Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ge mineralfodergiva utan kraftfoder?  (läst 4255 gånger)

CallePettson

• Gute får ever
    • Södermanland
SV: Hur ge mineralfodergiva utan kraftfoder?
« Svar #20 skrivet: 17 dec-09 kl 17:24 »
Citera
Det finns intentsivproduktion som inte urlakar marken kolla på: http://www.polyfacefarms.com/default.aspx
De har en produktion med kor, grisar och höns som dom växelbetar med. Om man har områden med örter och olika växter så är det ju trevligt att lammen kan gå och beta av det. Oavsett vad så är det nog bra om lammen kan få fri tillgång till vanligt mineralfoder utan melass och självklart saltsten. Jag har inte riktigt förstått hur man ska kunna dosera rätt om man doserar i kraftfodret.

Våra 11 gutar har fri tillgång till mineralbalja med melass. Räcker 3-4 mån. Har experimenterat med lite olika sorter med och utan melass. Just nu är det med melass och jag tycker den funkar bäst pga konsistensen (minst spill). Varför ska man inte använda med melass?
Australian shepherd - för vallning och bruks
Isländsk fårhund - den vänliga gårdshunden

Trasslan

• Drömmar är till för att förverkligas☺
    • Medelpad
« Svar #21 skrivet: 17 dec-09 kl 22:20 »
Jag antar att man är rädd för överkonsumtion, eller???

Idag hittade jag en massa småträd som vi röjde i somras, med löven kvar. Gissa om det blev populärt, har nu bestämt mig för att lita på fåren , eftersom de har fri tillgång på grovfoder och mineraler så får de välja själva vad de petar i sig av granris och sly. Hur gör man när man hamlar (stavas det så) förresten?
Helsingefår genbank, lite blandade höns, hundar och katt.

Wisteria

« Svar #22 skrivet: 18 dec-09 kl 04:33 »

Idag hittade jag en massa småträd som vi röjde i somras, med löven kvar. Gissa om det blev populärt, har nu bestämt mig för att lita på fåren , eftersom de har fri tillgång på grovfoder och mineraler så får de välja själva vad de petar i sig av granris och sly. Hur gör man när man hamlar (stavas det så) förresten?
Ja hamlar, om jag har förstått det hela rätt, då sågar man av smågrenarna på träden.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #23 skrivet: 19 dec-09 kl 11:49 »

Jordbruksverket har en liten bok som heter "Hamling och lövtäkt", som är intressant. Man kan beställa den på tel036-155000 eller mail: jordbruksverket@sjv.se
Åsenfår, hundar och katter

Guran

• Lappland
« Svar #24 skrivet: 09 mar-10 kl 12:58 »
Det sägs att granris har effekt mot mask hos hästar (ev gammal skröna).

Våra får äter alla skaloch rester från frukter och grönt vi proppar i oss; apelsin-och bananskal mm. Det blir rätt mycket sådant och de bara älskar det!

Mineralbaljan går åt periodvis. Nu har de ratat den i ungefär en månad. Ibland går den åt blixtsnabbt.

Trasslan

• Drömmar är till för att förverkligas☺
    • Medelpad
« Svar #25 skrivet: 10 mar-10 kl 10:47 »
Nu har jag haft fåren sedan november 2009 och de har fortfarande inte rört mineralbaljan....Bör jag bli orolig ???(känns inte så) De ser verkligen ut att må hur bra som helst. De har fri tillgång på hö/ensilage och får lite helhavre och betfor varje dag, och har naturligtvis även en saltsten(rent salt)
Helsingefår genbank, lite blandade höns, hundar och katt.

Guran

• Lappland
« Svar #26 skrivet: 11 mar-10 kl 09:41 »
Det KAN ju vara ngt fel på baljan, men de brukar inte äta om det ej finns ngt behov har då jag tänkt. Mina började käka ur mineralbaljan igår igen efter ett längre uppehåll.

Dela detta:

* Inloggade just nu

493 gäster, 4 användare
Ollefund, MickeMård, JohannaKalvhult, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser