Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Satans, min stackars bagge har dött.  (läst 1774 gånger)

JBF

• Småland
Satans, min stackars bagge har dött.
« skrivet: 14 sep-09 kl 07:42 »
I morse såg jag endast tackorna på potatisåkern och anade genast oråd. Det stackars lilla bagglammet hade fått nedersta eltråden bakom hornen och dött en kvalfull död. Jag fattar inte, tråden satt på 15 cm's höjd och var superspänd (järntråd). Usch vad hemskt.. Vad gör jag nu, vart ringer jag för att få honom hämtad? (Gnosjö, Jönköpings län).
Usch vilken hemsk morgon  :'(
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

JBF

• Småland
SV: Satans, min stackars bagge har dött.
« Svar #1 skrivet: 14 sep-09 kl 08:35 »
Lantbrukstjänst i Varberg hämtar i dag eller i morgon. Fan vilket sätt att dö på, stackars bagge. Han måste ha fått igenom huvudet mellan trådarna och sen dragit fast sig själv. Usch vad arg jag är på mig själv, misstänker att de sovit ute i natt och inte i fårhuset, eftersom jag möblerade det igår med foderbord och grindar... de såg skeptiska ut i går eftermiddag, och i går vid halv nio på kvällen var de ute och betade fortf., vilket de inte brukar vara normala kvällar...

//JBF
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #2 skrivet: 14 sep-09 kl 08:47 »
Usch vad tråkigt för dig och synd om baggen. Jag vet hur det känns, min fina avelsbagge låg död i hagen nu i somras, helt oförklarligt. Det mest troliga är att hästen råkat få in en fullträff i en glädjespark. Hon och baggen gick gärna tillsammans. Jag var också arg på mig själv, varför lät jag dem gå tillsammans? Men olyckor händer och man kan inte förebrå sig själv. Detta var inte ditt fel utan en väldigt tråkig olycka.

Mvh Anette
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

anette i bugared

• -
« Svar #3 skrivet: 14 sep-09 kl 09:07 »
Gudars vad tråkigt med din bagge Jerka. Jag har aldrig själv varit med om att något sådant hänt men har hört talas om att det kan hända, fast då har det varit små lamm som fastnat i elnät.

Inget du skall klandra dig själv för i vilket fall som helst, det kan hända den bäste, men jag sörjer med dig
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

JBF

• Småland
« Svar #4 skrivet: 14 sep-09 kl 14:45 »
Ja, usch, jag visste på en gång att något hade hänt, eftersom de annars alltid går ihop. Nu gick tackorna ensamma och var väldigt stirriga... Jag fattar inte hur han kan ha fått in en superspänd järntråd bakom hornen bara. Och vilken tid det måste ha tagit innan han fick slippa sitt lidande. Stackars tackorna tittade konstigt på mig när jag körde iväg honom i skottkärran..

JBF

• Småland
« Svar #5 skrivet: 14 sep-09 kl 15:01 »
Nu när chocken börjar lägga sig börjar jag fundera på nästa års lamm.. Jag hann ha baggen i 4 veckor, hämtade honom 18/8. Den 9/9 såg jag honom betäcka Gullmaj vid två tillfällen, och hon visade väldigt tydlig brunst då. Solveig, den andra fullvuxna tackan, har jag inte sett visa någon brunst alls. Hur pass individuellt visar de brunst (Roslagsfår är mina). Lillflickan Svala har nog inte ens hunnit få sin första brunst än, född 10/4... Vad tror ni? Bör jag köpa en ny bagge redan denna säsong, eller kan jag "räkna med" att han betäckt båda vuxna tackorna?

/J

Birgit

« Svar #6 skrivet: 14 sep-09 kl 15:41 »
Det är ju svårt att säga om de är betäckta. Den unga är det kanske inte, men de övriga två borde vara det. Det är ju frågan hur viktigt det är att alla lammar till våren?
Det är ju du själv som måste bestämma dig där.

ulfg

« Svar #7 skrivet: 14 sep-09 kl 21:06 »
Det här är tyvärr helsiket med att ha får med horn. Även om de i 99 fall av 100 hanterar sina horn fint så är olyckan framme 1 gång av 100 och så fastnar de i något på något sätt. Elektriska flexinät är belagt med dödsstraff att ha. Jag ger inte mina gutar havre heller ifrån annat än helt öppna foderrännor. Sen är det inte så mycket mer man kan göra. Baggen har kommit hem någon gång med en enebuske mellan hornen som kilat sig fast. Vad gör man. Man får vara uppmärksam, daglig tilsyn och tänka på fördelarna också - lättheten med att hantera dem med gratis handtag och att de försvarar sig bra mot rävar och hundar.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Birgit

« Svar #8 skrivet: 14 sep-09 kl 22:29 »
Jo, fast gutebaggar är otroligt duktiga på att hantera sina stora horn. Tycker jag hade mer problem med finullsbaggar som fastnade 8) trots att de har noll horn.
Otur kan man ha och elnät är absolut inte bra, men här var det tråd. Jag har iof haft baggar som fastnat i fårnätet också, men där chockas de inte till döds. Mina gutar står bara snällt och väntar på att man hjälper dem bort.
Däremot hade jag ett par finullslamm som dog i elnät. De hoppade in i nätet och fick troligen panik av stötarna och sprattlade så de fastnade dubbelt värre. Därefter lade jag ner elnät.

Mina hasselstängsel börjar ta form nu och där ska baggflocken gå när det är klart. Blir svår forcerat och säkert ;)

skogslyktan

• Västergötland
    • skogslyktan
« Svar #9 skrivet: 14 sep-09 kl 23:09 »
Mina hasselstängsel börjar ta form nu och där ska baggflocken gå när det är klart. Blir svår forcerat och säkert ;)

Låter intressant hur ser dessa stägsel ut?

Birgit

« Svar #10 skrivet: 15 sep-09 kl 06:58 »
Om jag nu kommer på tanken att släpa med kameran ut, så kan jag plåta dem ;)

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #11 skrivet: 15 sep-09 kl 13:55 »
Nu när chocken börjar lägga sig börjar jag fundera på nästa års lamm.. Jag hann ha baggen i 4 veckor, hämtade honom 18/8. Den 9/9 såg jag honom betäcka Gullmaj vid två tillfällen, och hon visade väldigt tydlig brunst då. Solveig, den andra fullvuxna tackan, har jag inte sett visa någon brunst alls. Hur pass individuellt visar de brunst (Roslagsfår är mina). Lillflickan Svala har nog inte ens hunnit få sin första brunst än, född 10/4... Vad tror ni? Bör jag köpa en ny bagge redan denna säsong, eller kan jag "räkna med" att han betäckt båda vuxna tackorna?

/J
troligen är dina tackor betäckta..

Var baggen "ny" för dem eller hade de gått med honom hela sommaren.. om han tex är ett bagglamm efter någon annan tacka.. Är de " en NY"så är chansen ännu stärre att de kommer ibrunt snabbt.. du vet en ny stitlig kille.. de är ju inte så dumt...
Ungtackan däremot är kanske lite osäkert.. men de visar sig om snart 4   -5 månader...  :-[

Har också varit med om att de fastnat får både i vanligt fårnät och i elfårstängdsel.. inte roligt..
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

JBF

• Småland
« Svar #12 skrivet: 15 sep-09 kl 18:43 »
Ja elnät kommer jag aldrig ha, pga skaderisken, men detta var järntråd 2mm tjock, välspänd med fjädrar i... Elstängsel enligt konstens alla regler alltså.. 4 trådar ca 20-35-55-80 högt. Det måste bara varit extrem extrem otur eller..... Usch. Hemskt var det i alla fall.

Gimskogen: Baggen (som var ett bagglamm född i april i år) var ny för tackorna och har uppvaktat dem ganska intensivt. En betäckning såg jag ju, men den andra vuxna tackan vet jag ej. Lammet misstänker jag nog inte är betäckt än, men säker är jag ju givetvis inte. Efter ett trevligt samtal med "Birgit" igår beslutade jag mig för att köpa ett nytt bagglamm som jag hämtar nån gång i början av oktober, så att jag kan säkerställa eventuellt faderskap på lammen. Är de dräktiga nu kan jag ju använda nya baggen nästa höst, är de inte betäckta nu blir de det, och skulle tex tacklammet betäckas av nya baggen kan jag ju släppa henne med ett av de nya bagglammen som säkert kommer till våren från de andra tackorna (Som alltså i så fall har den andra, ursprungliga baggen som far) Eller finns det fler varianter jag kan kombinera på? Tipsa gärna i så fall, har haft avels-snurr i huvet hela dagen....

(Som lök på laxen kom jag hem idag och fann mina båda värpande barnevelderhönor slagna av hökf*an. Så nu är man utan ägg tills unghönorna börjar värpa. De fick förövrigt hastigt och lustigt flytta in i vinterhönshuset idag...) Faaan, vilken veckostart!!

//JBF

ulfg

« Svar #13 skrivet: 15 sep-09 kl 19:02 »
Har du nu råkat ut för skit två gånger i rad kanske din oturskvot har tappats ur. Då har du bara turen kvar hädanefter....
Trots olyckan med gutebaggen tror jag ändå att du har den säkraste stängselmodellen. Väl spända eltrådar. Näst efter Birgits hasselstängsel förstås - det måste vara ett vackert stängsel.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

JBF

• Småland
« Svar #14 skrivet: 15 sep-09 kl 21:19 »
Ja, man börjar ju undra om det är någon som jävlas med en... Nu fick ju min granne på andra sidan skogen ett par höns att agna rävfällorna med i alla fall!
Hasselstängen eller gärsgård hade ju varit något.. Himla fina, och säkert väldigt säkra också. Nej, jag tror jag ändå får lita på att mitt stängsel är helt OK. Större avstånd mellan trådarna, eller mindre "krut" i tråden gör ju inte stängslet säkrare ur döds-synpunkt, snarare tvärtom...

Dela detta:

* Inloggade just nu

398 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser