Men hade hönsen detta när de lämnade dig (när du lånade ut dem) eller har de fått det på det nya stället?
För vissa "grejor" dör utan värddjuret snabbt medan andra kan leva lääääääääänge utan det.
Vilket betyder att om du tar bort dina gamla höns och skaffar nya och sätter in kan de överlevande små odjuren sätta sig på de nya istället. Dessutom finns det risk att de nya hönsen redan bär på något, kanske till och med värre än vad dina gamla hade.
Jag tror att ingen höna är helt totalfri från någon typ av "snusk" (om man inte tar in den i huset och bort från allt den kan stöta på i naturen

). Det finns där "naturligt" och hönsen håller det i schack genom att putsa fjädrarna och sandbada. Sandbad är just därför också väldigt viktigt... När jag var och slaktade grannens tupp som hade fått gått instängd hela livet på bajs och halm utan något som helst strö att bada i så fick jag se något långt in i fjäderdräkten... Jag löft på stjärten skrek jag rakt ut för det bara krällde av löss med stora vita äckliga bon! BLÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ! Stackars tupp, för det där måste ha kliat som, ursch!

Alla kläder åkte in i tvätten och jag in i duschen för inbillade mig att det kröp på hela kroppen!

Citat från SVA:
"Lusbekämpning
Lindriga angrepp av löss behöver i regel inte bekämpas. Vid kraftiga angrepp hos enskilda fåglar bör man misstänka att fågeln är försvagad eller sjuk."
Och här kan du läsa mer om hönskvalster:
http://sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Fjaderfa/Parasiter/Roda-hanskvalster/