Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sjuk tupp (kisar med ögonen)  (läst 1736 gånger)

slainte

• Västmanland
Sjuk tupp (kisar med ögonen)
« skrivet: 15 sep-09 kl 23:33 »
Jag har en Brahmatupp som är 3 år och han mår inte riktigt bra. Han har problem med ögonen (jag behandlar med ögonsalva), han kisar och har problem med avståndsbedömningen. Nu efter 3 dagar med bakteriedödande salva har han börjat se lite bättre.

Han ruggar just nu också vilket gör att han ser extra skamfilad ut.

Han har också problem med att näbben växer superfort på honom, jag har klippt den 2 gånger i sommar. Nu satt han och klapprade med näbben, vet inte varför  ???

Han verkar inte snuvig och han äter och dricker som han ska. Först trodde jag det var något skräp i ögat och spolade ur det, men jag såg aldrig något skräp. Först när han fick ögonsalvan blev han bättre.

Kan det han lider av vara smittsamt? Vet någon vad det kan vara?

Jag funderar på att byta ut honom när någon av de andra tupparna blir könsmogna, men när man har haft dem ett tag blir man lite fäst vid dem, han är så snäll med kycklingarna och tar så bra hand om sina hönor.
 :-[
En stadsbo frågar en bonde: -Varför har den där kon inga horn?
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!

Kålrabbis Mamma

• Värmland
SV: Sjuk tupp (kisar med ögonen)
« Svar #1 skrivet: 16 sep-09 kl 19:36 »
Är det något smittsamt borde du ha sett något på övriga flocken men man kan ju aldrig vara säker. Är du fäst vid tuppen så får du väl chansa och avvakta. Eftersom ögonsalvan verkar göra nytta så kan det ju vara någon engångsgrej. En lätt förkylning hos höns kan ge rinnande ögon.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

slainte

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 21 sep-09 kl 20:48 »
Tuppen blir varken bättre eller sämre. Just nu lever han på undantag, blir han inte bättre tar jag bort honom. Han kisar med ögonen och har svårt med avståndsbedömningen, men han klarar äta ur matautomaten sedan jag tog bort toppen på den.

Jag har tre ungtuppar som kan ta över, men de är inte lika handtama som Jussi och har inte heller blivit könsmogna än. Men vi ska ändå inte ha några kycklingar förrän till våren, så det är ju sak samma.

Jag vill inte att han ska plågas i onödan, men jag ger honom någon dag till.
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!

Sirpa

• -
« Svar #3 skrivet: 25 sep-09 kl 22:15 »
Hur går det för tuppen?
Höns och Liljor i min trädgård.

slainte

• Västmanland
« Svar #4 skrivet: 25 sep-09 kl 22:27 »
Tuppen avlivades och blev begravd i onsdags.  :'( Det ville inte bli bra, så jag såg ingen mening med att han skulle lida i onödan.

Ena hönan har tagit över som tupp och försökte sig på att gala i morse, det tog mig ett tag att komma på vem det var som gol eftersom det var den höna som jag minst av allt väntat mig... En blandras mellan silkeshöna och hedemora som är väldigt liten, hon är minsta hönan i flocken. Den största Brahmakycklingen har också börjat försöka gala, han är typ tre gånger så stor som lillhönan. Vi får se om han blir könsmogen snart så att han kan ta över ledarrollen.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #5 skrivet: 27 sep-09 kl 19:58 »
Så synd.:(

Hur gammal är din lilla höna? Det är inte en liten sen tupp som fått för sig att visa vad den är för något (hade en som drog ut på tiden till 8 månader innan han blev en tupp)?
Inte för att jag tror att en höna kan börja gala, det har jag hört många andra haft också. ;D Har själv haft en höna, trotts 12 tuppar i flocken som fick för sig att betäcka en annan höna... O____O Hon parade alltid samma höna, sedan gick hon in efter en stund och la ett ägg!  ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

slainte

• Västmanland
« Svar #6 skrivet: 27 sep-09 kl 22:12 »
Om min lilla höna är en sen tupp är hon ett naturens mirakel  :) Jag har sett henne lägga ägg....
Hon är ganska precis ett år gammal nu.

Dela detta:

* Inloggade just nu

619 gäster, 4 användare (1 dolda)
skräptanten, javill, Nannanas

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser