Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hammarvitlök  (läst 5099 gånger)

filiplopp

• Gäst
hammarvitlök
« skrivet: 04 sep-09 kl 18:34 »
Hej!
Är det någon som har odlat hammarvitlök eller passar det inte i det svenska klimatet?

filiplopp :)

Anders S

• -
    • Fröodling.se
SV: hammarvitlök
« Svar #1 skrivet: 04 sep-09 kl 20:35 »
Hos mig går den inte särskilt bra. Odlat i Sörmland och Dalarna.

mistel

• -
« Svar #2 skrivet: 04 sep-09 kl 21:00 »
Här i stockholmstrakten funkar Hammarvitlök jättebra det är i den enda sorten jag odlar just nu. Jag odlar hemma hos mina föräldrar och farsan som är den som lagar mat använde ju bara Hammarvitlöken så jag har i stort sett gått över till att enbart odla den. Fördel: stora klyftor Nackdel: Inte lika lång hållbarhet som ex. Thermidrome   Jag har en väldränerad odlingsplats och jag göder vitlöken från det att den har skjutit skott på våren

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #3 skrivet: 04 sep-09 kl 21:28 »
hammar har fungerat jättebra i odlings zon 1 i skåne. det är bara de sorter som kommer från tropiska områden som kan ha svårt med vårt klimat. kanske även bergssorter från nepal men de är inte så vanliga.

utsädet tog jag från matdisken i den lokala ica-affären.

Vurre

« Svar #4 skrivet: 05 sep-09 kl 22:26 »
Vad är hammarvitlök för nåt?
snus? vad är priset på en pris?

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #5 skrivet: 06 sep-09 kl 00:48 »
Undrar också.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

mistel

• -
« Svar #6 skrivet: 06 sep-09 kl 08:22 »
Det är en asiatisk vitlökssort med stora lökar + stora klyftor. De får blomstänglar som ser ut som krokiga ormhuvuden kallas ibland ormlök, blomstänglarna bör dock tas bort ifall man vill ha stora lökar.

Precis som med äpple så finns det fler än en vitlökssort och de har olika smak, utseende, odlings och lagringsegenskaper.

masa

• -
« Svar #7 skrivet: 06 sep-09 kl 14:09 »
Hammarvitlöken anses tillhöra den Centralasiatiska typen som står nära den ursprungliga vilda vitlöken.
Namnet Hammar har den förmodligen fått i Tjeckien, i alla fall betraktas Hammar numera som en Tjeckisk sort.

Det är sällan man ser i matvarubutiker vad det är för sorts vitlök som säljs, men Hammar brukar ibland lanseras med sitt sortnamn.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #8 skrivet: 06 sep-09 kl 15:41 »
Tack för informationen mistel och masa!
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Vurre

« Svar #9 skrivet: 06 sep-09 kl 21:35 »
Det är en asiatisk vitlökssort med stora lökar + stora klyftor. De får blomstänglar som ser ut som krokiga ormhuvuden kallas ibland ormlök, blomstänglarna bör dock tas bort ifall man vill ha stora lökar.

Precis som med äpple så finns det fler än en vitlökssort och de har olika smak, utseende, odlings och lagringsegenskaper.

Jaha, jag som brukar ha några olika sorter vitlök förutom det tjoget äppleträden vi har plus alla de olika päronträden tackar för upplysningen om att det finns olika sorter. Som om det var en nyhet?

Vem säljer utsäde till hammarvitlök och är det värt att odla annat än för eget bruk? Jag menar då dels avkastning, dels efterfrågan. Är det en poppis vitlök?

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #10 skrivet: 06 sep-09 kl 21:39 »
när det gäller hammar har jag tagit utsäde från ica-butiken vilket gett bra resultat. den ger stora klyftor men färre än tex thermidrome så att odla till utsäde kräver lite fler lökar att starta med. poppis är den i vår lokala ica-butik då den ofta säljer slut.

Vurre

« Svar #11 skrivet: 06 sep-09 kl 21:45 »
Jag köper inte "utsäde" i min lokala ICA-butik. Jag köper helst utsäde. Jag köper inte vitlök eller något annat som jag kan odla själv alls. Så vem säljer utsäde och är det värt att sätta?

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #12 skrivet: 07 sep-09 kl 11:23 »
mitt tips då är att kontakta företaget som säljer hammar till butikerna. de kanske har någon kontakt att förmedla. deras hemsida www.hammergarlic.com har jag inte kunnat komma upp på ett tag men företaget heter Witchbone Company, finns i Mörarp och nås på tel/fax: 042-71775, 070/5959885. Denna information har jag tagit från den folder som finns att få i butiken förra året. hoppas det ger dig något.

Dela detta:

* Inloggade just nu

474 gäster, 1 användare
RickardR

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser