Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Färger på vaktelägg  (läst 5633 gånger)

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
Färger på vaktelägg
« skrivet: 02 sep-09 kl 16:10 »
Vi har fått ena riktiga äggkanoner till vaktlar! Hittills har alla ägg sett ut som typiska vaktelägg- brun/beige/grönaktig botten med mörka fläckar på. Men idag hittade vi ett ägg som var ljusblått med mörkare blå prickar! Är det vanligt att de lägger så olika ägg? Man undrar ju vad mer för fantastiska färgskalor de skulle kunna klämma ur sig! Vad har ni fått för ovanliga ägg?
« Senast ändrad: 02 sep-09 kl 16:43 av Soshila »

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
SV: Färger på vaktelägg
« Svar #1 skrivet: 02 sep-09 kl 16:13 »
Av hönan som vi normalt får beiga ägg med mörka prickar på fick vi ett grönt. Det ligger i kläckaren nu :D
Den andra lägger beiga ägg med ljusblå prickar på.
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Dolvis

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 02 sep-09 kl 17:04 »
Vi brukade få ägg som spg ut som ditt, var nästan helt vita eller gröna som "ströägg" från våra. Det verkar som om ett steg i skalprocessen råkar bli överhoppat ibland tycker jag.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #3 skrivet: 02 sep-09 kl 17:20 »
Ägg-färgen på japanska vaktelägg varierar stort. Jag har många som värper liknande ägg som TS:s djur gör men det förekommer även röd/bruna ägg.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #4 skrivet: 02 sep-09 kl 17:23 »
Nu blir det ju ännu mer spännande att gå ut och titta efter ägg! :D

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #5 skrivet: 02 sep-09 kl 17:28 »
Ja det är kul. Äggen från en och samma höna ser ungefär lika ut från dag till dag så om man inte har så många hönor kan man lära sig vem som värper vilket.

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #6 skrivet: 02 sep-09 kl 17:35 »
Vi brukade få ägg som spg ut som ditt, var nästan helt vita eller gröna som "ströägg" från våra. Det verkar som om ett steg i skalprocessen råkar bli överhoppat ibland tycker jag.

Hon la ett "normalfärgat" ägg dagen efter det gröna. Därefter har hon inte lagt några.
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Dolvis

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 02 sep-09 kl 18:08 »
Jag tyckte att de ovanliga äggen kunde komma i samband med någon stressfaktor, typ katthoppning på buren, flytt etc. En reaktion på stress kunde även vara att äggläggningen avstannar ett tag. (fast de ska visst även ha värpuppehåll pga av normal viloperiod har jag hört  :P)

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
« Svar #8 skrivet: 09 sep-09 kl 22:35 »
En av mina vaktlar lägger helt mintröna ägg emellanåt.
Jättefina.
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

Dela detta:

* Inloggade just nu

577 gäster, 3 användare (1 dolda)
kronblom, Hantverkare92

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser