (läst 2962 gånger)

tranicos

• Västergötland
Vinterboende för mina höns?
« skrivet: 18 sep-09 kl 17:04 »
Det här har varit min första sommar med höns och tanken var att en bekant som är bonde skulle ta hand om dem i vinter. Jag har nu insett att jag kommer sakna mina nyfunna vänner och vill ha kvar dem hemma i vinter istället. :)

Jag har lite olika funderingar om hur jag ska lösa detta. De har bott i ett flyttbart sommarhus utan isolering.

Alternativ 1: Isolera "sommarhuset" och sätta dit en lampa.
Alternativ 2: Bygga en bur i källaren med en lucka i fönstret till utegården.

Det vore ju hemskt praktiskt att kunna titta till, och mata dem, i källaren så jag slipper gå ut i mörker och snöslask var gång. Men kommer jag få hela källaren full med råttor måntro?

Det jag vill med tråden är nog att ni ska säga att det är en jättebra idé att ha dem i källaren och att det inte kommer bli några problem alls.

Tack på förhand.
//Linus

Daaniel

• Gäst
SV: Vinterboende för mina höns?
« Svar #1 skrivet: 18 sep-09 kl 17:34 »
råttor finns överallt, men det är nog tryggare i källaren än i ett o isolerat hus. höns klarar sig i 10-15 minus grader. men har du ork att isolera hönshuset så gör't!
Värmelampa kan du också ha.

// Daniel
.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #2 skrivet: 18 sep-09 kl 18:33 »
'Margit' här på forumet hade sina hönor i pannrummet första året om jag inte missminner mig, är nog inte enda som haft höns i källaren. Jag tror inte det blir några större problem med råttor. Kanske får du göra rent lite oftare/noggrannare så det inte luktar. Det beror ju lite på vad man för övrigt har för något i källaren, om det bara är pannrum, cykelförvaring etc, eller om man även har tvätt och sånt där så det inte tar lukt.

Det beror ju lite på mängden höns också... 30 höns i källaren är kanske ingen hit medan fem inte är några större problem.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 18 sep-09 kl 18:41 »
Vi tänkte ha våra vaktlar i källaren till nästa år. Men får sätta något annat som tak så att det inte letar sig upp till huset och luktar illa. Dörren in hade vi tänkt skulle vara i nästan enbart glas så att man får in så mycket "nartuligt" ljus som möjligt. Blir väl en ca 5 grader där nere. och funkar ju! :)

tranicos

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 18 sep-09 kl 19:52 »
Tack för svaren!

Rummet har betongtak och används bara som förvaring för diverse bråte. Vidare har jag bara fyra små hönor plus en tupp. Borde funka ganska bra då kanske? Tänkte regla upp en liten bur i ett hörn av rummet och bygga om ett fönster så det blir en lucka där till utegården. Å andra sidan är det enkelt och snabbt gjort att isolera deras nuvarande hus. De kanske tycker det är välan varmt i källaren (runt 16 grader om jag stänger av elementen) och väljer att sova i sommarhuset ändå och då känns det lite som ogjort arbete. :)

Jag får se hur det blir men ös gärna på med mer tankar och idéer.

//Linus
« Senast ändrad: 18 sep-09 kl 19:54 av tranicos »

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #5 skrivet: 19 sep-09 kl 17:29 »
Ha dom kvar i sommarhuset !
Dom fryser inte mina gick lös hela vintern i en lada.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 20 sep-09 kl 19:46 »
Det ska mycket till innan höns fryser ihjäl. Har dom bara torrt dragfritt och tillgång till mat klarar dom sig utan värmekälla.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

lina-back

• 5 getter så jag är nöjd ett tag
    • Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 23 sep-09 kl 08:46 »
hej!

hur isolerar man bäst för hönsen?   jag har en liten timmerbod som jag funderade på att bygga om... den är full med glipor och sånt.  räcker det att sätta upp skivor på väggarna så det blir tätt eller ska man använda något tätningsmaterial? 

sen undrar jag om fönster....  det finns ett ganska stort hål i väggen på boden där det nog är tänkt att det ska sitta ett fönster. måste man ha det till dom?    läste i en bok att det var lag på det... självklart vill jag att de ska få ljus vintertid men jag bara undrar.

sen undrar jag om hösten är en bra tid att skaffa höns på?

/ lina

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #8 skrivet: 23 sep-09 kl 10:27 »
Det är ett timmerhus alltså, rätt tjocka väggar, du menar? Det isolerar ju i sig så jag tror det räcker med att sätta upp t ex masonitskivor invändigt, som du kan måla för lättare rengöring sen.

Jag vet inte om det är lag på fönster, men trevligt är det ju! Är det 'standardstorlek' på hålet i väggen kan du säkert få tag i fönster billigt eller gratis genom annons.

Hösten fungerar säkert bra så sett att just nu har alla kycklingar just växt upp till unghöns och ungtuppar, folk börjar fundera på hur mycket de vill ha kvar över vintern etc, säkert mycket lättare att hitta höns nu än i vår. Väntar du inte allt för länge hinner de ju vara ute och njuta av varma höstdagar innan vintern. De flesta hönor vill gärna vara ute lite på vintern också, om det inte är allt för mycket snö och kallt vill säga.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Dela detta:

* Inloggade just nu

506 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser