Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  thermidrome vitlök och odlingsfrågor  (läst 4278 gånger)

prince

thermidrome vitlök och odlingsfrågor
« skrivet: 05 sep-09 kl 10:25 »
Odlade just denna  vitlök i år och det blev mkt små vitlökar. Har då börjat fundera på att byta sort..
MEN.. jag hade ju inte gödslat något speciellt så frågan är, ska jag köra en omgång till där jag gödslar som man ska?
hur är lagringsmöjligheten på den?  var inne en del på Hammar innan men har nu läst på många ställen att den inte är bra att lagra så speciellt länge då den skrumpnar...
Då undrar man om man ändå ska köra ett år till med thermidrome?

Många här tycker inte om den, men den är ju ändå sveriges vanligaste odlade vitlök så den borde ju då vara bra?

Fick tag på mkt mkt fint utsäde till årets skörd så det var det absolut inget fel på det och jag har fortfarande kvar lite av det utsädet och klyftorna ser fortfarande ganska fina ut!

Så ni som odlar just denna sort, kan ni dela med er av hur era skördar blir och hur och var ni odlar??
Hur mkt sol behöver vitlöken för att trivas?

« Senast ändrad: 05 sep-09 kl 10:53 av prince »

mistel

• -
SV: thermidrome vitlök och odlingsfrågor
« Svar #1 skrivet: 05 sep-09 kl 16:18 »
Varmlagrad thermidrome har jag haft i mer än ett år och den har varit helt OK att äta även efter så lång tid, så lagringsegenskaperna är mycket goda.

Vitlök vill ha en solig plats med mycket näring i jorden + det bör vara hyfsad dränering. De största klyftorna ger de största lökarna, vitlöken planteras sent på hösten den ska inte spira innan vintern kommer. När den spirar på våren gödslar och vattnar man regelbundet.

Sorter som sprint, primor och cledor brukar vara bättre än thermidrome (att det är den vanligaste sättvitlöken är inget tecken på att den är bäst)

prince

« Svar #2 skrivet: 05 sep-09 kl 18:26 »
Tackar för din input!!! :D
Lite mer sol ska jag ordna och tänkte även köpa näringsberikad och kalkad torv och blanda ut jorden med, kan det vara en idé??

Vurre

« Svar #3 skrivet: 05 sep-09 kl 22:36 »
Tackar för din input!!! :D
Lite mer sol ska jag ordna och tänkte även köpa näringsberikad och kalkad torv och blanda ut jorden med, kan det vara en idé??

Du ska byta växtplats och du ska grundgödsla om det behövs nu i höst och sen övergödsla i vår. Men kalkad torv låter onödigt.
snus? vad är priset på en pris?

prince

« Svar #4 skrivet: 06 sep-09 kl 10:36 »
OK!  Har tänkt byta växtplats ( byta med salladen) och jag ska gödsla nu i september och sätta dem i november( bor i skåne).
Tänkte mest om det regnar mkt så kanske det är bättre med mer mullhalt så då kanske den gödlsade torven kunde vara bra, men då är det kanske onödigt.
Vill bara lära mig så att det blir rätt!! Tack för era råd!

Vurre

« Svar #5 skrivet: 06 sep-09 kl 13:04 »
Du kan ju sätta vitlöken på drill för att förbättra avrinningen. Jag gör det inte, men det brukar gå bra ändå.

masa

• -
« Svar #6 skrivet: 06 sep-09 kl 13:53 »
Hammar och Thermidrome är ganska likvärdiga när det gäller lagringshållbarhet. Men Thermidrome-lökar som inte är väldigt stora håller något längre än Hammar.

Vill man ha vitlök som kan lagras länge, då skall man odla sk. silverskin-sorter, t.ex. Christo, Cledor, Printanor, Mako. Dessa kan ibland hålla i 2 år. Nackdelen är att dessa lökar blir sällan stora och har dessutom väldigt många,små och svårskalade klyftor.

masa

prince

« Svar #7 skrivet: 06 sep-09 kl 14:24 »
Du verkar ha stenkoll på sorterna!!

Jag tänkte odla lite olika och får ju då använda de med sämre lagringsmöjligheter först så ordnar det sig!!
Älskar ju vitlök!!!! Klart, det är bättre med större klyftor än stora!
Vet du något om solo?
OM man stoppar ner en hel solo vitlök, delar den sig till nya då eller det är helt fel att ens prova??

Vurre

« Svar #8 skrivet: 06 sep-09 kl 21:27 »
Det värsta man kan göra är att avstå från att prova. Allt ska testas, när man idéer och utäsde.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #9 skrivet: 06 sep-09 kl 21:36 »
testade att påta ner en sololök i jorden. den grodde inte vilket de flesta lökar från kina inte gör då de oftast är bestrålade. att få fram sololökar kräver en annan odlingsprocess som någon annan gärna får berätta om.
när det gäller sololök i köket är de behändiga men smakmässigt tycker jag att de har mycket att bevisa.

AnnaPanna_is_back

« Svar #10 skrivet: 07 sep-09 kl 09:00 »
Jag har Åke Truedssons bok "Allt om vitlök", den rekommenderas varmt om man gillar vitlök!.

Ang. sololök så skriver han så här:

"Sorterna Topset & GL-130 får alltid en toppstängel på ca 80 cms höjd med vanligen 5-12, 0,8.1 cm stora topplökar. Dessa kan med fördel sättas för att producera runda enhetsklyftor som året därpå ger upphov till normala stora vitlökar. Ibland bildas minivitlökar och då tar det tid att få storlek, flera år. Om stänglen klipps av innan topplökarna färdigväxt betyder detta att marklöken blir större och mognar några dagar tidigare. "

På ett annat ställe i boken skriver han:
"Det går att prodcuera hela vitlökar utan klyftor av vissa typer, under vissa förutsättningar. Tyvärr behärskar jag inte detta till fullo ännu och förstår inte allt som sker utan mer försök måste göras innan jag delger resultaten." Boken är tryckt år 2001, så det borde ju finnas ny info någonstans.

Jag har odlat sorterna: Leningradskij, Siberian Red och W6 16275, har ännu bara skördat en Len... och den var jättegod. Idag ska jag ut och plocka upp för torkning!

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #11 skrivet: 07 sep-09 kl 09:12 »
off topic. plocka upp för torkning så här års?

AnnaPanna_is_back

« Svar #12 skrivet: 07 sep-09 kl 09:15 »
Hrm.. ja tyvärr alldeles för sent, men har inte riktigt fått tummen ur förrän nu  :-[
Ja inte sjutton vet jag hur jag ska bära mig åt eftersom det är väldigt fuktigt ute.
Har ju en altan med tak där det vindar rätt bra igenom om man öppnar dörrarna, funkar det tro?

prince

« Svar #13 skrivet: 07 sep-09 kl 10:32 »
vitlök kan man väl torka inomhus har jag för mig?  Rätta mig om jag har fel!!!!! :-X

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #14 skrivet: 07 sep-09 kl 11:19 »
altan med tak fungerar nog ypperligt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

469 gäster, 1 användare
Mammalia

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser