Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ankor och höns.  (läst 2163 gånger)

Daaniel

• Gäst
Ankor och höns.
« skrivet: 04 sep-09 kl 12:06 »
Vi har tänkt att skaffa ankor, och jag undrar lite saker. hoppas ni kan svara på dem.
går det att ha dom ihop med hönsen?
finns det en risk att hönsen/ankorna skadar varandra?
Om man har en damm vid hönsen och kycklingarna finns det en risk att dom drunknar?
Kan man få ankor lika tama som höns?
Hur sover ankor? i reden eller på golvet?
Hur känsliga är ankor mot kyla?
vilken är den "snällaste" ankrasen?

Vet ni någon sida där man kan hitta lite ank information??
 Mvh Daniel :)
« Senast ändrad: 04 sep-09 kl 12:19 av Daaniel »

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
SV: Ankor och höns.
« Svar #1 skrivet: 04 sep-09 kl 12:12 »
« Senast ändrad: 04 sep-09 kl 12:16 av LM »
Gotlandskaniner, genbank.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 04 sep-09 kl 12:16 »
Vi har tänkt att skaffa ankor, och jag undrar lite saker. hoppas ni kan svara på dem.
går det att ha dom ihop med hönsen?
finns det en risk att hönsen/ankorna skadar varandra?
Om man har en damm vid hönsen och kycklingarna finns det en risk att dom drunknar?
Kan man få ankor lika tama som höns?
Hur sover höns? i reden eller på golvet?
Hur känsliga är ankor mot kyla?
vilken är den "snällaste" ankrasen?

Vet ni någon sida där man kan hitta lite ank information??
 Mvh Daniel :)
Vi har aldrig haft några problem med att ha ankorna och hönsen ihop, det enda är väl att ankorna slabbar ned en del så av den anledningen kanske man vill ha dem för sig själva.

Här har ingen höna eller kyckling någonsin drunknat dammen i.a.f., men det beror väl på hur dammen är utformad kan jag tänka mig.. Är det en sådan där hårdplastdamm kanske det är lätt för en kyckling/höna att trilla i men svårt att ta sig upp igen.

Hönsen sover helst på pinnar en bit upp från marken, kycklingarna sover på marken tills de blir mogna för att sova på pinnarna.

Ankorna och hönsen ska ha det dragfritt och helst inte minusgrader, vi har aldrig haft något uppvärmt skjul för dem men det har som sagt varit dragfritt och någorlunda isolerat (stockväggar men med enkelglasfönster) och sedan en hel del halm. Våra ankor och höns går gärna ut i snön på vintern så minusgrader verkar inte bekomma dem så särskilt mycket under kortare tider i.a.f.
« Senast ändrad: 04 sep-09 kl 12:17 av Gångtrött »

Daaniel

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 04 sep-09 kl 14:48 »
Vi har aldrig haft några problem med att ha ankorna och hönsen ihop, det enda är väl att ankorna slabbar ned en del så av den anledningen kanske man vill ha dem för sig själva.

Här har ingen höna eller kyckling någonsin drunknat dammen i.a.f., men det beror väl på hur dammen är utformad kan jag tänka mig.. Är det en sådan där hårdplastdamm kanske det är lätt för en kyckling/höna att trilla i men svårt att ta sig upp igen.

Hönsen sover helst på pinnar en bit upp från marken, kycklingarna sover på marken tills de blir mogna för att sova på pinnarna.

Ankorna och hönsen ska ha det dragfritt och helst inte minusgrader, vi har aldrig haft något uppvärmt skjul för dem men det har som sagt varit dragfritt och någorlunda isolerat (stockväggar men med enkelglasfönster) och sedan en hel del halm. Våra ankor och höns går gärna ut i snön på vintern så minusgrader verkar inte bekomma dem så särskilt mycket under kortare tider i.a.f.

tack för svaren men skrev fel på en fråga det skulle vara " hur sover ankor " . vet du det?

Luff

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 04 sep-09 kl 22:33 »
Kycklingar drunkanr inte men ankbäbisar får man vara försiktig med om man har en damm m raka kanter. Dom har inte vett att vända till den sida där dom kan gå upp och blir snabbt nerkylda o blöta o drunkar. Även en balja kan vara en dödsfälla.
//Luff

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #5 skrivet: 05 sep-09 kl 23:21 »
Kycklingar drunkanr inte men ankbäbisar får man vara försiktig med om man har en damm m raka kanter. Dom har inte vett att vända till den sida där dom kan gå upp och blir snabbt nerkylda o blöta o drunkar. Även en balja kan vara en dödsfälla.

nu menade du väl ändå fel!!??  du menar väl tvärt om att ankungar tål vatten och inte kycklingar

/njura
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Luff

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 06 sep-09 kl 20:48 »
Nej kycklingar går inte i vattnet. Ankbäbisarnas fjäderdräkt är bara fjun i början och tål inte mycket vatten alls. Låter knasigt men så är det. I en naturlig damm kan dom gå upp men i en grävd eller gjuten damm drunknar dom lätt om dom inte kan gå upp.
//Luff

Dela detta:

* Inloggade just nu

504 gäster, 3 användare (1 dolda)
Bokohammare, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser