Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bättre att att använda veterinär yxa?  (läst 1423 gånger)

ledup

Bättre att att använda veterinär yxa?
« skrivet: 06 sep-09 kl 21:18 »
Nu har jag fått ångest , skulle bara läsa lite om att bekämpa hönskvalster. Och det verkar ju vedervärdigt jobbigt, bränder, rök och gift.
Så här är det i alla fall: Har lånat ut 4höns till en offentlig anläggning över sommaren. Nu ringde hon som har dem och sa att de hade kvalster (vet ej sort).
Hönsen skall flytta hem i slutet på nästa vecka men nu funderar jag på om det är bättre att låta dem "resa vidare" , för sådant här snusk vill jag ju inte ha in !
Eller går det att bada hönsen fria? Etotal?
Hönshuset här är ju "rent" men det hjälper ju inte om hönsen bär på snusk och smitta. :-\

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Bättre att att använda veterinär yxa?
« Svar #1 skrivet: 07 sep-09 kl 07:51 »
Men hade hönsen detta när de lämnade dig (när du lånade ut dem) eller har de fått det på det nya stället?
För vissa "grejor" dör utan värddjuret snabbt medan andra kan leva lääääääääänge utan det.

Vilket betyder att om du tar bort dina gamla höns och skaffar nya och sätter in kan de överlevande små odjuren sätta sig på de nya istället. Dessutom finns det risk att de nya hönsen redan bär på något, kanske till och med värre än vad dina gamla hade.

Jag tror att ingen höna är helt totalfri från någon typ av "snusk" (om man inte tar in den i huset och bort från allt den kan stöta på i naturen  ::)). Det finns där "naturligt" och hönsen håller det i schack genom att putsa fjädrarna och sandbada. Sandbad är just därför också väldigt viktigt... När jag var och slaktade grannens tupp som hade fått gått instängd hela livet på bajs och halm utan något som helst strö att bada i så fick jag se något långt in i fjäderdräkten... Jag löft på stjärten skrek jag rakt ut för det bara krällde av löss med stora vita äckliga bon! BLÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ! Stackars tupp, för det där måste ha kliat som, ursch!  :'( Alla kläder åkte in i tvätten och jag in i duschen för inbillade mig att det kröp på hela kroppen!  :-\

Citat från SVA:

"Lusbekämpning
Lindriga angrepp av löss behöver i regel inte bekämpas. Vid kraftiga angrepp hos enskilda fåglar bör man misstänka att fågeln är försvagad eller sjuk."

Och här kan du läsa mer om hönskvalster:

http://sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Fjaderfa/Parasiter/Roda-hanskvalster/

« Senast ändrad: 07 sep-09 kl 07:57 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Jomark

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 08 sep-09 kl 13:14 »
Men som jag förstår det så menar hon inte att ta bort ALLA sina höns, utom bara dom som var utlånade som fått kvalster på stället dom bott på under sommaren. För att undvika att få in det i besättningen hemma.
Jag har inga speciella kunskaper, jag är bara passionerat nyfiken.

ledup

« Svar #3 skrivet: 08 sep-09 kl 21:00 »
Helt rätt, bara yxa dem som varit utlånade!
Kan inte se något på dem som är hemma nu.
Eller går det att "doppa" hönsen i något och låta dem bo i en karantän så länge?
Går dessa urk djur på andra fåglar också, typ tropiska finkar, undulater etc?

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 08 sep-09 kl 21:25 »
ja, jag skulle låta dom få en chans först! finns massor med trådar här hur man behandlar  kvalster. Gör det först och håll dom borta från dom andra. OM det då inte skulle funka, ja då kan man väl fundera på yxan. så tycker jag iallafall..

ledup

« Svar #5 skrivet: 09 sep-09 kl 21:04 »
Jag ska ge de små liven en chans (hönsen alltså).
Nu har jag tänkt. Har byggt en tillfällig hönsgård på asfalt så jag kan spola varje dag+ hus i plast som går att spola av. Sedan skall jag göra en kvalster art bestämning på dem när de kommer.
Efter det blir det veterinär kontakt och så skall jag se vad denna ger för råd .

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #6 skrivet: 11 sep-09 kl 12:33 »
Är det vanlig benkvalster så är det relativt lätt att bli av med.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

ledup

« Svar #7 skrivet: 14 sep-09 kl 14:00 »

När jag fick hem dem kröp det på dem, överallt. Tittade i mikroskop och då såg de ut som röda hönskvalster. Hönsen kliade sig hysteriskt. Vi människor blev bitna också .
Ungefär där någonstans fick jag nog så nu är de i himmelen...

Gamina

« Svar #8 skrivet: 14 sep-09 kl 16:08 »
Stackars hönor!
Det var nog ett bra beslut du tog men hur i hela fridens dar har den som lånat dem tagit hand om dem om de såg ut så ??? Dessutom undrar jag hur man kan komma på tanken att lämna tillbaka djuren i ett sådant tillstånd och det tom. utan ursäkt som det låter på ditt inlägg ???
Jag hoppas att du begär och får ersättning för dina hönor och låna inte ut till dem igen. De kommer säkert att smitta ner även nästa omgång höns de får låna.
Genbank för Gotlandshöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

526 gäster, 2 användare
Själv är bäste dräng, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser