Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Samlingstråd för regler och lagar?  (läst 8081 gånger)

Attes matte

• Jämtland
SV: Samlingstråd för regler och lagar?
« Svar #20 skrivet: 28 okt-09 kl 21:36 »
Det är ju imorgon! Jag håller tummarna!  :D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

gustos

« Svar #21 skrivet: 29 okt-09 kl 18:48 »
Väntar med spänning.

Gösta

« Svar #22 skrivet: 29 okt-09 kl 21:01 »
70 mils körning och 5 timmars möte :P
Måste smälta allt och sortera lite grand för att kunna skriva en begriplig redogörelse.
Totalt tycker jag att mötet var givande.
Återkommer om ett par dagar.... :P :P
Gösta

Gösta

« Svar #23 skrivet: 30 okt-09 kl 11:42 »
Nu har jag sovit ett par timmar :)
SJV mal väldigt långsamt. Mötet kom att handla om information från båda sidor mera än faktiska beslut.
Nåväl, Märkningen kommer att tas upp ige.
Spaltgolv hamnar under nyheter vilket då skall utprovas av SJV
Bedövningsmetoder ::)
Förprövning kommer att få en undre gräns på minst 40 avelsdjur högst 100 avelsdjur. Beslut kommer i Januari och träder i kraft tidigast 1/5-10
Transport av kaniner till slakteri. Vårt krav är 12 st/kvadratmeter. Skall analyseras av SJV
Utrustning i burarna enligt L80 gäller EJ produktionsdjur. Endast djurskyddslagen kan åberopas.
Vårt regelverk (Sveriges Kaninproducenters) kommer att ligga tillgrund för vidare arbete med att ta fram ett regelverk för produktionsdjur.
Nog för i dag. Återkommer inom kort med mera info
Gösta

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #24 skrivet: 30 okt-09 kl 13:18 »
var ju en ganska lång lista det där. det med förprövningen fattar jag inte. vad händer om man (teoretiskt) överskrider den övre gränsen på 100 avelsdjur?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Gösta

« Svar #25 skrivet: 30 okt-09 kl 14:05 »
UG= undre gräns är det antal djur du får ha utan att begära förprövning av stallar. Om du ska ha flera avelsdjur än vad den undre gränsen nu hamnar så måste du ha en förprövning. Samma gäller om du redan ha r kaniner men vill utöka till ett antal som överskrider gränsen.
Tänk på att detta är ett förslag (40 - 100). I dag gäller att du ska ha förprövning från första kaninen.
Gösta

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #26 skrivet: 30 okt-09 kl 14:05 »
var ju en ganska lång lista det där. det med förprövningen fattar jag inte. vad händer om man (teoretiskt) överskrider den övre gränsen på 100 avelsdjur?

Gränsen är ännu inte fastlagd. Kommer att hamna någonstans mellan 40 (jordbruksverkets förslag) och 100 (kaninproducenternas lägstaförslag). Vill du gå över den blivande gränsen, så ska du ansöka om förprövning av din anläggning. Förprövning innebär att länsstyrelsen kollar att din anläggning stämmer med djurskyddsreglerna. Ska göras innan du bygger.

I dag gäller att du måste ansöka om förprövning av din anläggning så fort du planerar att ha en enda kanin för produktion av KÖTT, PÄLS eller ULL.  Hur många angoraägare vet detta?

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #27 skrivet: 30 okt-09 kl 14:51 »
jaha, ok då fattar jag. jag trodde att förprövningen skulle gälla mellan 40 - 100 djur och sen är det en annan instans som ska göra nåt.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #28 skrivet: 30 okt-09 kl 15:22 »
Att jordbruksverket tycker spaltgolv är en nyhet har jag svårt att smälta. I min ägandes bok "Rationell kaninavel" tryckt 1920 talas det om spjälgolv, som är samma sak. I och för sig tycker författaren att ett brädgolv täckt med tjärpapp är bättre.

Sedan används ju dränerande golv inom försöksdjursverksamheten, och bestämmelserna runt dem borde ju jordbruksverket känna till.

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #29 skrivet: 30 okt-09 kl 15:55 »
Att jordbruksverket tycker spaltgolv är en nyhet har jag svårt att smälta. I min ägandes bok "Rationell kaninavel" tryckt 1920 talas det om spjälgolv, som är samma sak. I och för sig tycker författaren att ett brädgolv täckt med tjärpapp är bättre.

Sedan används ju dränerande golv inom försöksdjursverksamheten, och bestämmelserna runt dem borde ju jordbruksverket känna till.

Jag har boken "Börja med småbruk" från 1985, i kaninkapitlet föreslags där nätgolv, eller spaltgolv av träribbor -så att gödseln trampas igenom. Det är inte ens nämnd att kaninerna ska ha ett litet hörn av fast golv för bekvämlighetens skull (är det inte så nu ?)

Så nej, spaltgolv är ingen nyhet alls.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #30 skrivet: 30 okt-09 kl 16:14 »
Fortsatt läsa på.

I de regler som gällde för kaniner före sällskapsdjursbestämmelserna finns perforerade golv nämnda.

Jag hänvisar då till LSFS 1982:21

Edit:  I tabellen som hör till den står det sedan om golvnät, men inte i paragraferna.
« Senast ändrad: 30 okt-09 kl 16:18 av Edgar »

Gösta

« Svar #31 skrivet: 31 okt-09 kl 09:50 »
Visst har det funnits olika bottnar för kaniner och andra djur tidigare.
Att spalten hamnar på "ny teknik" beror på att det är både enklare och betydligt snabbare att placera den där än att försöka riva upp gamla system som inte längre finns i myndighetssammanhang.
En längre redovisning kommer att läggas ut på www.kanin.se när den är mera komplett. Förhoppningsvis kommer detta att ske före årsslutet.
Gösta

matterik

• http://kaniner.matterik.com
« Svar #32 skrivet: 31 okt-09 kl 13:01 »
Summan av kardemumman är att de nu ska sitta och använda skattepengarna för att fundera över om saker som man redan på 1920 talet hade fastställt var bra, ska vara lagligt.

Gösta

« Svar #33 skrivet: 06 nov-09 kl 22:52 »
På grund av att jag ofta beskylls för att vara otydlig, vilket jag kanske är ibland, mest beroende på att jag förutsätter att läsarna på forumet är mera insatta i ämnet än vad som tydligen är fallet.
Här skall jag förtydliga lite grand:
Lagar gällande hållande av animalieproducerande kaniner finns endast i generella lagtexter i djurskyddslagen 8)
Föreskrifter existerar över huvud taget ej :o
L80 gäller sällskapsdjur
L100 gäller pälsdjur.
På grund av ovanstående är det viktigt att få fram ett fungerande regelverk för dessa djur. Innan det finns kommer kommuner och länsstyrelser att tolka efter egna idéer vilket oftast blir väldigt konstigt.
Inte ens burstorlek finns bestämmelser för.
Nätbotten däremot är förbjuden för alla djur utom mink och försöksdjur.
Gösta

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #34 skrivet: 04 jan-10 kl 00:42 »
väcker lite liv i den här gamla tråden. hur är det när man föder upp kaniner till kött/päls i större skala än till hushållsbehov. lägger sig jordbruksverket eller nån annan instans i om man har kaninerna ute istället för inomhus eller är det bara välja fritt efter hur man själv tycker är bäst?

Gösta

« Svar #35 skrivet: 05 jan-10 kl 21:23 »
Gott nytt kaninår 8).
I mellandagarna kom SJV med ett delbetänkande om förprövningen. Vi har 2 veckor på oss att ta ställning till detta förslag. De vill fortfarande ha en förprövning från 40 avelsdjur men har höjt ribban på "växande" djur till 300.
Detta rimmar dåligt med en effektiv produktion vilket vi kommer att ta upp igen. Troligen kommer antalet 40 avel att vara heligt för SJV men "växande djur" måste justeras.
Övriga frågor i kaninnäringen pågår fortfarande förbererdande förhandling. Som jag sagt tidigare så mal myndigheter långsamt
Gösta

Attes matte

• Jämtland
« Svar #36 skrivet: 06 jan-10 kl 12:46 »
Som jag sagt tidigare så mal myndigheter långsamt

Ja, det ska gudarna veta...  ::) Men skönt att nån petar på dom lite då och då i alla fall.  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #37 skrivet: 06 jan-10 kl 12:51 »
finns det inga regler för inomhus/utomhus gällande kaniner?

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #38 skrivet: 06 jan-10 kl 21:53 »

Utrustning i burarna enligt L80 gäller EJ produktionsdjur. Endast djurskyddslagen kan åberopas.

Innnebär detta att man slipper ha sitthyllor i burarna? Är detta ett förslag eller har det blivit lagtext?
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #39 skrivet: 06 jan-10 kl 23:20 »
Det är som Gösta skriver. Det finns i dag inga regler för produktionsdjuren (kött, päls och ull) förutom övergripande djurskyddslag och djurskyddsförordning. Ingen kan med gällande bestämmelser som grund kräva sitthylla, inte ens finns det krav på minsta buryta.

Man kan alltså få 21 olika tolkningar från länsstyrelserna om hur djurskyddet ska vara, beroende på var i landet man finns. En klar förbättring sedan kommunerna skötte det, de är ju 290.  Rättssäkerhet och likhet inför lagen lyser med sin frånvaro.

Jag anser att det ska finnas bestämmelser som man kan planera efter, och vi ligger på jordbruksverket för att få till ett regelverk, men kvarnarna mal långsamt. 

Dela detta:

* Inloggade just nu

398 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser