Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mögel i maskkomposten  (läst 2968 gånger)

kompostMalou

Mögel i maskkomposten
« skrivet: 07 sep-09 kl 09:53 »
Hej
Jag har just startat en maskkompsot. Jag har den inomhus i en plastlåda som jag har borrat hål i botten på. Jag köpte ca 100 maskar som jag la i lådan tillsammans med jord jag hämtat utifrån, lite tidningspapper och matrester ( morotsskal mm...). Det var ungefär en vecka sedan, men mina maskar ligger bara stilla o verkar inte röra på sig alls. All mat är kvar orörd. Dessutomo har det börjat mögla i komposten oxå. Vad har jag gjort för fel? Är det fel om det möglar i komposten eller ska det vara så?

Någon som vet mer än jag??

/Malou

E.Q u a l i t y

• Gäst
SV: Mögel i maskkomposten
« Svar #1 skrivet: 07 sep-09 kl 10:30 »
Att de ligger alldeles stilla låter olycksbådande, och möglet är ju ett tydligt tecken på att de inte jobbar.
Rörde de sig när du tog emot dem? De är ganska livliga och avskyr ljus, så de blir sjövilda om man tar upp dem!
Gräv runt lite i lådan, kolla runt om du hittar några levande.

Ibland har man för mycket mask i förhållande till mängden mat, och då självjusterar de genom att en mängd maskar dör.
Luft har de väl, för du har väl inte täckt över lådan för mycket va?
Och vanligt tidningspapper är helt ok att använda, de klarar av tryckfärg.
Men någonting verkar ha förgiftat eller kvävt dem. Kan det vara för hårt packat? Kan jorden du hämtade utifrån ha haft någon kemikalie?

kompostMalou

« Svar #2 skrivet: 07 sep-09 kl 10:57 »
Nä de är nog inte döda, för som du sa när jag rör runt o de kommer upp i ljuset snirklar de snabbt ner igen.
Jag har hål i botten på lådan och har lagt en tidning över, lite på sned, som lock. Det är inte alls så mycket i komposten och jag har rört om lite så det borde vara tillräckligt med syre för dem tycker jag.
I jorden som jag hämtade utifrån levde det vanlig daggmask så den borde oxå vara okey.

Kan det vara så att de bara inte kommit igång riktigt ännu? Jag har haft dem i snart en vecka...

E.Q u a l i t y

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 07 sep-09 kl 11:15 »
Ja så är det nog, de behöver lite tid att vänja sig vid sin nya miljö o kost, samt kopulera*!

*knulla. Det sägs att kaffesump gör dem pilska, så om du dricker kaffe,  ge dem din sump!

« Senast ändrad: 07 sep-09 kl 11:17 av equality »

kompostMalou

« Svar #4 skrivet: 07 sep-09 kl 11:30 »
okey, då kanske jag bara ska ha lite tålamod då...

jag gav dem kaffesump igår  :)

tench

• -
    • Solrot
« Svar #5 skrivet: 08 sep-09 kl 13:52 »
Mögel är ett tecken på för blöt kompost där inget syre tillförs. Lägg i mer torrt material som binder fukten är mitt tips.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

kompostMalou

« Svar #6 skrivet: 08 sep-09 kl 14:33 »
okey ska testa lägga i något torrt. Funkar tidningspapper bra? eller har du något annat bra förslag? Igår la lag i lite gammalt bröd, det är ju inte så blött, så det kanske är bra

tench

• -
    • Solrot
« Svar #7 skrivet: 08 sep-09 kl 14:53 »
Kanske lite luftig torv och tidningspapper kan vara en bra idé.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Dela detta:

* Inloggade just nu

583 gäster, 1 användare
eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser